Borde man inte kunna utvinna gratis energi ur...

7k läst  24 svar

1. F
    Medlem Nivå 10
    Hej!

Nu är jag ingen expert på värmepumpar eller dylikt.

Men det låter som om man tar värme från något och för över till något kallare som värms upp. Ju varmare källare desto större vinst borde det vara.

Nu till min teori. I vintras lade jag märke till att det aldrig var snö på mitt avloppslock. Dvs det verkar pågå någon förruttningsprocess där i som avger värme.

Borde man inte kunna använda bergvämeteknik och ta tillvara på denna energi?

Om så är fallet vor väl detta väldigt intressant?

Tacksam för kommentarer?

Kul om det skulle funka.

Mvh
    Fredrik

2. A
    Medlem Nivå 1

Re: Borde man inte kunna utvinna gratis energi ur.

Jag måste göra dig litet besviken ty den mängd energi du kan utvinna ur ditt avloppsvatten räcker inte så långt. Möjligen skulle det kunna räcka till att producera varmvatten men absolut inte till uppvärmning.
    Till avloppsbrunnen släpper du ut några hundra liter vatten per dag och genomsnittstemperaturen är inte mycket över 10°. Jämför med en vedeldare som åtminstone har 2m³ akk.tank och en temperatur på minst 80°, så kanske den upplagrade energin räcker för uppvärmning en till två dagar under vintern.
    Den energi du kan utvinna ur din avloppsbrunn är alltså på tok för liten och beror inte på avloppsbrunnens storlek utan på mängden tillfört vatten varje dag.

Bobo

3. MathiasS
    Medlem · Nivå 24

Jag tror heller inte man får utvinna energi ur avloppsvattnet. Gjorde alla det skulle det bli lite väl mycket IS i det kommunala avloppet.....

Möjligen skulle kommunen kunna ägna sig åt denna typ av återvinning under kontrollerade former.

Det är dock inte någon föruttnelseprocess som alstrar värme - det handlar mer om att vattnet du häller ut i avloppet är hyfsat varmt.

4. F
    Medlem Nivå 10

Hej!

Jaha är det så det fungerar.

Tusen tack för era inlägg!

Mvh
    Fredrik

5. ByggaNytt
    Medlem · Nivå 13

Jo, kommunen "vinner" 2 gånger på VA förutom då att ta betalt via den normala räkningen!

1: Skiten läggs i en rötkammare där gasen förbränns och genererar energi tillbaka till reningsverket.
    2: Avlopssvattnets energi tas tillvara via stoora värmepunpar och skickas ut igen i fjärrvärmenätet.

6. K
    Medlem Nivå 4

Det många glömmer här är ju att kommunen det är ju VI :) :) Det är väl bra att VI tar vara på våra resurser ;)

7. MathiasS
    Medlem · Nivå 24

Ja man undrar varför den där vi-känslan har lite svårt att infinna sig..... ::) ;)

8. E
    Medlem · Nivå 21

Jag tror det beror på att dom flesta är mycket närsynta ;)

9. F
    Medlem Nivå 10

Hej!

Tack för alla inlägg.

Ja visste är kommunen VI, inget snack om saken.

Min ursprungliga fråga gäller dock min egena avloppsanläggning på min tomt. Tyvärr bor jag för lång ifrån det kommunala nätet så kommunen vill inte bekosta anslutning.

Men nog om det. Min fråga gällde alltså om jag på något sätt kan ta till vara på den värme som finns i min avlopp/slamavskiljningsanläggning?

Om bergvärme funkar som så att ett kallt medium pumpas ned i berget och värms om 1 grad. Borde då inte samma medium kunna pumpas ned i slammet och värmas upp enklare?

Mvh
    Fredrik

10. C
    Medlem Nivå 6

Det lilla du kan utvinna ur skiten är nog inte värt mödan med att dra dit slang.
    Det är väl en annan sak om man har jordvärme, då kan man väl passa på att dra ett varv extra runt 3-kammarbrunnen. den lilla extra effekt man får ut av detta går nog inte att mäta.

11. F
    Medlem Nivå 10

Hej!

Tusen tack för det svaret, då är det nog bara att ge upp tanken.

Mvh
    Fredrik

12. 2
    Medlem Nivå 11

Kanske jordvärme o en dubbelmantlad 3 kammarbrunn där kb går i yttermanteln.. ::)

13. T
    Anonym

I en annan tråd på ventilation togs det upp förmvärmning av inluft genom rör som lagts i mark, tror att c:a effekten blev 45 w per m rör om diametern var 110 mm och röret låg c:a 1,50 m ned i jord , och det blev runt +/- 0 i effekt när temp steg över c:a 7-10+ utomhus, så det finns lite att "krana ur backen", men inte mycket.

14. T
    Medlem Nivå 6

Jag har haft samma tankar i huvudet vid flera tillfällen ::)
    Funderat på nån form av värmeväxlare på Allt avloppsvatten från dusch mm
    Jordväme ? dra slangarna några extra varv runt avloppet kanske kan ge nåt ?
    osv osv.

men jag har lagt ner dom ideerna ;)

15. P
    Medlem Nivå 7

Värmeväxlare för avloppsvatten mot tappvarmvatten finns, men för småhus så är vinsterna små, det är allt för liten del av varmvatten tappningarna som är så långvariga att återvinning till tappvarmvatten ger någon besparing.
    För att använda energin till värmesystemet krävs värmepump men inte heller det är lönsamt i småskaliga anläggningar men väldigt vanligt i kommunernas avloppsreningsverk.

läs om värmeväxlare här:
    http://www.siki.se/energi-miljo/downloads/avloppsvarmevaxlare_i_bostadshus.pdf

/Patrik

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: