F
falcor: [citat] Den går ner till drygt minus 20, men vet jag att det ska bli under minus 15 så brukar jag ställa upp den vanliga värmen från 0 (luftburen direktel) till ca 17-18 grader ifall luftvärmepumpen skulle stanna.
6 svar · 2,5k läst
P
Pedda_P: Pejoto: Fantastisk fin info, precis vad jag eftersökte, nu skall det experimenteras, tackar :)
5 svar · 7,8k läst
pappskallen
pappskallen: [citat] Och jag är inte intresserad av att premiesponsra alla som har källare och får läckage i dom. tycker oxå att man borde ta bort stulna plasma-TV, cykelstölder, julbränder (hur dum kan man vara och glömma stearinljus som är tända??) och semesterfadäser (jag som aldrig åker på semester) från hemförsäkringen. Hus äldre än 20 år borde ej heller gå att försäkra med tanken
10 svar · 3,0k läst
B
Bertil F: [citat] Det går utmärkt Man värmer normalt vattnet direkt, kan använda slingor men tappar då lite i temperatur. För att få V V använder man en slinga i tanken normalt dubbel vilket då ger mycket bra V V tillgång. Man kan köra solvärme parallellt och styra den i kombination med Värmepumpen.
9 svar · 8,1k läst
C
CarMan: [citat] Ja det är olika på olika pumpar & måsta kollas så man får en pump somm funkar som man tänktsig. själv plockar jeg ut 12kW i mellanåt ur min 8,5kW pump
10 svar · 1,9k läst
C
CarMan: snön på marken hjälper till att issolera från kylan, så något lägre effekt får man på mark som skottas. här kan man överväga att lägga slangen lite djupare, ska tydligen inte vara några större problem att lägga på 1,5 -2 m djup. sen vet jag inte hur man kalkulerar med vikten, om det funkar bra eller om man måste köra nått special? slangen kan ligga hursomhelst. men man måste
20 svar · 4,7k läst
FrittDrag_II
FrittDrag_II: Bli inte förvånad när du slår på värmepumpen igen ... det kan ta ett tag innan kompressorn startar upp igen. Är inbyggt en tidsfördröjning, på ofta ett par minuter, för att skydda kompressor. Kan ibland stå i manualen hur man kan gå förbi denna tillslagsfördröjning.
4 svar · 3,1k läst
D
Dreken72: Japp, visst stod den på "handläge"!! Jä--la installatörer! Nu har jag ändrat och el-patronen slog av direkt! Vi får se hur tempetaturen beter sig mot helgen! Tusen tack för hjälpen!!
3 svar · 1,9k läst
J
JAhl: [bild] Den borrare jag hyrde in hade en rigg som vägde 9 ton och gick på larvfötter av gummi, borrhålet blev 108 meter.
6 svar · 6,2k läst
·
P
Plexus: Då föreslår jag en värmepump med separat beredare typ IVT E7 med en 200/90 beredare. Framledningstemperatur är viktigt när man har värmepump. Har du tunna och/eller få radiatorer innebär det att du måste ha hög framledningstemperatur, samt att de innehåller lite vatten. Pumpen kommer då att starta/stoppa ofta, samt att verkningsgraden blir låg.
4 svar · 2,4k läst
F
falcor: Heatläget är det om gäller på vintern. Heat, 22 grader och fläktläge 3/5 räcker för att värma vårt hus.
6 svar · 18,4k läst
danny_falun
danny_falun: [citat] Här kan du hitta allt ! Värmepump forum - Allt du behöver veta om värmepumpar!.
1 svar · 4,3k läst
C
CarMan: ok. inget dom visar på sin hemsida, men vist kan det koma produkter innan alla avdelningar hiner med o visa rodukterna. är det en ny produkt så är dom ju sällan billigare än dom äldre = du har säkert fått bra pris. vad skiljer denna modell från en 1130 elleer 1115
6 svar · 8,0k läst
K
KalleT: Hur stort hus har du? 131 m2 Radiatorer eller golvvärme? Elradiatorer plan 2 45m2 + golvvärme 84m2(FLVP) Plan1 Byggår på huset? 2002, ligger i Halmstad När går patronen in på din IVT 490? Aldrig :-) Har IVT/ES480 med blockerat eltillskott med vred som går in på plintarna för elverkets rundstyrning. Kör emellan åt en legionellakörning då beredaren går upp till 60C med hjälp av el
4 svar · 7,2k läst
0
0840: [citat] Kan nog stämma, är osäker på kaminens inverkan. Helt klart är att veden täcker in spannet 0 till +5 grader då elpatron ej är inkopplad. Kallare än 0 så blir det ett positivt tillskott. Acktanken är också en viktig del i paketet.
9 svar · 4,5k läst
P
Paema: Har panasonic E9 "sverigepumpen" som är sedan 2004. Tycker nästan innerdelen låter mer än utedelen. Utedelen susar bara, medan innerdelen hörs arbeta eller hur man ska säga. Den ökar, minskar, stannar o.s.v. Utedelen susar bara på och man hör knappt att den arbetar.
8 svar · 10,6k läst
P
Paema: Det låter ju väldigt lite.. Är det bara 8 grader precis vid pumpen? Jag menar även om den skall värma 150 kvm så tappar den ju mycket på om den sitter i t.ex. trappen på ett tvåvåningshus. Sitter den i ett stort rum typ affär eller ett hus med väldigt öppen planlösning stämmer ju det att den klarar 150 kvm, inte annars. Då får man ha stödvärme...
4 svar · 5,6k läst
Snailman
Snailman: Jag har tänkt kombinera ftx med bergvärme, då får man ju återvinning av frånluften. Kostar ju en slant extra men tänkte gör ajobbet själv så då blir det ju inte så dyrt, och man slipper få in kall luft direkt utifrån.
4 svar · 3,4k läst
B
BJohan: [citat] 97' är som sagt inkl arbete i ett bef hus som byggs om. Jag har själv minskat radonet i mitt förra hus med en flvp. Kommer radonet från byggmaterialet, dvs blåbetong, är det inte hokus pokus. Dubblera ventilationsflödet så halveras radonhalten. Jag har som sagt årsgenomsnitt på cop 3,3. Den frågan man alltid hamnar i till sist är: hur mycket är man villig att investera för
20 svar · 7,1k läst
L
Lars-Erik: Tack för alla goda råd. De uppskattas! Då börjar jag med ett stort sänke för att kolla att borrhålet inte rasat. Om det är OK så går jag vidare. Det är möjligt att det rinner över 100 liter/tim i hålet (så frysrisken kanske är liten), jag får försöka mäta på något sätt. Om så är fallet kanske det skulle fungera trots det korta hålet. Termostat på inkommande köldbärare
4 svar · 1,4k läst
T
tupas: Det är nog bäst att inte installera varken flvp eller ftx-system ? Det verkar som att de investeringar som man måste göra tar för lång tid att käna in (uppåt 30år). Vad tror ni ?
12 svar · 10,0k läst
sandhall
sandhall: Koppla in el-patronen, som sagt. Det är därför är-värdet (30 grader) inte orkar upp till bör-värdet (33-grader). Och hur mycket du än ändrar kurvan så lär ingenting annat än energitillskott hjälpa. Troligtvis är tappvattnet inte speciellt varmt på morgonen heller?
5 svar · 5,2k läst
B
BAS: Svaret på din fråga är nog ganska hemlig. De som vet vill vara först på markaden. Ett är dock säkert, vänta inte med en så blygsam investering om du går i tankar att installera.
1 svar · 1,7k läst
GreenTurtle
GreenTurtle: [citat] Har i stort sätt samma som du. 1-plans villa, 150 kvm, IVT490 med fjärrvärme (IVT630). Har en jäkla massa spottar och vanliga lampor som lyser nästan för jämnan, induktionhäll, vattenkokare, tvättmaskin (minst 1/dag) etc, etc. Min förbrukning senaste månaderna: El: Nov 2006, 907 KWh Dec 2006, 983 KWh Jan 2007, 959 KWh Fjärrvärme: Nov 2006, 1,02 MWh Dec 2006, 1,25 MWh Jan
55 svar · 14,4k läst
B
bojan65: Hej, jag har ett tvåplanshus på 180 kvadrat, innetempen är 20,5 grader och kurvan ligger på 2,3. Har du ändrat finjusteringen?
2 svar · 4,0k läst
P
Plexus: [citat] Din beräkning stämmer bra. Ofta räknar man med 35W/m² på nybyggen. Kom ihåg att styra pumpen med en rumsgivare, och att alla golvslingor är öppna d.v.s. inga termostater som stryper flödet. Bypass på golvslingefördelaren behövs inte. Du får dock bortse från de rekommenderade 5°C deltaT, utan istället trimma in varje golvslinga till 7°C deltaT.
3 svar · 4,5k läst
K
Kalsipper: Jag kör så som du har tänkt och det ger en märkbar sänkning av elförbrukningen. Håll koll på luftfuktigheten bara och sänk inte för mycket så funkar det ypperligt. /Kalsipper
1 svar · 4,8k läst
E
elmont: Värmekabel i tråget kan behövas om det blir isbildning under pumpen, men rinner vattnet bort och ingen is bildas har den ingen positiv verkan.
1 svar · 1,7k läst
I
imported_gbg_mackan: Hej Jag står i valet mellan en av dessa värmepumpar. Priserna är 9750kr för Mitsubishi MSZ-FA25VAH och 9400 kr för Panasonic XE9EKE. Vilken tycker ni är bäst, vilket val skulle ni göra? Tacksam för snabbt svar. Mvh Marcus
0 svar · 3,7k läst
GreenTurtle
GreenTurtle: [citat] Vilken säkerhetsventil? Och till vad? Om man nu inte bör överskrida 1,5 bar, varför då leverera en mätare som går till 4 bar?
4 svar · 8,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.