P
Det skulle vara intressant att veta hur många pumpanvändare som kan räkna hem en vinst på sina anläggningar kontra investeringen vid installationen och reparationer.

Min Nibe 1110 från 2000 totalhavererade i år med en nätt liten räkning på 43 535 kr på utbyte kompressor samt mjukstartsrelä + arbete.
Som tur vad så tog mitt försäkringsbolag 50% av kostnaden men ändå, jag kommer inte att sova så gott som mannen i Nibes reklam gör, jag menar hur kan de göra kalkyler på betydligt längre tid när inte pumparna håller.

Snacka om falsk marknadsföring, och ansvar neej du det ända man fick vad ett mail där de uttryckte sitt
deltagande och tyckte det var tråkigt med min olycka, vadå olycka !!

Sådant här gör mig heligt förbannad och ska fram i ljuset.

Tack för mig.

Majgårdarna
Dom nya värmepumparna är i princip oförstörbara och går aldrig sönder.I alla fall vad jag har läst mig till på det här forumet.
Konstigt att en kompressor skall kosta 43 535? Jag har sett siffror här på forumet på typ 12000.

Dom nya värmepumparna är i princip oförstörbara och går aldrig sönder

Skitsnack, de aalra flesta kommer att gå sönder inom 15 år, kompressorn i alla fall.
Desto varmare temp som den jobbar emot samt antal start stopp har mycket stor betydelse.
De har blivit bättre men oförstörbara det vill jag inte säga, tror att samma kompressor som satt i din -00 sitter i -08 orna med

Fick du specifierat vad det var i kompressorn som gick sönder?

/Hasse

du har blivit lurad! en kompressor kostar inte 43000:- för dom pengarna får du en helt ny värmepump & i en sån ingår ju mjustartsrelät!

livslängden på en frånluftsvärmepump är ca 10-15 år
livslängden på en markvärmepump är ca 20-25 år

sen gäller det att räkna rätt. har du alltså gått med förlust varje år, sedan du skaffat värmepumpen, jämfört med om du skaffat annan uppvärmning? & bara väntat på att allt ska bli betalt, för att börja "spara" pengar.
eller har du som jag minskat kostnaden från dag 1, även om besparingen blir extremt mcke högre när allt är betalt.

just den modell du har är ju lite av värmepumparnas "volvo 240" en mycket driftsäker maskin, so levt i många år & finns äni dag att beställa.

jag tycker det luktar felinstäld maskin! Kör du med fullt öppna termostater i alla radiatorer?

Majgårdarna
CarMan skrev:
livslängden på en frånluftsvärmepump är ca 10-15 år
livslängden på en markvärmepump är ca 20-25 år
Vad bra med lite fakta. Har du någon källa till uppgifterna Carman.
En länk duger gott.

Fast det är ju konstigt att palma61`s pump gick sönder efter 8 år?

ingen direkt källa. ha läst en del på värmepumps forumet, samt egna erfarenheter från mn uppväxt med markvärmepump, o inte minst den fakta man får från bekanta o deras anläggningar m.m.

allt kan ju gå sönder, så på så sett är det inte konstigt at hans pump redan pajat. men om en pump är felinställd. så är det en självklarhet att livslängden blir extremt kort.

Dom flästa som får problem mad haverier, har nämligen fel inställda pumpar.
ett stort problem i ämnet är att vvs firmorna som instalerar grejorna inte vet hur man ställer in sagenra & husägaran vågar inte röra sakerna.

palma61 skrev:
Min Nibe 1110 från 2000 totalhavererade i år med en nätt liten räkning på 43 535 kr på utbyte kompressor samt mjukstartsrelä + arbete.
Som tur vad så tog mitt försäkringsbolag 50% av kostnaden men ändå, jag kommer inte att sova så gott som mannen i Nibes reklam gör, jag menar hur kan de göra kalkyler på betydligt längre tid när inte pumparna håller.
Jag skulle känt mig blåst !
En ny Nibe värmepump kostar ca 35 000 och tar två-tre timmar att installera om det handlar om ett rent byte. Alltså byta ut en 1110 mot efterträdaren 1125, vääääldigt lika i mått och rörplacering. Se ex varmepump.biz eller vvs-gds.se för priser.

palma61 skrev:
Sådant här gör mig heligt förbannad och ska fram i ljuset.
Yepp, Firman som valde att lura på dig en reparation som är dyrare än en ny värmepump borde fram i ljuset.

Mvh

P
Då ska vi reda ut : installerad av vvs-firma, injusterad av Nibes servicetekniker, öppna termostater ja, kostnad på faktura är restid, felsökning, arbkostnad, kyldel, mjukstartsrelä, + div förbrukningsartiklar och moms, firman är Nibes rekomenderade servicepartner i området, nej jag har inte gått med förlust men inte häller med den vinst som kalkylen visade, pga haveri.
På denna modell finns 2 olika sorters moduler(öppningsbar) ca 12.000+moms och en helkapslad ca 21.000+moms och det var den jag hade i min pump.

Frågan är fortfarande varför firman väljer att rekommendera en reparation när det är billigare med felsökningskostnad + installation av ny pump ?????
34.322 kr kostar en 8kw och 39.131kr för en 12 kw hos vvs-gds.se inklusive frakt.

Du vet väl om att sådana här reparationer är föremål för allmänna reklamationsnämnden ?
Det anses knappast fackmannamässigt att rekommendera en lekman att reparera en 7 år gammal värmepump till en kostnad som överstiger nypris.

Mvh

Det finns inte mycket mer att tillägga än att det finns företag och hantverkare som lever på att blåsa andra.
Min värmepump kostar runt 30.000.- ny. Det är 4 anslutningar med vätska. En 3 fas matning och en 3 ledare till termostaten.
Eftersom den bara väger 80 kg kan den bytas rakt av med hjälp av en pirra.
Den har heller ingen elektronik som kan paja. När kompressorn rasar om 15-20 tar jag dit en kyltekniker som får montera en ny. Skulle i dagsläget gå på runt 12-14.000:-

Majgårdarna
CarMan skrev:
ingen direkt källa. ha läst en del på värmepumps forumet, samt egna erfarenheter från mn uppväxt med markvärmepump, o inte minst den fakta man får från bekanta o deras anläggningar m.m.

allt kan ju gå sönder, så på så sett är det inte konstigt at hans pump redan pajat. men om en pump är felinställd. så är det en självklarhet att livslängden blir extremt kort.

Dom flästa som får problem mad haverier, har nämligen fel inställda pumpar.
ett stort problem i ämnet är att vvs firmorna som instalerar grejorna inte vet hur man ställer in sagenra & husägaran vågar inte röra sakerna.
Ja det var ju inte särskilgt vetenskapligt :confused:

BAS skrev:
Det finns inte mycket mer att tillägga än att det finns företag och hantverkare som lever på att blåsa andra.
Min värmepump kostar runt 30.000.- ny. Det är 4 anslutningar med vätska. En 3 fas matning och en 3 ledare till termostaten.
Eftersom den bara väger 80 kg kan den bytas rakt av med hjälp av en pirra.
Den har heller ingen elektronik som kan paja. När kompressorn rasar om 15-20 tar jag dit en kyltekniker som får montera en ny. Skulle i dagsläget gå på runt 12-14.000:-
Vad har du för pump?

nu får ni gärna rätta mig, då jag kanske saknar en del info (har dålig kol på första varianterna)
en Nibe 1110, kom som modell för jätte många år sedan.
modelen 1115 är samma pump men med belyst dispaly (andra skilnader?)
1115 kom sedan med grå diaplay, då fick den inbygt mjukstarts relä.
& nu senast så heter den 1125 & skilnaden är att man har effekt benämningen efter 0/30 istället för 0/50

så samma pump har funnits i extremt många år & är en av de driftsäkraste på marknaden. om modellen skule vara ur usel, hadde den inte överlevt så här länge (nibe vägrar ju släppa modellen, trots att dom har andra modeller!)
(så ett byta av komplett pump, gör ma alltså helt utan ombyggnader av befintliga rör)

1135 modellen har väll komit för att andra har kört hårt med marknadsföring på skroll & 65 gradit vatten (inget som behövs)
1250 har väll komit för att tekniken går framåt o den är väll ett steg i rätt riktning.

men av nån anledning så lever dan gamla trotjänaren kvar, kan ju bara betyda att det är en väldigt bra produkt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.