2 235 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Kan luftvärmepump vara något för oss?
Bor i 1 1/2 plans hus 137 Kvm är 3 st och har direktverkande el.
Huset är snålt samma med grannar. vi har en förbrukning idag på 10,500 Kwh men vi eladr lite i vår braskamin.. kanske eldar 2-3 m3 på ett år.
Vi har inte beräknad el förbrukning utan varje mån läses vår mätare av per auto .. sista fakturan hade vi förbrukat 720 Kwh i November.
Är det värt att köpa /investera i en luft värmepump ?
Och om är Sverige pumpen Panasonic det bästa alt.
Huset är snålt samma med grannar. vi har en förbrukning idag på 10,500 Kwh men vi eladr lite i vår braskamin.. kanske eldar 2-3 m3 på ett år.
Vi har inte beräknad el förbrukning utan varje mån läses vår mätare av per auto .. sista fakturan hade vi förbrukat 720 Kwh i November.
Är det värt att köpa /investera i en luft värmepump ?
Och om är Sverige pumpen Panasonic det bästa alt.
Om ni endast förbrukar 10500kwh per år så tror jag inte att ni sparar några pengar
på att köpa en luft/luft-värmepump
Jocke
på att köpa en luft/luft-värmepump
Jocke
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Håller nog med om att det inte är lönt, gör själv av med 15000kwh/år men skaffade pumpen dels för kylning (med tanke på den gångna sommaren) och för att jag räknar med att spara ca 5000kwh/år, fick pumpen ganska billigt och jag räknar med att inte behöva någon tillskottsvärme alls, då jag satte in en He12:a Men då jag satte in den i höstas har jag inga korrekta siffror ännu.
Klicka här för att svara