Min kåk ligger drygt 100 meter från en sjö varifrån det finns en nergrävd polyetenledning. Kan man helt enkelt utnyttja det till kåken inkommande sjövattnet för att låta en värmepump ta värme från det?
(Det utnyttjade vattnet kunde enkelt rinna tillbaks till sjön.)
 
Posia skrev:
Min kåk ligger drygt 100 meter från en sjö varifrån det finns en nergrävd polyetenledning. Kan man helt enkelt utnyttja det till kåken inkommande sjövattnet för att låta en värmepump ta värme från det?
(Det utnyttjade vattnet kunde enkelt rinna tillbaks till sjön.)

ett slutetsystem är att rekomendera. då det inte kan frysa, det kan inte fassna skräp i nån sil & du riskerar inte att värmeväxlaren "rostar" sönder.
 
CarMan skrev:
ett slutetsystem är att rekomendera. då det inte kan frysa, det kan inte fassna skräp i nån sil & du riskerar inte att värmeväxlaren "rostar" sönder.
Vad föranledde citationstecknen omkring rostar?
 
Posia skrev:
Vad föranledde citationstecknen omkring rostar?
värmeväxlaren är ej i järn & roster ej, men den korigerer/ergar eller fräter sönder
 
CarMan skrev:
värmeväxlaren är ej i järn & roster ej, men den korigerer/ergar eller fräter sönder
Är värmeväxlarna av koppar?
 
Posia skrev:
Är värmeväxlarna av koppar?
fråga den som tillverkan just den värmepump (fabrikat & modell) som du är intresserad av
 
Värmeväxlare i berg/sjö/markvärmepumpar är i rostfritt stål, det kan finnas undantag.
Till pool används ibland titan, dyrare men står emot fluoren bättre.
Jag har en bekant som har lagt sjöslinga. Hans kommentar är att man måste tänka på att sätta tyngder på slangen som inte skadar slangen men som ändå håller den nere så att den inte flyter upp eller hänger med slangarna.
Det finns att köpa specialla tyngder men de är ganska dyra.
 
BAS skrev:
Värmeväxlare i berg/sjö/markvärmepumpar är i rostfritt stål, det kan finnas undantag.
Till pool används ibland titan, dyrare men står emot fluoren bättre.
Om värmeväxlarna mestadels tillverkas av rostfritt borde det alltså gå bra att använda en befintlig sjövattenledning som kollektor... :-?
 
Nivåskillnaden mellan huset och sjön avgör hur stor pump du måste ha för att pumpa upp vattnet. I ett slutet system behövs bara en pump för att övervinna flödesmotståndet. Det krävs troligen mer energi för att lyfta vattnet upp till huset. Att få vattnet att "bara rinna" ner till sjön mitt i vintern kanske inte är så lätt. Ca 30 liter per minut och uppåt 20 driftstimmar mitt i vintern innebär att 36000 liter per dygn skall hitta tillbaks till sjön.

Väljer man sluten kollektor kan man tillverka tyngder själv av polyetenslang (diameter 50mm, längd ca 1m) som fylls med betong. Fästs med tre buntband. Eftersom det är samma material som kollektorslangen blir nötningen obetydlig. En tyngd varannan meter är lagom.
 
Alla namn upptagna skrev:
Nivåskillnaden mellan huset och sjön avgör hur stor pump du måste ha för att pumpa upp vattnet. I ett slutet system behövs bara en pump för att övervinna flödesmotståndet. Det krävs troligen mer energi för att lyfta vattnet upp till huset. Att få vattnet att "bara rinna" ner till sjön mitt i vintern kanske  inte är så lätt. Ca 30 liter per minut och uppåt 20 driftstimmar mitt i vintern innebär att 36000 liter per dygn skall hitta tillbaks till sjön.  
Nivåskillnaden mellan sjöns vattenyta och källargolvet är uppskattningsvis minst 7 meter. Kanske skulle elkostnaden för uppumpningen bli ganska stor...?

Återrinningen borde kunna ske genom en befintlig avloppsledning neråt sjön.

 
Det borde inte gå åt så mycket energi om du drar returslang till sjön också. Det som rinner tillbaka hjälper ju till att suga! Så energiåtgången borde vara den samma om du bodde på samma nivå som sjön.
 
Fred skrev:
Det borde inte gå åt så mycket energi om du drar returslang till sjön också. Det som rinner tillbaka hjälper ju till att suga! Så energiåtgången borde vara den samma om du bodde på samma nivå som sjön.
Om man har ett slutet system ja, verkar dock som Posia tänkt köra med befintlig öppet system.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.