Värmepumpar
jojjeblom: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?board=26.0 Hej kolla länken, där kan du nog finna lite info.
andreasimner: Har idag en 1,5 plansvilla med mek frånluftsvent indragen nyligen. Årsförbr. 25000 kwh inkl hushållsel. Elementtemp 45 grader vid 0 grader ute, 21 grader inne. Säg att en comfortzone och acqua inverter kostar lika mycket att installera, vilken passar då bäst i mitt hus? Någon med råd kring detta?
msmn: Ventilatinsflödet kan normalt sänkas på vintern men som du påpekar så är det viktigt att inte sänka det så mycket att man inte vädrar ur fukten. Kolla efter men har duschat så att fukten försviner på en rimlig tid. Man bör även stänga några uteluftsdon så man behåller ett undertrycket så eventulla luftläckage kommer fån uteluften och går in (så eleminerar man risken för
lordi: Hmm.. priset kan nog variera lite beroende på var man bor. Skulle nog tippa på att det ändå hamnar på ca 70-80 tusen beroende på typ av panna. Ta reda på hur många kilowatt ni gör av med till värme och varmvatten, så kan ni kolla med leverantörer av värmepumpar, så får ni en besparingskalkyl. En luft-vatten värmepump med elpanna borde hamna på strax över 100.000 Men
Linkan1975: -Att det är mer jobb att elda vet jag oxå, vi eldar ju idag i befintliga delen... ang priset så styr det väl en del, det är ju inte gratis att bygga ut direkt!! vi räknar med att det kommer att kosta ca 8-900000 ändå!!! då är det iofs medräknat ett oisolerat dubbelgarage med gjuten platta...
CarMan: [citat] fast grejen är ju den att den större pumpen inte kommer att gå kontinuerligt, den går ju mycke kortare perioder än den mindre pumpen. en mindre pump kommer att belasta borran en längre tid fast med lägre belastning. en kraftigare pump belaster en kort tid men med stor belastning. har ju kollat en del på hur min pump påverkar mitt hål. min pump är kraftig, men det är ju hålet
CarMan: [citat] du tänker fel! har du endast en radiator så måste denna radiator vara mycket varm för att får "rätt" temp i huset. har du kolv värme så kan du hålla en lägre temp, då ytan är betydligt större. lika så om du skulle har radiatorer längs alla väggar på ett rumm så skulle du kunna ha ännu lägre temp än vad golv värmen har. men summan av det hela är att huset ialla fall
Plexus: [citat] Var finns huset? Radiatorer eller golvvärme? Radiatorer...vilken framlednigstemp vid t.ex. -10°C? Hur många personer i familjen?
Snailman: Finns en tråd här: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?board=53.0 Vad jag förstått har väl firman kursat, efter en massa strul med igenisade utedelar, så jag skulle inte köpa någon... :P
CarMan: [citat] i första menyn ser du VB-fram 52(VV)°C inomparantesen står der VV. detta betyder att pumpen gör varmvatten. i detta läga ska inget vattan alls cirkulera i radiatorena & det ska devenetivt inte vara varmt!!! om din trevägsventil kärvar så sipprar det ut varmvaten till radiatorena när den försöker göra varmvaten. konsikvensen blir att huset blir varmt & att pumpen aldrig
CarMan: [citat] det är ytterdiametern man mäter på rörena 22 & 18 rör finns. jag tippar på att den kommer att funka. den ska vara seriakopplad & inte elektriskt inkopplad
walle74: avdragen motsvarar nog priset i handeln och det är väl ca 35-40000...har även fått offert med IVT 495 men den passar ju inte i moränjord!
Snailman: Jag kanske överdriver 10000 en aning.... Men ett exempel Panasonics värstingmodell installerad och klar av vanlig firma 22000kr Samma på postorder (ej installation) 12000kr plus slangar etc ca1700kr frakt ca1000kr Man får då 7300kr kvar för installation... Kan man hämta den själv så har man 8300kr till installation... alla priser inkl moms Det är två års garanti på båda
Matte31: Hejsan, har ungefär samma förutsättningar, men tvekar inför IVT då de haft mycket reklamationer. Vad jag tycker talar emot den är: Komplicerad elektronisk styrning, den arbetar under högt tryck vilket bör ge sämre livslängd. Sedan har jag en fråga - hur mycket värme ger den i förhållande till insatt el? Jämför just nu med Varmitek som i stället för steglös reglering arbetar med
CarMan: börja med att se till att du styr anläggningen via värmepumpen o inte termostaterna på radiatorena. då försvinner knäppningerna under drift. det som kvarstår är knäppninger när du växlar från att göra varmvatten till radiatorvatten. detta går att butta bort med en volymförstorare
MathiasS: Ok, innan ni börjar skjuta eldpilar på varandra är det nog dags att avsluta denna tråd. Att detta med garantier på luftpumparna är ett riktigt ormbo är nu uppenbart för alla, förhoppningsvis har vi alla blivit lite klokare genom att läsa dessa trådar i ämnet. Mvh, MathiasS Moderator
Bengt-62: Hej Jag pratade med ett företag på Hem&Villa mässan som heter EVI HEAT om deras värmepumpar Är det någon som har erfarenhet av Deras produket http://www.eviheat.se/
2an: [citat] Det är ett 1 1/2 plans med källare på totalt 215 m2 o byggt -73. med nya vitvaror iof.. Har sett att många verkar ligga på 8-12 kWh/dygn enbart för vv (exkl hushållsel) med 2 vuxna o 1-2 barn men jag förmodar att du har flvp så då bör du klara dej med ca 10-12 kWh/dygn totalt.. Men som sagt det är svårt att uppskatta mer exakt då det beror på t.ex om du har en 50" plasma
2an: En L/V vp är ju inte direkt billig så det är nog billigare att köpa solfångare då.. ;)
CarMan: [citat] det är ju en smaksak. desto större förbrukning du har sedto större skilnad mellan dessa
Overlander: Nej den är inte kompatibel med solvärme så du behöver acc tank
Overlander: Totalt effektbehov uppvärmning kw Nettoenergiförbrukning.
Daniel_M: [citat] Ok, här uppe ( sundsvall ) är det lite andra temperaturer som gäller på vintrarna. Här är det definitivt inte ovanligt med -10 C, även om det inte heller brukar bli så där riktigt svinkallt heller. Det är ju som sagt ett avlångt land, för att använda en (ut)sliten fras. Dimensionering av L/L ( och andra vp ) bör ju bli något annorlunda i skåne jämfört med i medelpad..
CarMan: [citat] Men nu pratar du ju lutf/luft värmepump, det är en annan sak, denna har inte gasen färdig kopplat! nu tycker jag vi ska hålla oss till trådskaparens anläggning, då det är den vi diskuterar i denna tråd!
CarMan: jag kan inte din pump, men vissa pumpar går att ställa så dom alltid toppvärmer med elpatronen & då kan man nå dessa tempraturer
CarMan: med lite planering så kräva 0 i service utrymme, man kan tilexempel ha ett torkskåp eller en garderob bredvid, dpm går att flytta om man nån gång i framtiden behöver byta en cirkpump.