Byggahus.se

50 meter mellan pump och borrhål

1. S
    Medlem Nivå 7
    Vi har nyligen köpt en gård och jag skulle vilja ha pumphus med hydrofor, filter etc. nere i ett av förråden.

Tanken är att boningshuset skall värmas med bergvärme så själva pumpen skall stå uppe i huset, men borrhålet vill jag ha nere ihop med hålet för vatten som skall vara nere i stallet.

Frågan är - går det att göra så med tanke på att det är nästan 50m. mellan borrhål och pump...? Kollektorslangen blir ju bra mycket längre än om man borrar uppe vid huset..

Anledningen till att jag vill ha "vattentillbehör" nere i stallet är att jag har gott om plats för "pumphus" där och inte gärna vill bygga ett pumphus uppe vid boningshuset. Jag vill helst inte heller använda delar av boningshuset för pumphus...

Idéer. :-/

2. B
    Medlem Nivå 9

Re: 50 meter mellan pump och borrhål

Det är inga problem att köra 50 meter markrör innan borrhålet.
    Varför vill du ha borrhålet brevid hålet för dricksvatten?

3. S
    Medlem Nivå 7

Tänkte att det kanske är enklare för borraren, de behöver väl bara sätta upp prylarna en gång - fast det kanske inte spelar någon roll??

De kommer och skall titta på det hela nu efter nyår så då får jag väl klarhet i allt - men man funderar och funderar ju tills dess...

4. C
    Medlem Nivå 6

Men du behöver ju inget "pumphus" vid huset för att borra bergvärmen där.. det syns ju inte efter man lagt på jorden över hålet

5. S
    Medlem Nivå 7

Det är iofs sant, och det kanske inte blir så mycket dyrare om de flyttar själva borren lite när de är där, det får de ju ändå göra när de skall borra för vatten - åtminstone ett par meter.

6. C
    Medlem Nivå 14

jag kan inte tänka mig att dom tar en enda krona extr för att borra 2 hål 50 meter från varand, mot att borra 2 hål 1meter från varan

7. S
    Medlem Nivå 7

UNDERBARA FORUM :-*

Så får det bli.!!!

8. P
    Medlem Nivå 3

Underskatta inte 100m fri jordvärme som komplettering till borrhålet ;)

9. C
    Medlem Nivå 14

det hela beror ju på hur stort energibehov huset har & hur mycke det kostar att gräva m.m.

om nu huset har högt energi behov, så man behöver 200m borra, så blir detta 400m kolektorslang & det är max vad man ska ha i en slinga. Lägger men på 50m jordvärme, så har man ju 500m slang & det blir för långt.

annars är det helt rätt att man tar vara på energin i marken, så det är ingen förlust

10. B
    Medlem Nivå 1

hittar du en borrare som vill lägga hålen så nära varandra ta en anna.
    detta är inte att rekomendera..
    sen kan du kolla om denna borrare du anlitar är en certifierad brunns borrare detta är att föredra!!

11. S
    Medlem Nivå 7

Ok, tack. Man skall alltså inte ha hålen så nära..?
    Tyckte jag hörde någon säga att man kunde borra någon grad på snedden, på så sätt skulle ju hålens botten hamna rätt långt från varandra ändå.?

12. M
    Medlem Nivå 7

Och om du får en läcka i kollektorkretsen blir ditt dricksvatten förstört. De SKALL ligga minst 25 meter från varandra. Du kan lägga din värmeborra varsomhelst egentligen, inget syns efteråt, allt blir igenfyllt, inga lock etc.