Värmepumpar
780xlt: Helt rätt, jag uttryckte mig otydligt, det är golvvärme det handlar om. Kan också tillägga att de första 55 kvm ligger i ett golvplan som är knappt 0,5 m högre än de nya 70 kvm. Pumpen står i nivån som de 70 kvm. Jag har tryckt på kärlets luftventil och det kommer luft, men jag har inte mätt trycket än.
vespaman: Tack för det rådet, Matsson! Jag är alltid dålig på att tänka på försäkringar, mycket riktigt så tyckte If att det var bra att jag ringde in ärendet innan treårsgränsen! För att sy ihop tråden lite granna, så var äntrligen servicekillen här idag, och konstaterade att det verkligen var kompressorn. Han var lite brydd över att det inte ens surrade till i 2010:an, men
Matthew: Hej igen ! nu är den äntligen nerlagd, ca 460 meter grävdes ner under dygnets ljusa timmar (fre - sön)
villradig: Vilken storlek på bergvärmepump, ska jag välja och hur djupt bör hålet vara? Hustyp: 2plan + inredd vind + källare Plats: Stockholm Uppvärmning idag: olja Byggår: 1930, ej tilläggisolerat Totalyta: ca 350m2 Den uppvärmda ytan idag är ca 250m2, med kommer snart att bli ca 330m2 Familjen består av 2 vuxna o 3 barn. Halva vinden är inredd idag och uppvärmd andra halvan ej uppvärmd.
CarMan: Den är bra om du är ute efter god ventilation. efekten den kan lämmna är knappa 2kW & den har ungefär Cop på max 2, så årscop blir kanske 1,2 eller 1,3. Derimot så har den en 9kW elpatron inbyggt, så varmt kommer du få Min vatten kockare är på 2,2kW & min cupevärmare till bilen är på 1,9kW
Overlander: Var och bytte ut en DX pump instalerad 1980 förra månaden inte för att det var något fel på den lite dålig effekt bara 2,5 kw Instalerade en Airwell 12 kw i stället. Den har gått felfritt 26 år all fyllning var kvar i systemet så det mäste jag säga klart imponerad över kvaliten. Men visst slingan i Dx system bör ju bytas samtidigt som pumpen så det blir till att gräva varje gång.
Overlander: Dessa regler är ett led i olika åtgärder för att kunna uppfylla kyoto avtalet och är inget annat.
schiller: Hej ABAN... Skicka din e-post adress till mig... så skickar jag en manual på Svenska (pdf storlek 2500kb) till dig... för stor för att skicka i forumet... //schiller// bbschiller@telia.com
Aine: Håller med, läs igenom testet från Råd och rön (2006). Du hittar det på deras hemsida. Där får du veta mycket matnyttigt. Om en LVP passar i ditt hus beror ju lite på planlösningen. Men, nu är ju inte huset jättestort så då kanske inte spelar så stor roll. Mitt tips är att du till exempel tar en titt på Toshiba RAS-B10 GKVP-E (5,8 kW). Det är Ventilationsutveckling AB som
CarMan: [citat] kan ju dra en gissning: Nibe 1115:7 Valfri volymförstoringstank på 200 liter VPA 300/200 FLM
CarMan: [citat] 1250 har ju inte funnits så länge, så det är ju svårt att tycke till om den. 1230 har funnits, men inte så många år, men gisningsvis är denrelativt lik 1215 fast den har mer menyer & programer möjligheter, samt klarar av att scvhuna för både golv värme & radiatorer. 1215 är ju annars en välkänd produkt som håller länge
CarMan: Klart förbrukningan ökar. till viss del har du ju mer elsaker igång. men stora delen står nog värmepumpen för. en 490 har ju ganska låg verkningsgrad!
schiller: Hej... Vill gärna ha en bruksanvisning på svenska till en Nordic Air NA11000iR... Var kan jag få tag på en sådan... //schiller//
perstr: Har ni funderat över att byta oljan mot pellets? Min bror bytte sin oljepanna i förra huset och det var en markant skillnad i källaren. Tidigar ever det som att gå in på macken med all oljestank. Sedan blev det som en snickarverkstad - klart bättre.
Aine: Det känns lite som att jag har strukit Panasonic nu. Har tittat på Sanyo 124 och har fått priset 27000:- inkl proffsinstallation vilket då kan jämföras med ca 23000:- för Fujitsu Nocria 14. Sanyon känns onödigt dyr. Garantierna som Bravida erbjöd för Nocrian var 2 års fullständig garanti. Om man sen själv som ägare ringde in dem för en service efter två år så får man
CarMan: fråga din hus tilvarkare vad ditt hus har för toppeffekt, inklusive garaget. (gissar på 8-9kW) frånluftsvärmepumpen som ingår ger max 2kW om du har tur (min vattenkockare i köket är på 2,2kW) & den har ett COP på 2 i bäste fall (om du räknar på årscop inklusive tilskotts el så hamnad du på COP 1,5 gissar jag) en jordvärmepump är mycke bilv som bergvärme, men billigare att
CarMan: [citat] bästa sättet att höja COP på är att sänka radiatortempraturen, vilket man gör förstofrämst genom att öka radiatorytorna. sen gäler det att strypa in flödet rätt o ställa in pumpen efter just ditt hus
Plexus: [citat] Yepp! 1 m³ olja är ca: 10 000 kWh, och en panna från -77 är nog inte den bästa. Du har även förluster då pannan står, genom att draget i skorsten kyler vattnet. Hur många procent värmeförluster man har, är naturligtvis en uppskattning. Det kan vara mindre eller mer. 25-30% är en ofta använd siffra vid beräkningar.
CarMan: [citat] den IVT du har där get ju drygt 8kW mot Niben som bara ger 7kW det vore mer rätt vist att fråga efter oferter på lika starka pumper innan du betämmer dig. du har ju även helt olika storlek på varmvattenberedarna! men måste man välja mella desa 2 så är ju IVT:n bättre för ditt hus
Prankster: [citat] Är lite i samma situation, har fått ett par offerter, (Thermia Diplomat TWS 8 samt Nibe 1215-7), vilkas teknika specar ser ganska likartade ut (för mig). När jag korrigerat för de olika offererade borrdjupen, så skiljer det endast 1000:- (till Nibens fördel) , trodde att Thermian var en "bättre" och därmed dyrare pump. Jag har uppfattat Nibe 1215 som mer i par med Thermia
jojjje: Det är inte fel på köldbärarkretsen (jordslingan) när den löser på HP, det är värmeledningssidan som kärvar! Tex: växelventilen som växlar mellan värme och tappvarmvatten (kolla om tempen är ovanligt hög), eller smutsfiltret på värmeledningen, eller att cirkpumpen jävlas.... kolla alla temperaturer: så som framledning, varmvatten, retur... lite tips...
svlcm: Japp, annars får Du alldeles för låg temperatur i radiatorerna.
kalle26: [citat] Ang. IVT 490´s kompressor effekt: Jag hittade Manualen till slut på IVT´s hemsida. Här står "Total Tillförd effekt 0,7 - 0,9 kW" Så du kanske har rätt angående 0,7 kW !? :) vidare från manualen: "Avgiven värmeeffekt 1,7 - 2,0 kW Om man varit på Comfortzones hemsida och sedan läser IVT´s data så får man en känsla av att Comfortzone är mer vetenskapliga
jojjeblom: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?board=26.0 Hej kolla länken, där kan du nog finna lite info.
andreasimner: Har idag en 1,5 plansvilla med mek frånluftsvent indragen nyligen. Årsförbr. 25000 kwh inkl hushållsel. Elementtemp 45 grader vid 0 grader ute, 21 grader inne. Säg att en comfortzone och acqua inverter kostar lika mycket att installera, vilken passar då bäst i mitt hus? Någon med råd kring detta?
msmn: Ventilatinsflödet kan normalt sänkas på vintern men som du påpekar så är det viktigt att inte sänka det så mycket att man inte vädrar ur fukten. Kolla efter men har duschat så att fukten försviner på en rimlig tid. Man bör även stänga några uteluftsdon så man behåller ett undertrycket så eventulla luftläckage kommer fån uteluften och går in (så eleminerar man risken för