saknas det vatten i hålet, kan man fylla med vatten. mycket sällsynt!
grund vatten tränger in i istort sett alla hål, kan bara ta lite tid. (fyller man på et hål med vatten som inte är helt tätt, så riner vattnet ut, til grundvatten nivå = det blir allså xakt sama nivå som om du inte hadde fylt på!

Jag testade mitt hål (med tanke på att jag kanske skulle kunna ta vatten till gräsmattan ur det).
Jag fyllde på de 4 meter som saknades till marknivån. Tyvärr så sipprade det tämligen sakta (några liter per minut). Det är alltså för små sprickor för att kunna ta vatten ur det.

Jag tror nog att du ska prova och pumpa ur vatten ur hålet om du ska få nån indikation på ev tillrinningshastighet

BAS skrev:
Jag testade mitt hål (med tanke på att jag kanske skulle kunna ta vatten till gräsmattan ur det).
Jag fyllde på de 4 meter som saknades till marknivån. Tyvärr så sipprade det tämligen sakta (några liter per minut). Det är alltså för små sprickor för att kunna ta vatten ur det.

Om du du vill veta hur mycket hålet ger så ska du provpumpa brunnen. Om du fyller brunnen med sand, betong vatten eller vad somhelst så ställer grundvattenytan in sig ganska snart.
Prova med en pump och kolla avsänkgninen.
Om du ska ha det för att vattnagräset så kan du ju tollerera en avsänkning som är ganska djup då det inte behövs mycket uppvärmning under den tiden

BAS skrev:

Kan tillägga att ju bättre tillrinnig i brunnen du har ju snabbare ställer sig nivån som du fyllt uppdig till in

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.