7 772 läst ·
24 svar
8k läst
24 svar
Borde man inte kunna utvinna gratis energi ur...
Ett problem med att dra jordvärmeslangen runt avloppet är att det bildas tjäle dvs marken fryser runtom slangen. Detta skulle innebära att ganska snart så skulle ditt skitvatten stiga dig åt huvudet pga isbildning!!
Skämt o sido så är det som någon sa tidigare i tråden att det är inte lönsamt att återvinna energin ur avloppsvatten från villor utan endast större objekt.
mvh Honken
Skämt o sido så är det som någon sa tidigare i tråden att det är inte lönsamt att återvinna energin ur avloppsvatten från villor utan endast större objekt.
mvh Honken
Men en "smart" (dock kanske liten) idé kunde vara att dra värmen ur duschvattnet. Dvs en värmeväxlare som värmer det "nya" varmvattnet som är påväg mot VVB e.dyl. Man kan ju anta att man kunde värma det en 15-20 grader, då har man spart några kronor iaf. Dock tveksam på kostnaden då värmeväxlare kostar flis. Fördelen med detta vatten är ju att det är relativt rent.
Hittade en holländsk sida där man säljer en sådan värmeväxlare:v-g skrev:
http://www.brieswaterenenergie.nl/hoofdframe/intropage-wtw.html
Verkar ju inte vara så svår att bygga själv:
http://www.brieswaterenenergie.nl/hoofdframe/douchebooster.html
Det enklaste är ju att bara värma upp kallvattnet till duschen.
Jag har kikat mycket på detta med att ta tillvara den värmeenergi som man tillfört varmvattnet och släppa ifrån sig avloppsvattnet i samma temperatur som man tar in vattnet.
Helt klart är att det är lönlöst att försöka få en egen anläggning att bli lönsam med detta. Men så pratade jag med några värmepumpskillar som hade sett en del innovativa lösningar där befintlig värmepump tog hand även om energin i varmvattnet. Enligt dem gick det att få COP runt 10-12 på sådana saker, men så klart endast under kortare tider då det finns tillräckligt med varmt avloppsvatten att utvinna värmen ifrån. Övrig tid fick den agera traditionell värmepump.
Att installera en sådan i ett befintligt hus var nog ändå inte att tänka på, för det kräver någon form av tank för avloppsvattnet där det samlas upp och värmen tas tillvara. Men, i nybyggda hus trodde de att det kunde vara verklighet redan om några år. Kraven på energisnåla hus kommer öka framöver, och det här kan förbättra kalkylerna rejält.
Helt klart är att det är lönlöst att försöka få en egen anläggning att bli lönsam med detta. Men så pratade jag med några värmepumpskillar som hade sett en del innovativa lösningar där befintlig värmepump tog hand även om energin i varmvattnet. Enligt dem gick det att få COP runt 10-12 på sådana saker, men så klart endast under kortare tider då det finns tillräckligt med varmt avloppsvatten att utvinna värmen ifrån. Övrig tid fick den agera traditionell värmepump.
Att installera en sådan i ett befintligt hus var nog ändå inte att tänka på, för det kräver någon form av tank för avloppsvattnet där det samlas upp och värmen tas tillvara. Men, i nybyggda hus trodde de att det kunde vara verklighet redan om några år. Kraven på energisnåla hus kommer öka framöver, och det här kan förbättra kalkylerna rejält.
Kommunen ska dra fjärrvärme och samtidigt byta ut huvudledningen för avloppet i gatan utanför kåken. Undrar om man inte skulle försöka att smyga ned en jordvärmeslang under någon av rören en mörk natt, istället för att bli fjärrvärmeslav... 
Det där om att ta värmen ur skiten, läste för ett tag sen om en grisbonde som hade byggt nytt stall och han återanvände värmen genom värmepump, värmen togs ur gödsel rännorna och skitbassängen.
Har sett exempel på teoretiska beräkningar om hur större hyreshus skall kunna ta all sin värme ur just avloppsvatten från det egna systemet med effektiva värmepumpar. Dock så antar jag att en 2-3m3 brunn som som flesta andra har är lite! för liten för att kunna plocka värme ur. Men som ett komplement till en markslinga/borrhål så borde det ju kunna ge vissa procent.
Har sett exempel på teoretiska beräkningar om hur större hyreshus skall kunna ta all sin värme ur just avloppsvatten från det egna systemet med effektiva värmepumpar. Dock så antar jag att en 2-3m3 brunn som som flesta andra har är lite! för liten för att kunna plocka värme ur. Men som ett komplement till en markslinga/borrhål så borde det ju kunna ge vissa procent.
Att ta värme ur avloppsvattnet ger problemet att flytande fett riskerar att bli hårt och att vattens förmåga att lösa ämnen och partiklar sjunker. Alltså större risk för stopp i avloppet.
I den teoretiska beräkningen om hyreshuset måste det i så fall vara frågan om ett passiv-hyreshus.
I den teoretiska beräkningen om hyreshuset måste det i så fall vara frågan om ett passiv-hyreshus.
Vi är precis i startgroparna för att bygga ett nytt hus.
Jag har funderat rätt mycket på värmeåtervinning.
Faidros förslag att värma kallvattnet till duscharna med sitt avloppsvatten från duscharna borde spara en hel del?
Det finns ju en äkta hälft som tycker om att duscha länge..(och varmt dessutom)
Är det någon som har provat detta och sett i verkligheten vad man sparar?
En fråga till: Får man högre risk för legionellabakterier med att förvärma kallvatten på detta vis?
Jag har funderat rätt mycket på värmeåtervinning.
Faidros förslag att värma kallvattnet till duscharna med sitt avloppsvatten från duscharna borde spara en hel del?
Det finns ju en äkta hälft som tycker om att duscha länge..(och varmt dessutom)
Är det någon som har provat detta och sett i verkligheten vad man sparar?
En fråga till: Får man högre risk för legionellabakterier med att förvärma kallvatten på detta vis?
Klicka här för att svara