7 228 läst ·
14 svar
7k läst
14 svar
luft/vattenvärmepump
jag har byggt ett nytt litet hus i mälardalen, 60 kvm 2 våningar, vattenburen golvvärme i gjuten platta, radiatorer på övervåningen, 20 cm isolering i väggar o 30 cm i taket, jag vill ha luft/vatten värmepump, tror jag ! Kan någon här berätta vilken jag ska välja...alla försäljare jag har pratat med har givetvis den bästa och konkurenternas maskiner är inte bra...
den enda jag tycker verkar vara prisvärd är en arctic water från energitorpet i katrineholm, men den kan jag inte hitta någon feedback om från någon oberoende...
vad är skilnaden på deras maskin för 60000 kr och dom flesta andra runt 90-100000 kr ? är det bara importörernas vansinniga prisbilder som är skillnaden eller ?? r410a, r407c, koloxid ??
kom igen nu ni som kan det här, jag vill lära mig något..
den enda jag tycker verkar vara prisvärd är en arctic water från energitorpet i katrineholm, men den kan jag inte hitta någon feedback om från någon oberoende...
vad är skilnaden på deras maskin för 60000 kr och dom flesta andra runt 90-100000 kr ? är det bara importörernas vansinniga prisbilder som är skillnaden eller ?? r410a, r407c, koloxid ??
Nu är jag inte så kunnig att jag kan svara på din fråga egentligen men jag undra om du inte jämför äpplen och päron? I de fall jag känner till när någon betalt 90-100 tkr för en L/V-pump har det varit inkl installation och allt...vilket inte verkar ingå i priset där på Energitorpet så vitt jag kan se.
Värmepumpar som sådana kostar generellt runt 50000. Men sedan är det så att i värmepump inkluderar en del styrsystem och elpanna, och andra inte. Likaså inkluderar en del varmvatten via värmepumpen, andra inte varmvatten alls, eller varmvatten via endast elpatron. När du är uppe i runt 100000 har du troligen en komplett lösning med pump, panna, styrning och varmvatten och installation.1900 skrev:jag har byggt ett nytt litet hus i mälardalen, 60 kvm 2 våningar, vattenburen golvvärme i gjuten platta, radiatorer på övervåningen, 20 cm isolering i väggar o 30 cm i taket, jag vill ha luft/vatten värmepump, tror jag ! Kan någon här berätta vilken jag ska välja...alla försäljare jag har pratat med har givetvis den bästa och konkurenternas maskiner är inte bra...
--- Mats ---
Kolla noga så att du inte köper luft/vatten för samma pris som som du kunde fått bergvärme för, vet en som har gjort det pga han trodde luft/vatten skulle vara billigare.
http://www.forsane.se/popuperbjud.htm
http://www.forsane.se/popuperbjud.htm
Hur mycket biligare än 90000 tänker du dig att man kan få bergvärmen för, inklusive alla delar, installation, borrhål, mantling, ...?robertdigital skrev:
--- Mats ---
Jag syftar på vad trådskaparen skrev:
"är skilnaden på deras maskin för 60000 kr och dom flesta andra runt 90-100000 kr ?"
100 000:- är just vad den som jag syftade på och som inte hade koll på prisläget betalade för luft/vatten.
Dessutom retar hans sig på ljudet på sommaren för utedelen sitter nära altanen pga att han inte ville stöta sig med grannarna. Detta var i och för sig tur för den kan låta en del när det är kallt ute.
Han visste heller inte att det inte gick att kyla huset billigt med luft/vatten så han var lite deppig
"är skilnaden på deras maskin för 60000 kr och dom flesta andra runt 90-100000 kr ?"
100 000:- är just vad den som jag syftade på och som inte hade koll på prisläget betalade för luft/vatten.
Dessutom retar hans sig på ljudet på sommaren för utedelen sitter nära altanen pga att han inte ville stöta sig med grannarna. Detta var i och för sig tur för den kan låta en del när det är kallt ute.
Han visste heller inte att det inte gick att kyla huset billigt med luft/vatten så han var lite deppig
"Stålrör 3 m debiteras med 550:- per m + moms. 3 m ingår."
Du får lägga på 3m om du bor i samhälle eller har andra betänkligheter, å andra sidan får du nog 3m till i priset om de slipper slänga ut en oljepanna - trådskaparen verkar inte ha någon sådan.
Så eftersom ha hade kunnat köpa bervärme för samma pris hade han alltså (eller hade kunnat få) offerter på bergvärme inklusive utrustning, installation, borrhål, mantling, ... för 100000. Hur djupt borrhål hade han fått i det priset?robertdigital skrev:Jag syftar på vad trådskaparen skrev:
Han visste heller inte att det inte gick att kyla huset billigt med luft/vatten så han var lite deppig![]()
--- Mats ---
Korrekt.
6kw, 120m, idealisk berggrund i området.
Jag tycker man ska kolla noga så att man inte kan få bergvärme eller jordvärme till ett vettigt pris innan man slår till på luft/vatten och sätter en propeller på huset - hur många skulle skaffa luft/vatten till ett nybygge? Förstår inte varför skulle man nöja sig med mindre när man byter värmesystem på ett begagnat hus.
Tänk också på att huset blir mer värt med bergvärme, livstiden är längre, du kan kyla huset billigt, den drar mindre el än luft/vatten. Detta med att den drar mindre el kan påverka kalkylerna en del: säg att en luft/vatten-pump drar 2000kwh mer per år än bergvärme i ett visst hus. Om medelkostnaden för el har stigit med med 50% under en 15-årsperiod så blir skillnaden i ren elkostnad 45 000:-.
Då kan man ju säga att luft/vatten säkert inte håller 15 år pga hårdare driftsmiljö utomhus och då kan man göra en ny investering i något som är bättre kanske redan efter 12 år men detta tycker jag är ett konstigt resonemang.
Jag tycker man ska kolla noga så att man inte kan få bergvärme eller jordvärme till ett vettigt pris innan man slår till på luft/vatten och sätter en propeller på huset - hur många skulle skaffa luft/vatten till ett nybygge? Förstår inte varför skulle man nöja sig med mindre när man byter värmesystem på ett begagnat hus.
Tänk också på att huset blir mer värt med bergvärme, livstiden är längre, du kan kyla huset billigt, den drar mindre el än luft/vatten. Detta med att den drar mindre el kan påverka kalkylerna en del: säg att en luft/vatten-pump drar 2000kwh mer per år än bergvärme i ett visst hus. Om medelkostnaden för el har stigit med med 50% under en 15-årsperiod så blir skillnaden i ren elkostnad 45 000:-.
Då kan man ju säga att luft/vatten säkert inte håller 15 år pga hårdare driftsmiljö utomhus och då kan man göra en ny investering i något som är bättre kanske redan efter 12 år men detta tycker jag är ett konstigt resonemang.
Om du då börjar med det lättaste, titta på vilka COP de olika leverantörerna levererar vid olika temperaturer (framledning likväl som yttertemp). Det skiljer mycket mer än man skulle tro, och mycket mer än vad alltid kan förklaras av deras val av gaser. Titta på hur mycket en skillnad i COP gör räknat över ett år, och dessutom hur mycket skillnad det gör beroende på hur temperaturen och husbehovet varierar.1900 skrev:
--- Mats ---
robertdigital skrev:Korrekt.
Håller med att man skall noga jämföra och fundera. Tror att om man gjorde det borde fler välja luft/vatten eller rent av luft/luft vid nybygge.
Låt oss bar aleka med tanken:
1. du sätter in två luft/luft vid bygget. Total kostnad 50.000 SEK.
2. du sätter in 15 element, drar rör till dessa element, och sätter in bergvärme. Total kostnad 250000 SEK. Om du dessutom vill utnyttja frikylan som du fick gratis med luft/luft versionen skall du köpa exempelvis två konverktorer utöver det. Du tjänar 1500 SEK mer per år med bergvärmen än med luft/luft. Investeringen är betald redan när dina barnbarnsbarn har ärvt huset. Vad skulle du istället kunna ge dina barn och barnbarn under den tiden? Vad gör dem gladast? Vad gör dig mest nöjd?
Säger inte att det är den vägen man skall gå, men att man skall noga jämföra och fundera.
--- Mats ---
"1500 SEK mer per år med bergvärmen än med luft/luft"
Jag vet inte hur du kalkylerar riktigt men det får väl kvitta eftersom trådskaparen är mer intresserad av tekniken kring luft/vatten.
Vi får väl konstatera att vi har olika åsikter angånde detta och det är väl inte konstigt egentligen: en del kör en gammal bensinkombi med halvtaskig komfort medan andra väljer en nyare v70 dieselkombi som har lägre förbrukning och hög komfort - jag vet vad jag väljer och mina barn är nöjda med detta.
Jag vet inte hur du kalkylerar riktigt men det får väl kvitta eftersom trådskaparen är mer intresserad av tekniken kring luft/vatten.
Vi får väl konstatera att vi har olika åsikter angånde detta och det är väl inte konstigt egentligen: en del kör en gammal bensinkombi med halvtaskig komfort medan andra väljer en nyare v70 dieselkombi som har lägre förbrukning och hög komfort - jag vet vad jag väljer och mina barn är nöjda med detta.
Klicka här för att svara