4 564 läst ·
11 svar
5k läst
11 svar
Sjövattenledning som kollektor?
Min kåk ligger drygt 100 meter från en sjö varifrån det finns en nergrävd polyetenledning. Kan man helt enkelt utnyttja det till kåken inkommande sjövattnet för att låta en värmepump ta värme från det?
(Det utnyttjade vattnet kunde enkelt rinna tillbaks till sjön.)
(Det utnyttjade vattnet kunde enkelt rinna tillbaks till sjön.)
Posia skrev:
ett slutetsystem är att rekomendera. då det inte kan frysa, det kan inte fassna skräp i nån sil & du riskerar inte att värmeväxlaren "rostar" sönder.
Värmeväxlare i berg/sjö/markvärmepumpar är i rostfritt stål, det kan finnas undantag.
Till pool används ibland titan, dyrare men står emot fluoren bättre.
Jag har en bekant som har lagt sjöslinga. Hans kommentar är att man måste tänka på att sätta tyngder på slangen som inte skadar slangen men som ändå håller den nere så att den inte flyter upp eller hänger med slangarna.
Det finns att köpa specialla tyngder men de är ganska dyra.
Till pool används ibland titan, dyrare men står emot fluoren bättre.
Jag har en bekant som har lagt sjöslinga. Hans kommentar är att man måste tänka på att sätta tyngder på slangen som inte skadar slangen men som ändå håller den nere så att den inte flyter upp eller hänger med slangarna.
Det finns att köpa specialla tyngder men de är ganska dyra.
Om värmeväxlarna mestadels tillverkas av rostfritt borde det alltså gå bra att använda en befintlig sjövattenledning som kollektor... :-?BAS skrev:
Nivåskillnaden mellan huset och sjön avgör hur stor pump du måste ha för att pumpa upp vattnet. I ett slutet system behövs bara en pump för att övervinna flödesmotståndet. Det krävs troligen mer energi för att lyfta vattnet upp till huset. Att få vattnet att "bara rinna" ner till sjön mitt i vintern kanske inte är så lätt. Ca 30 liter per minut och uppåt 20 driftstimmar mitt i vintern innebär att 36000 liter per dygn skall hitta tillbaks till sjön.
Väljer man sluten kollektor kan man tillverka tyngder själv av polyetenslang (diameter 50mm, längd ca 1m) som fylls med betong. Fästs med tre buntband. Eftersom det är samma material som kollektorslangen blir nötningen obetydlig. En tyngd varannan meter är lagom.
Väljer man sluten kollektor kan man tillverka tyngder själv av polyetenslang (diameter 50mm, längd ca 1m) som fylls med betong. Fästs med tre buntband. Eftersom det är samma material som kollektorslangen blir nötningen obetydlig. En tyngd varannan meter är lagom.
Nivåskillnaden mellan sjöns vattenyta och källargolvet är uppskattningsvis minst 7 meter. Kanske skulle elkostnaden för uppumpningen bli ganska stor...?Alla namn upptagna skrev:Nivåskillnaden mellan huset och sjön avgör hur stor pump du måste ha för att pumpa upp vattnet. I ett slutet system behövs bara en pump för att övervinna flödesmotståndet. Det krävs troligen mer energi för att lyfta vattnet upp till huset. Att få vattnet att "bara rinna" ner till sjön mitt i vintern kanske inte är så lätt. Ca 30 liter per minut och uppåt 20 driftstimmar mitt i vintern innebär att 36000 liter per dygn skall hitta tillbaks till sjön.
Återrinningen borde kunna ske genom en befintlig avloppsledning neråt sjön.
Om man har ett slutet system ja, verkar dock som Posia tänkt köra med befintlig öppet system.Fred skrev:
Klicka här för att svara