Scroll- kontra kolvkompressor

6k läst  11 svar

1. A
    Medlem Nivå 4
    Hur stor och vilken skillnad är det på dessa typer av kompressorer? Vad jag förstår verkar de flesta gå över till scroll men t ex NIBE har fortfarande kolv på åtminstone de mindre upp till 1125-10.

Ska man bry sig mycket om det när man väljer värmepump eller har det bara marginell betydelse?

Tacksam för svar!

2. L
    Medlem Nivå 2
    Vet ej vad skillnaden är rent tekniskt är men med scroll komp. så har mängden start och stopp inte lika stor betydelse den slits ej på samma sätt som en med kolv. enligt min leverantör.

3. C
    Medlem Nivå 14
    skit snack. dom slits lika.

en kolv kompressor har högra arbetsljd.
    en kolv kompressor kan ge högre effekt om köldbäraren blir varmare (strömmen är mer konstatnt)
    skrollen är tvärtom, effekten är nästan konstant, medan strömmen varierar när köldbäraren blir varmare.

4. P
    Bannad Nivå 1
    Vet inte, det jag vet är att min Nibe 1110 totalhavererade efter endast 7 år, så så vad det med den inbesparingen :(
    och nibe tar inget ansvar utan säger att det var en tråkig olycka, man blir förbannad.

5. C
    Medlem Nivå 14
    det var ovanligt för den modellen. var dn verkligen rätt inställd? hur många starter / driftstimme jobba den med ?
    hur många starter / dygn under den sämsta perioden på åter?
    vilken vatten temp komer du upp i mellan starterna?

6. K
    Medlem Nivå 1
    Kolvkompressorn slits betydligt mycket mer än scrollen
    detta p.g.a att scrollen endast har 3 rörliga delarfinns bara 3 lagringar.

7. C
    Medlem Nivå 14
    jag har hört motsatsen!
    hur ofta byter du kompressor på den gamla kyl/frys med kolv kompressor? svatet är aldrg...

8. Faidros
    Medlem Nivå 10
  9. Luckyman
    Medlem Nivå 6
    Man byter aldrig en kompressor på ett kylskåp utan man byter hela skåpet:D
    Har nog bytt ett 10 tal kompressorer på just vitvarukyskåp men om man går upp 1 snäpp till colakylar....
    Där byter man kompressorn varannat år ungefär känns det som, men det är inte pga av att det just sitter en kolv utan att kompressorn tar skada av att kondensorerna blir tot dammtäppta och ägarna inte tar sig tid till att rengöra dem.

10. C
    Medlem Nivå 14
    smma effekt som att ha hög temp i radiatoreystemet !

Själv är min kyl sen 1969

11. F
    Medlem Nivå 7
    Förmodligen energisnål :p

12. C
    Medlem Nivå 14
    nä denlär väll ha energi klass dubbel Ö eller nått.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: