7 576 läst ·
6 svar
8k läst
6 svar
Erhållen offert på SANYO 9kw
Hejsan.
Jag har nu lyckats få en offert på en SANYO 9kw CO2-pump som är på 100.000.
Detta inkluderar följande.
- Pumpen i sig.
- Installation av pump
- Installation av nytt element och elementet i sig.
- Omhändertagande av gammal oljetank och gammal panna
Själva pumpen i sig kostade 80.000:- så 20.000 är för installation osv.
Verkar detta OK?
Jag har ingen som helst koll på priserna och vill bara ha en fingervisning.
Jag har nu lyckats få en offert på en SANYO 9kw CO2-pump som är på 100.000.
Detta inkluderar följande.
- Pumpen i sig.
- Installation av pump
- Installation av nytt element och elementet i sig.
- Omhändertagande av gammal oljetank och gammal panna
Själva pumpen i sig kostade 80.000:- så 20.000 är för installation osv.
Verkar detta OK?
Jag har ingen som helst koll på priserna och vill bara ha en fingervisning.
Jo, men Nibe är ju utan panna.Andreas_Hansson skrev:
Sanyo är ju ett komplett paket med Värmepump + panna.
En Sanyo co2 kostar ca 69 000 kr hos flertalet handlare.
80 000 kr bör vara inkl allt installationsmaterial, annars är det på tok för dyrt.
Mvh
Hej
Observera att det är Co2 9kW vi pratar om, denna är helt ny på marknaden. När man vanligtsvis pratar om Sanyo Co2 så brukar man mena 4,5kW varianten. En Nibe 10kW ger kanske 5-6kW när det är -10C ute medans en Sanyo Co2 bibehåller 9kW effekt ner till -15 eller -20C (kommer inte ihåg exakt)
100000:- med installation och bortforslad befintlig panna är vad en Sanyo Co2 med 4,5kW brukar kosta så jag anser att du har fått ett bra pris om det är 9kW varianten vi pratar om
MVH
Niklas
Observera att det är Co2 9kW vi pratar om, denna är helt ny på marknaden. När man vanligtsvis pratar om Sanyo Co2 så brukar man mena 4,5kW varianten. En Nibe 10kW ger kanske 5-6kW när det är -10C ute medans en Sanyo Co2 bibehåller 9kW effekt ner till -15 eller -20C (kommer inte ihåg exakt)
100000:- med installation och bortforslad befintlig panna är vad en Sanyo Co2 med 4,5kW brukar kosta så jag anser att du har fått ett bra pris om det är 9kW varianten vi pratar om
MVH
Niklas
Kolla in http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.phpnikke80 skrev:
Sanyo co2 är inte direkt kritiker rosad där
Ja offerten är för båda värmepump och panna.
Ja offerten gäller 9kw-modellen. Det är därför jag har så svårt att hitta offereter att jämföra med.
När det gäller värmepumpsforum så har jag läst runt där. Som jag förstår det är det "problemet" med Sanyo-pumpen att den inte var det utlovade alternativet till bergvärme iom att ytterdelen bara var på 4.5kw. Numera är den på 9kw och intresset för denna pumpen verkar vara ganska stort.
Så jag är hoppfull ändock =)
Tackar för svar!
Ja offerten gäller 9kw-modellen. Det är därför jag har så svårt att hitta offereter att jämföra med.
När det gäller värmepumpsforum så har jag läst runt där. Som jag förstår det är det "problemet" med Sanyo-pumpen att den inte var det utlovade alternativet till bergvärme iom att ytterdelen bara var på 4.5kw. Numera är den på 9kw och intresset för denna pumpen verkar vara ganska stort.
Tackar för svar!
Problemen som har varit med Sanyo Co2 är lite barnsjukdomar med bl.a att avfrostningarna inte fungerat, detta löstes genom att flytta givaren på utedelen några centimeter samt att kretskort har bytts ut då styrningen inte har fungerat på alla aggregat. Det största problemet har som sagt varit att effekten inte har räckt till och pannan har gått in och spetsat ganska tidigt men det har mer med fel marknadsföring att göra, en likvärdig 9kW variant är vad som skulle ha funnits från början för att kritiken inte skulle ha blivit så stor.fredrikandren skrev:Ja offerten är för båda värmepump och panna.
Tackar för svar!
Ett tips: Vänta en månad innan du bestämmer dig för att se om Mitsubishi Electrics nya luft-vatten är något alternativ. Dom kommer snart ut med ett aggregat med inverterstyrd kompressor som också kommer att kunna köra med bibehållen effekt på ca 8,5kW ner till ca -15C
Klicka här för att svara