7 700 läst ·
8 svar
8k läst
8 svar
135 meter eller 200 meter borrhål??
Halloj!
Vi ska bygga, ett 1 och 3/4 plans, lösvirkeshus på 218 m2 och ska ha bergvärme med vattenburen golvvärme i hela huset. Den första offerten vi fick in baserades på:
Toppeffekt: 10kw
Pump: IVT Greenline HT Plus C7
Borrhål /längd: 135 meter
Då offerten damp ner hade jag redan varit i kontakt med en VVSingenjör för att räkna på vad vi egentligen behöver och han kom fram till:
Toppeffekt: 7kw
Pump: VITOCAL 200 BWP
Borrhål /längd: 200 meter
för en enkel lekman som mig själv så ser jag inget samband mellan dessa siffror. Finns det nån vänlig själ som kan förklara för mig varför jag ska borra 200 meter när vid en toppeffekt på 7kw men endast 135 m vid 10?? *förvirrad*
/micke - via sin frus konto...
Vi ska bygga, ett 1 och 3/4 plans, lösvirkeshus på 218 m2 och ska ha bergvärme med vattenburen golvvärme i hela huset. Den första offerten vi fick in baserades på:
Toppeffekt: 10kw
Pump: IVT Greenline HT Plus C7
Borrhål /längd: 135 meter
Då offerten damp ner hade jag redan varit i kontakt med en VVSingenjör för att räkna på vad vi egentligen behöver och han kom fram till:
Toppeffekt: 7kw
Pump: VITOCAL 200 BWP
Borrhål /längd: 200 meter
för en enkel lekman som mig själv så ser jag inget samband mellan dessa siffror. Finns det nån vänlig själ som kan förklara för mig varför jag ska borra 200 meter när vid en toppeffekt på 7kw men endast 135 m vid 10?? *förvirrad*
/micke - via sin frus konto...
sorry...jag borde tagit med fler faktorer.
Riala utanför norrtälje, norr om stockholm.
Huset kommer vila på torpargrund.
vi är 2 vuxna med en liten knodd och en till på G så om 10 år är vi 4 personer.
Finns inget garage.
Önskad rumstemp torde vara 20 grader.
MVH
Micke
Riala utanför norrtälje, norr om stockholm.
Huset kommer vila på torpargrund.
vi är 2 vuxna med en liten knodd och en till på G så om 10 år är vi 4 personer.
Finns inget garage.
Önskad rumstemp torde vara 20 grader.
MVH
Micke
Ok då har jag alltså tre anbud nu... :-/
jag har hunnit fråga VVSgubben vart han fått sina 200 meter ifrån och hans svar var:
"Vi har ett behov av 7KW,varje meter vatten i borrhålet bör man max.ta 37w,för att erhålla 7KW innebär 7000w /37 alltså 190m."
37w? tar dom "slut" om man krämar på eller vad?
känns lite som rysk roulette, man vill ju inte stå där med 15 grader inomhus sen men sammtidigt känns det dumt att överdimentionera tills öronen trillar av.
svårt det här...ska kika på ditt förslag.
Tack för tipset!
/micke
jag har hunnit fråga VVSgubben vart han fått sina 200 meter ifrån och hans svar var:
"Vi har ett behov av 7KW,varje meter vatten i borrhålet bör man max.ta 37w,för att erhålla 7KW innebär 7000w /37 alltså 190m."
37w? tar dom "slut" om man krämar på eller vad?
känns lite som rysk roulette, man vill ju inte stå där med 15 grader inomhus sen men sammtidigt känns det dumt att överdimentionera tills öronen trillar av.
svårt det här...ska kika på ditt förslag.
Tack för tipset!
/micke
SVEPs program "Prestige"
Input:
220m²
21°C rumstemp
4 personer
Stockholm
2 plan utan källare/vind
0°C medel köldbärare in.
Tidigare förbrukning för värme/varmvatten 25 000kWh
Resultat:
7 kW pump (valde jag)
Rekomenderad tillsats 1kW
Effektbehov vid -20°C, 7,8kW
Borrdjup 122 meter
Input:
220m²
21°C rumstemp
4 personer
Stockholm
2 plan utan källare/vind
0°C medel köldbärare in.
Tidigare förbrukning för värme/varmvatten 25 000kWh
Resultat:
7 kW pump (valde jag)
Rekomenderad tillsats 1kW
Effektbehov vid -20°C, 7,8kW
Borrdjup 122 meter
Du kanske ska nämna för "VVSingenjören", att en 7 kW pump inte hämtar 7 kW från energibrunn.
Den hämtar mellanskillnaden mellan avgiven effekt och tillförd effekt.
Om IVT HT+ 7 avger 7 kW, så förbrukar den kanske 2 kW. Värmepumpen hämtar då 5 kW från energibrunn.
Med "VVSingenjören" sätt att räkna, blir då borrhålet 135 meter.
Nu spelar det inte någon roll vilken pump som hämtar energin. Det är husets energibehov som avgör djup. Om du hämtar energin med en 5:a eller 9:a...spelar ingen roll. (så länge de inte tillför energi med elpatron)
Nybyggda hus har ca: 35w/m² max effektbehov.
Tänk till riktigt och hämta all den information du kan, så att din anläggning blir optimal och anpassad för ditt hus. Det är mycket bättre att få det bra på en gång, istället för att bygga om senare som t.ex. som att ansluta frikyla.
OBS! Inga termostater, shuntar eller pusher.
Den hämtar mellanskillnaden mellan avgiven effekt och tillförd effekt.
Om IVT HT+ 7 avger 7 kW, så förbrukar den kanske 2 kW. Värmepumpen hämtar då 5 kW från energibrunn.
Med "VVSingenjören" sätt att räkna, blir då borrhålet 135 meter.
Nu spelar det inte någon roll vilken pump som hämtar energin. Det är husets energibehov som avgör djup. Om du hämtar energin med en 5:a eller 9:a...spelar ingen roll. (så länge de inte tillför energi med elpatron)
Nybyggda hus har ca: 35w/m² max effektbehov.
Tänk till riktigt och hämta all den information du kan, så att din anläggning blir optimal och anpassad för ditt hus. Det är mycket bättre att få det bra på en gång, istället för att bygga om senare som t.ex. som att ansluta frikyla.
OBS! Inga termostater, shuntar eller pusher.
Plexus är inne på helt rätt väg då det gäller dimensioneringen.
Tänkte bara tillägga att enligt svep så kan man ta ut 145 kWh per meter borrhål och år.
Ett 100meter hål skulle alltså tillföra huset 14500 kWh per år. Till det kommer kompressorns energi under ett år. Vanligen ligger den på 1/3 till 1/4 av hela energin. Summa är att du kommer kunna värma huset med runt 20-25.000 kWh per år med 100 meter borrhål.
Tänkte bara tillägga att enligt svep så kan man ta ut 145 kWh per meter borrhål och år.
Ett 100meter hål skulle alltså tillföra huset 14500 kWh per år. Till det kommer kompressorns energi under ett år. Vanligen ligger den på 1/3 till 1/4 av hela energin. Summa är att du kommer kunna värma huset med runt 20-25.000 kWh per år med 100 meter borrhål.
14 500 x 1/3 = 4 833 totalt 19 333 kWhBAS skrev:
14 500 x 1/4 = 3 625 totalt 18 125 kWh
Klicka här för att svara