Kalla hål?

5k läst  22 svar

1. D
    Medlem Nivå 1
    När jag beställde installation av bergvärmesystem i mitt hus litade jag blint på att proffsen skulle fixa det som var bäst för mitt hus. Men icke! >:(
    Jag har en CTC Ecoheat 8.3 från -99
    Ytan jag värmer är ca 115kvm plus lite i källaren. Mitt borrhål är 120 m (100 aktivt)
    Nu är det så att jag har ett otroligt kallt hål, ibland ner till -4 grader när det är kallt ute och pumpen går länge. Det har i sin tur gjort att kopplingarna på "brine"-slingan har frysit sönder (kondensvatten tror jag) och läkt ut flera liter köldmedium.
    Finns det någon som kan räkna på vad det kostar att värma huset med  -4 istället för 0 eller varmare? Hur blir verkningsgraden?
    Jag funderar på att borra hålet djupare. Men är det lönsamt?

/Daniel

2. Overlander
    Medlem Nivå 5

Re: Kalla hål?

För det första så har det inte läckt ur flera liter köldmedium möjligtvis köldbärar vätska (brine).
    För det andra för att räkna på det behövs elförbrukning före instalation.
    För det tredje så ska koplingarna klara det utan problem om dom är korekt isolerade.
    Har du möjlighet att kompletera med lite markslinga??

3. Overlander
    Medlem Nivå 5

Borra hålet djupare brukar inte borr firmorna gå med på utan då blir det ett till hål.

4. D
    Medlem Nivå 1

Tyvärr har jag ganska liten tomt/trädgård.
    Men jag har varit i kontakt med en borrfirma som var beredd att borra vidare om jag tog upp kollectorn och grävde fram hålet.

Angående elförbrukning så var min fråga lite otydlig. Hur blir verkningsgraden försämrad med ett kallt hål. Hur mycket mer energi behöver jag satsa i ett hål med -4 i gämförelse med +-0.

Och ja det var kölbärarvätska... :p

5. P
    Medlem Nivå 5

Jag gissar på 150-200 watt per grad i förlorad effekt d.v.s. 600-800 watt vid -4°C.

6. Overlander
    Medlem Nivå 5

Skulle gissa på runt 2000 kwh per år i förlorad effekt.
    Sen finns altid risken med sönder klämda slangar.

7. C
    Medlem Nivå 14

det där är oerhört svårt att räkna på, men gisa kan vi ju göra.
    jag gissar på att din pump skulle ha avger 1,5-2kW mer på 1kw instoppad energi.
    om medeltempen höjs med 4-5 grader.

spontant så skulle du haft 50m djupare borra, alternativt 100 markslinga.

men du har blandat ihopp det hela lite.
    du skriver att du ibland är nere på -4 = du har alltså inte en medeltamp på -4
    ner man normalt dimensionerar så lägger man sig på en medeltemp på 0 grader & det är säkert så din anläggning funkar idag.

fast självklrt är det bra o ha varmare, själv tycker jag man ska lägga sig på det värdet du skrev, alltså aldrig under 0 grader in
    men då behöver du säkert 50 meter aktiv borra till.

8. C
    Medlem Nivå 14

jag har ju inte siffror så jag kan räkna, men jag ske försöka endå, så du förstår.

vi säger att din pump idag levererar 7kW & pumpen går 3000 driftstimmar/ år
    då drar den 6900kWh (utan elpatron) huset har då dragit 21000kWh (om den ej behöver elpatrons stöd)

hade du haft 5 grader varmare borrhål så hade pumpen levererat 8KW & bara behövt gå 2600 drifts timmar för att leverera dom där 21000kWh som huset vill ha.
    pumpen hade dragil lite mer energi (bara lite lite) men den går ju färre timmar! så resulteter blir 6300kWh i elförbrukning (en skilnad på 600kWh i mitt räkne exempel)

MEN!!!! det du kan tjäna på är om du har många timmar tillskots el, så kommer dessa att minska, då pumpen "nu" levererar 8kW istället för 7kW
    Här är det ju svårt o räkna, då det är kraftigt beroende på mnga olika saker!

så här betersig ialla fal dom fläsra kolvkompressorer, skrollen brukar inte betesig så här.

9. D
    Medlem Nivå 1

Jag får tacka för svaren. Nu tror jag att jag förstår resonemanget...
    Med andra ord blir det ingen vidare bra affär att kosta på hålet ytterligare eftersom energivinsten blir för låg.
    Men vad händer om man sänker flödet i collectorn (brine)? Får jag då varmare in, men ytterligare kallare ut?

Man kan ju även fundera på att återladda hålet (antar jag) i framtiden om solpanelerna sjunker ytterligare i pris. Då får jag ju mitt varmvatten av solen och slipper värma det med el som jag gör nu.

Hur som helst kommer en röris nu på måndag och kollar på mina grejer som har fryst sönder.
    Han frågade: "Kommer jag åt då?" Lite oroväckande... :-/

10. C
    Medlem Nivå 14

vist får du till en början lite varmare in om du sänker flödet, men du sänker då också medeltempen på förångaren vilket inte är bra.
    du ska ligga på 3 graders diff.

men som jag skrev så blir det större skilnad om du andvänder mycke elpatron!
    hur många timar/ år går din elpatron?

11. Overlander
    Medlem Nivå 5

Det är int bra att köra hålet för kallt då det kan ge ihoptryckta slangar!

12. D
    Medlem Nivå 1

Jag har lite svårt att säga hur mycket elvärme jag gör av med eftersom elpatronen går in och värmer tappvattnet när jag behöver det. Det går igenom nån slags genomströmningsspiral som värms av el. Tror inte jag kan skilja på elvärmen och elen till vattnet.

Ang. hoptryckta slangar...
    Kan det betyda att vattnet i hålet/berget fryser och "trycker ihop slangen" ?

13. Overlander
    Medlem Nivå 5

Precis det brukar märkas då trycket på köldbäraren ökar slangarna klarar ett par ihoptryckningar. innan de blir permanent deformerade vilket minskar flödet och på så sätt acelererar problemen.
    Hadde själv det problemet i vintras så nu har jag kompleterat med 400m markslinga.

14. B
    Medlem Nivå 9

Tvärtom. Du ska ha stort flöde så att värmen transporteras upp ur hålet.
    Det låter osannolikt (men inte helt otroligt) att du i ett så pass litet hus skulle få permafrost i ett 120 meter långt hål.
    Jag har 100 meter borrhål och värmer 208 kvadrat plus garage. Det är ca 4-5 grader C i hålet på vintern.

Kolla att du inte har fått luft i slangarna, det stoppar flödet effektivt vilket gör att det kalla vattnet stannar kvar i värmepumpen. Du är inte ensam om det i så fall.
    Har du öppet eller slutet expansionskärl? (Det slutna är en röd burk, det öppna något slag av plastburk där du ser spritlösningen)
    Om det är öppet kan du eventuellt fixa det själv, om det är slutet måste du ha en bra pump och ett bra kärl med sprit.

15. C
    Medlem Nivå 14

så där kan du inte jämföra.
    det har ju stor betydelse hur mycke energi man plockar ut hålet också.

säg att jag har en kåk på 600 m2 & har 60m borr hål till en 4kW pump. detta hus blir också varmt o hålet kommer inte att frysa (men det lär gå åt en jävla massa el.)

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: