C
CarMan: jag känner många som eldar för enbart mys. dom har skitkallt inte & svär över att kugga ved. det där med mysfaktor är nått många intalar sig själva om att det är erför dom har kaminen
20 svar · 5,7k läst
jojjeblom
jojjeblom: I avfuktningsläget tror jag inte du får någon värme ifrån den. Har så på min iaf (Mitsubishi).
2 svar · 1,4k läst
D
dorfmeister: Är väldigt nöjd med mina två, nu har jag ju inte haft nån "vanlig" pump så svårt att jämföra men vi behöver inte städa våran innerdel på någon av dom. Däremot har frugan noterat mindre damm i huset sedan pumparna kom in. Vi köpte 2 stycken Panasonic XE9EKE, dock konstaterade vi att man bör schemalägga rengöringen så att den inte stör den normala driften, pumpen stängs av
2 svar · 3,3k läst
prototypen
prototypen: mrsmp Jag är i helt omvänd sits, dödligt less på värmepump och har installerat pellets istället. Varför inte köra vidare på pellets? Är kostnaden hög? Det är inte gratis med värmepump. Framledningstemperatur kam man mäta på hetaste värmeelementet med lite tillägg en mycket kall dag. Är elementet 40 grader behövs kanske 45 grader från pumpen och med högre temperatur så
9 svar · 3,7k läst
D
Draven: Kanske om jag flyttar placeringen av pumpen från garaget till "hobbyrummet "(ett av två minder rum i garaget 8 kvm vardera). Om pumpen är placerad här och håller en temp på 16-17 grader så kanske temepraturen ute i garaget ändå ligger på en 10-15 grader ? Förutsatt att ventilationen mellan rummen fungerar som den ska . Vad tror ni om detta ?
3 svar · 1,9k läst
H
holmertz: En luftvärmepump är nog den mest kostnadseffektiva förbättring du kan göra.
8 svar · 8,2k läst
C
CarMan: när det är runt nollan hoss mig så har jag ett delta-t på 5 grader. Funkar fin fint!!!
11 svar · 3,8k läst
B
BAS: Jag satt in en 5 kW Panasonic. Jag har ställt den på 16 grader (det lägsta som man kan ställa den på). Dessutom har jag kompletterat med ventilation som blåser ut mot förångaren. Jag har bara kört några veckor nu men den klarar värmen bra trots att det har varit -10 grader C ett par nätter nu. Det är inga problem att få varmare i garaget, men att hålla tex 10 grader C är omöjligt
1 svar · 5,6k läst
Overlander
Overlander: Aquainverer, Daikin althema & Airwell klarar av kyla Airwell kräver dock lite modifiering.
34 svar · 9,1k läst
D
DerniZ: Jag besvarar min egen fråga eftersom jag hittade detta dokument: http://hem.passagen.se/hvac/index-filer/Grundlaggande%20Varmepumpsteknik040918.pdf Detta är dock från 1999 - någon som känner till något mer aktuellt? :D
1 svar · 1,9k läst
A
andyman: Jag har ett luftvärmesystem av märket CTC. Själva pannan byttes ut 1998 mot en CBA125 från PBH produkter men resten av delarna är orginal. Systemet är uppbyggt med en panna som värmer luften och skickar ut den i rörsystemet. På rören sitter det sedan 2 st kanalvärmare som värmer luften ytterligare. Nu har ett kretskort gått sönder i styrboxen för tredje gången sedan vi köpte
0 svar · 3,6k läst
C
CarMan: [citat] dels det, sen så är verkningsgraden helt inviruelt beroende på anläggningen. det agrigater gör är att höje köldbärartempen något 1-3 grader. hur mycke effekt det gör är helt beroende på hur husets radiatorsystem är diminsionerat i samband med storlek på själva värmepumpen & hur väl man trommar in dessa. = går inte att enge en siffra för hur mycke det ger. har man
4 svar · 3,3k läst
G
gavle: Hej , Kan ngn berätta varför man skall ev ta en sk. X15 istället för en HT plus ? Tjänar man in den merkostnaden ? Är det på g någon ny pump från IVT ? har hört rykten,.... tacksam för svar då jag är okunnig
0 svar · 1,8k läst
D
duell: Jag har en innegivare till min Autoterm 190F, men den är inte inkopplad. Den elektriska inkopplingen är ju inte speciellt avancerad.  :) Men i manualen står det att en servicetekniker ska "aktivera" givaren, är det ngn som vet hur man gör detta? Jaga ut en tekniker för att sparka igång givaren känns lite overkill.  :)
0 svar · 3,9k läst
F
ForestC: [citat] Kommunen har i vårt fall gjort så att man får fjärrvärmen med tomten, på köpet. I andra områden i närheten har man inte fått kombinera exempelvis FVP med fjärrvärme men nu har man tydligen ändrat sig och tillåter att kombinera flera system. Vi betalar alltså inget för själva anslutningen, utan det är bara den fasta avgiften per år som gäller. Kan det vara ekonomiskt
5 svar · 7,1k läst
0
0840: Kan någon ge en bra beskrivning på "Trendberäkningstemp." vad innebär detta?
16 svar · 11,4k läst
A
Alla_namn_upptagna: Förra våren köpte jag från Muovitech för ca 10 kr/m, PEM 40 PN6,3, dessutom bioetanol för 13 kr/l. Frakt tillkom.
1 svar · 5,2k läst
F
furan: Det kom en "ivt-kille" och kollade in pannan, han kunde snabbt konstatera att det var sjuntmotorn som lagt av. Denna byttes snabbt och nu fungerar det igen. Han sa lite inofficiellt att det var inte precis första motorn han bytt på denna modellen...
5 svar · 2,6k läst
M
maxxar: Lyfter upp denna tråden då jag kommer hamna i samma sits (nytt hus, 1-plans, 121kvm, golvvärme i hela huset). Kommer att ha en IVT 490. Men har tänkt ansluta fjärrvärme för 42000:- Hur kommer denna anslutning se ut, någon som kan ge en enkel förklaring? Det är alltså inga problem att ansluta fjärrvärmen till en IVT490? Alltså tillvalet som ändrar en IVT490 till IVT550 för 10000:-
5 svar · 1,2k läst
C
CarMan: [citat] jord värme & bergvärme punpar går att köpa i valfri effekt, så det går inte svara på effekt frågan. hållbarheten brukar vara ca 20-30 år. så räkna med att du inom snar framtid behöver byta den. VIKTIGT! ta rda på vad det är för anläggning. om det är en direktförångaranläggning (ett system med gas i köldbäraran, mycket anligt på mittan av 80-talet) så är den
1 svar · 10,9k läst
D
Draven: Har en IVT Greenline HT+E och undrar om man kan se antalet starter kompressorn gör ?
0 svar · 3,6k läst
C
CarMan: [citat] JAg förstår inte varför du tar så illaupp. jag på peka bara att man helst inte ska flytta givaren, ita att det var förbjudet. som jag skrev så kommer man ha en högre temp ut, än vad man kan se på givaren & kan lura sig på det. för övrigt så hjälper ju inte denna diskution trådskaparen, då hans system inte ser ut så.
36 svar · 22,3k läst
P
pt99jst: Med golvvärme i plattan så är systemet ganska trögt. Alltså vid snabba temperatur förändringar hänger det inte med riktigt. När man justera in systemet, bör man bara göra en förändring per dygn enl. Nibe. /Johan
5 svar · 16,7k läst
P
Pege_10: Vi har med denna pump, 169 kvadrat, värmekurva 10 i småland?, max på termostaterna,vattenburet även på övervåningen, och sedan justerar själv på försjutningen på pumpen för önskad temperatur. Rätt eller fel??...jag får höra olika varje gång jag frågar nån. Men i kombination med en Nibe Rosendal braskamin har jag aldrig känt på kyla. Måste säga att dessa pumpar är enorma.
9 svar · 8,3k läst
E
Errol404: Vissa av våra konkurrenter kör just den stilen, dom borrar utan borrtillstånd osv osv Det måste varit dom.....inga namn. (sthlm) Använd en installatör som är totalantrepenad, då funkar det.
5 svar · 3,3k läst
E
Errol404: Använd den svarta och inte den gråa... Den svarta är diffusionstät. Bara svart Armaflexisolering 13mm på brinet. mvh...
2 svar · 6,1k läst
B
BAS: [citat] Temperaturen i hålet beror mycket på om du har vattenrörelser i berget. Då det har regnat så får du stor uppvärmning av borrhålet av det vatten som rör sig i berggrunden. En liten bieffekt av detta: Som du kanske känner till så är det årliga rekommenderade energiuttaget från ett borrhåll 145 kwh per meter. Det gäller om det saknas cirkulation av vatten i bergets sprickor.
8 svar · 9,0k läst
M
Macahan: Det mesta fick jag ta ... vilket var kostnaden för att ansluta till det kommunala. Firman jag anlitade för installation av bergvärmen hjälpte till med rören (=några hundralappar). Kanske skulle man kunna pressa dem mer, men man vill ju ha en bra relation med dem ifall något händer, så det får väl vara bra så här.
6 svar · 4,8k läst
2
2an: [citat] Shuntstyrningar som styrs av ute temp rekomenderas det att det ska vara ca -15° då man ställer in kurvan sen knäcker man kurvan/fin justerar man kurvan vid +-5°
5 svar · 3,2k läst
M
MrMagic: Och om du får en läcka i kollektorkretsen blir ditt dricksvatten förstört. De SKALL ligga minst 25 meter från varandra. Du kan lägga din värmeborra varsomhelst egentligen, inget syns efteråt, allt blir igenfyllt, inga lock etc.
11 svar · 3,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.