7 026 läst ·
4 svar
7k läst
4 svar
Gångtid bergvärmepump?
Medlem
· Västra Götaland
· 766 inlägg
Hej.
Tycker att min pump går väldigt många timmar per dygn och har gjort så sen det installerats element i källaren.
Hur många timmar är "normalt" att den går per dygn nu när vädret är som det är i västsverige?
Min går mellan 10-15 timmar per dygn och det känns väldigt mycket...
Tycker att min pump går väldigt många timmar per dygn och har gjort så sen det installerats element i källaren.
Hur många timmar är "normalt" att den går per dygn nu när vädret är som det är i västsverige?
Min går mellan 10-15 timmar per dygn och det känns väldigt mycket...
petersson79 skrev:
antal timmar varierar, helt beroende på hur kraftig pump du har mot hur myck energi ditt hus drar.
när du instalera radiatorer i källaren så har du ju helt plötsligt mer yta som ska värmas upp (är källaren oisolerad som dom flästa är så är detta MYCKE mer energi som gå åt)
jämför så här: det här r vad du frågar.
Hur länge måste jag kocka en kastrull med vatten för vattnet ska kocka
svaret blir ju att en deceliter vatten kockar snabbare än 10 liter vaten = det går inte svara på din fråga med den knaphändiga informationen du lämna, men en sakär säker att en källare drar MYCKE energi.
Det går givetvis att räkna ut exakt hur mycket din maskin bör gå men då måste jag veta årsförbrukning, effekt på värmepump samt temp i borrhålet.
Ett exempel
Om du vill ha 20 grader C inne så kommer bergvärmepumpen börja gå vid 17 grader C ute (resterande 3 graders skillnad värms upp av människor, el och annat inne i huset)
Om dessutom solen skiner så blir det ännu varmare inne.
En värmepump är dimensionerad att räcka ner till ca -12-15 grader C. Då går maskinen 24 timmar per dygn. Då det är ännu kallare så går spetsvärmen på.
Detta betyder att vi 0 grader så går maskinen nästan halva dygnet.
För frånluftvärmepump gäller helt andra siffror. Vid ca 6-8 grader C ute så går kompressorn hela tiden.
Ett exempel
Om du vill ha 20 grader C inne så kommer bergvärmepumpen börja gå vid 17 grader C ute (resterande 3 graders skillnad värms upp av människor, el och annat inne i huset)
Om dessutom solen skiner så blir det ännu varmare inne.
En värmepump är dimensionerad att räcka ner till ca -12-15 grader C. Då går maskinen 24 timmar per dygn. Då det är ännu kallare så går spetsvärmen på.
Detta betyder att vi 0 grader så går maskinen nästan halva dygnet.
För frånluftvärmepump gäller helt andra siffror. Vid ca 6-8 grader C ute så går kompressorn hela tiden.
:BAS skrev:Det går givetvis att räkna ut exakt hur mycket din maskin bör gå men då måste jag veta årsförbrukning, effekt på värmepump samt temp i borrhålet.
Ett exempel
Om du vill ha 20 grader C inne så kommer bergvärmepumpen börja gå vid 17 grader C ute (resterande 3 graders skillnad värms upp av människor, el och annat inne i huset)
Om dessutom solen skiner så blir det ännu varmare inne.
En värmepump är dimensionerad att räcka ner till ca -12-15 grader C. Då går maskinen 24 timmar per dygn. Då det är ännu kallare så går spetsvärmen på.
Detta betyder att vi 0 grader så går maskinen nästan halva dygnet.
För frånluftvärmepump gäller helt andra siffror. Vid ca 6-8 grader C ute så går kompressorn hela tiden.
Medlem
· Västra Götaland
· 766 inlägg
Kanske inte är så mycket ändå då...
Och det blir ju inte så dyrt förrän elpatronen slår in och det har den inte gjort än, förutom när den värmer upp varmvattnet för att döda bakterier en gång i veckan...
HAr in thermia duo 8 kw med 150 meters borrhål och ett hus på 125 kvm plus en källare på ca 50 kvm att värma upp
Och det blir ju inte så dyrt förrän elpatronen slår in och det har den inte gjort än, förutom när den värmer upp varmvattnet för att döda bakterier en gång i veckan...
HAr in thermia duo 8 kw med 150 meters borrhål och ett hus på 125 kvm plus en källare på ca 50 kvm att värma upp
Klicka här för att svara