Värmepumpar
CarMan: [citat] en värmepump är ett kyslkop. bak på kylskopet finns slingor om du tittar, dessa blir vatma & kyls av luften som passerar, inne i kylskopet blir det kallt. ditt garage kommer att bli ett kylskop om su gör som du beskrev. inne tempen i garaget kommer ett vara +15 i 10min man kan inte trolla fram energi. garaget komer efter några timmar att vara kallare än utomhus tempraturen.
__OJ__: Hej jag hade en elpannha Focus PV 13 från 00 tror jag den hette. De dom sa till mig var så här. Själva elpannan kostar ca 20.000kr Om jag skulle docka bra utedelen skulle installationen bli lite krångligare, jag var tvungen att köpa till styrdatorn ca 8000 kr och i min dåvarande elpanna kunde inte riktigt försörja det varmvatten vi ville ha. Samt för att få den optimala driften tror
lier: Det var det jag menade. ::)Däremot så har han juh all tid i världen för att kolla andra alt vatten radiatorer frånluftsvärmepumpar eller vad han nu vill ha. Stackarn han blir nog inte klokare av våra kommentarer :-/ Håller fullständigt med dig att livslängden på en frånluftsvärmepump inte är långvarig. ;)
sunemangs: [citat] Gummigum, man kan köpa Comfortzone utan inbyggd vattentank för att iställer docka till en separat Ack-tank, tro jag i alla fall, någon som kan konfimera. Hur har era Comnfortzone fungerat. Hur är det med ljud och sånt? /Sunemangs
ClasseClas: Tänk på att tomgångskostnaden för ett värmesystem sticker iväg en del. I mitt fall, 1 cirkpump för golvvärme + 1 cirkpump för radiatorer + fläkt i FLVP. Det blir (60W + 60W + 100 W) * 24 * 365 = 1927 kWh/år eller ev. ännu värre beroende på hur CP + fläkt är inställda: (90W + 90W + 150 W) * 24 * 365 = 2891 kWh/år Resonemanget är likvärdigt oavsett om du har VP + FLM eller FLVP.
UppsalaAnders: Tack för tipsen, det låter som att jag får passa på att utnyttja grävmaskinen även till grävning/plöjning (ej under markstenen) :) /Anders
Svante: [citat] hur djupt hål man sk ha beror på hur mycke energi ett hus drar & det varierar även om husena är lika stora till ytan + att olika bergarter kan leverera olika mycke energi + att man ska lägga på dom metrar man har till grundvattnet så att säga en exakt djup för en ort är fel! pumpstorleken varierar också beroende på husets energi åtgång & radiatorsystemets strolekk
Svante: Du kan göra vilket som, men med platta på mark skulle jag borrat så jag fick all rördragning fixad snyggt under plattan. En skicklig borrare riskerar inte kronorna med för mycket luft, så de kör på i sin takt. Till och med min klena platta i källaren klarade det galant.
Lykkefund: Nu har vi bytt kompressor! Mitsubishin är faktiskt lite tystare, inte mycket men klart märkbart. Det är när tillskottsvärmen slår på som det uppstår ett dovt, mkt lågt brummande. Vattnet är varmare och så här långt verkar det bara vara fördelar. Arbetstrycket ska vara lägre än i Copland pga av annan teknisk lösning enligt vad som sagts mig. L
robocop: 4. Man kan ha en volymförstorare som lagrar värme och minskar antalet start/stopp. Jag brukar ibland när jag kör torktumlaren ställa upp varmvattentemperaturen och på så sätt ta tillvara värmen i frånluften även om inte huset för tillfället har något värmningsbehov. BJohan Gör du så hela sommarhalvåret också ::)
inkognito: jag har nämligen också funderat på att införskaffa mig en luftvärmepump till garaget, mest för att jag inte behöver ha mer än 15-16 grader där, och det måste la bli billigare att värma upp än med el-element som det är där nu. I garaget gör det ju ingenting om man har en luftvärmepump heller, men i huset skulle jag inte sätta den, för inomhusdelen som sitter på väggen är ju
MathiasS: [moved] [link=http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=43851/0]Värme allmänt[/link] [move by] MathiasS.
petjon: Jag har en Nibe310P med solpaneler för tappvarmvatten som förvärmer vattnet. Lite kommer man ju att spara då inkommande vatten bara håller 6grader just nu, men vattnet från acken för solpanelerna till Niben höll förra veckan 30grader. All förvärming borde väl vara av godo? Då panelerna sitter lite taskigt till på en vägg med mycket skugga under 3månader så ger dom inte
CarMan: hur mycke vatten som komer från pumpen beror ju på luftfuktigheten ! finns det ingen fukt kan det ju inte bli nått vatten! sen får du ju alltid mer vatten från en pump med högre kW då denna har större grejor & då har större anläggningsyte mot luften
rogge_vvs_pl: [citat] Skjuter lite från höften här men enligt mina mallar bör de dubbla ge ca 1 000 w vid 55°C framledningstemp och de enkla 600w enligt samma mall, svårt att höfta men jag ligger troligen inom marginalerna. Detta ger ett maximalt uttag på 9 200w om du sätter dit en värmepump. boyta 130m² x 60w = 7 800w (jmf nybyggt hus 40-50w/m²) Så enligt min kalkyl ska du klara att värma huset
Poggan: Tjaba! Grannen här har en luft/vatten från Sanyo, utedelen står prexis utanför pannrummet, fast det är inte det "riktiga" pannrummet. Hade han behållt sitt gamla pannrum, hade rördragningen blivit mkt länge=dyrare. Samtdidigt tog han själv upp ett hål i en vägg, å fick därmed ner priset en liten slant. De är riktigt nöjda med Sanyo´n, de värmer ca 115 kvm, och är 2 personer i
inkognito: [citat] Framförallt, så kan du köra kyla på sommaren om du har en komplett lvp(funkar väl på det flesta)
Gustav1: Jag har Nibe 310 P och förbrukningen var ca 3000 kw dec - jan. Nibe 310 P är likadan Flvp som din fast jag har en annan tilluftsagregat vid sidan om. Huset är 125 kvadrat och garaget är 35 kvadrat. Inne är det 22 grader och i garaget ca 13 - 14 grader. Här är lite sifror från min panna så att du kan jämföra. Ute = 0 grader Framledning = 36 grader Förångningstemperatur = 5 grader
Poggan: Kom å tänka på en polare till mig, han har placerat sin innedel i närheten av trappan i källaren, så källarn är varm, samtidigt som värmen smyger sig uppför trappan till övervåningen!
BJohan: Se följande tråd: http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=43954
Badger: [citat] Bor i södra sverige, småland. Välisolerat samt stenhus. Men är ändå lite förvånad. Grannen byggde med lösvirke och vår energiföbrukning skiljer sig radikalt (hans betydligt högre) och vi har ungefär samma yta. Har inte siffrorna på förbrukningen exakt, men dags att kika lite nogrannare på detta. Men fick ringa till elleverantören och be dem sänka den beräknade
CarMan: [citat] tror inte detta beror på slingorna, har nämligen själv bott 20 år på en tomt med ytjordvärme. troligtvis beror det på jorden, det vart kanske annan jord i det hörnet man inte grävde
BJohan: Det är det som är nackdelen med golvvärme i betongplatta - det blir mycket trögt att reglera. Vi hade samma problem som du med solinstrålning och vi löste det med att skaffa markiser med solautomatik.
SkaneErik: Min personliga erfarenhet är att deen där kartan inte stämmer alls. Enligt den skulle jag köra med kurva 5-1. Nu kör jag 7-0! Alla hus är olika, man får helt enkelt prova sig fram till rätt kurva.
kema: fick min panna igår hem till dörren om det kan vara till någon hjälp
2an: Grannen köpte en pump för 5000:- på citcop o installerade den själv.. Garaget är på 63m2 o i fjol vintras kopplade vi in min elmätare på pumpen för att kolla förbrukningen.. Han körde då 18° i garaget o det var minus 15-17° ute under de 3 dygnen vi testade o då gick de 12 kWh/dygn.. Garaget är normalt isolerat o porten är från skånskabyggvaror vilket inte är den bästa..
CarMan: Har man klan pump så är det en fördel att inte släppa ned tempraturen för när vv ska börja ladda för långt. då den klarar att värma vv under kort tid o hus värmen hiner inte sjunka, skulle man släppa vv-starten längre så hiner husvärmen sjunka så pass att pumpen behöver hjälp av elpatronen för att få upp tempen innan du kan känna svängningen.
robocop: När vi beställde inställning av 490:an som lät som ett konkordplan under byggtiden så mätte servicekillen med en tratt över ventilationsintagen och kom fram till att vi behövde bara läge 1 på fläkten. Tidigare torkade kläderna innan man hann hänga upp dom. Ingen handduk behövdes! Numer låter fläkten inget och bara kompressorn låter något nattetid. Servcekillen sa bara att det