Rubriken väcker viss nyfikenhet och ger därmed många läsare med bra tips hoppas jag. Vad jag ev. vill ha är en luft/vatten vp i ”miniformat”, termostatstyrd, att placera INOMHUS i ett rum med vedkamin. Vp: kyler rummet och transformerar /transporterar värmen till radiatorsystemet = hela huset. Är tanken fel eller finns det en så’n här grej?:rolleyes:

fist funkar det. men eftersom värmepumpen inte är en evighetsmaskin så tapar du ju massa energi, inna du har den ved eldade energin i radiatorena.
dt blir inte lönsamt, & knapast komfortabelt.

Har redan kamin på plats sedan 2004 och frånluftsvp - dessvärre bara till tappvarmv.- beskrivning och annat "tänk" finns under rubriken "konvertera frånluftsvp" insänt 20/2. kanske något ni även kan hjälpa mig med där?? Har även ytterligare ettpar "tänk" pågång och de kommer nog på den här sidan såsmåningom. Tack igen.:)

Jag har en "grej".
En värmeväxlare som blåser kyla från borrhålet ut i det rum där braskaminen står.
Det blir varmare vätska från borrhålet och kompressorn drar mindre ström samtidigt som effekten ökar.
Det är inte ofta jag eldar å andra sidan, det är så jobbigt att bära ved och rengöra rutorna.

En billig (och low-tech!!!)lösning skulle kunna vara att dra ventilationsrör till de rum dit du vill ha värmen och använda en fläkt att blåsa den dit. Billigare och liten risk för problem.

/per

Problemet med att flytta värme i luft är att det krävs stora mängder luft alternativt mycket varm luft för att flytta effekt.
Men visst, vi hade takfläkt som gjorde ett ganska bra jobb, den flyttar stora mängder luft eftersom diametern är så pass stor.

man ska flytta den kalla luften till det varma rumet. på så set får man undetryck i det kalla rumet & varm luft letarsig dit

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.