8 802 läst ·
23 svar
9k läst
23 svar
Kvalite bergsvärmepumpar
palma61 skrev:
Så an teckniker från niba har åkt ut till dig för att grund inställa pumpen (varför, har det varit nått problem? Detta är ju nått vvs firman kan, eler du själv)
Jag har svårt att tro att 2-3 besök från en teckniker från nibe, kan vara tillräckligt för att ställa i pumpen till 100% (du får säkert en bra grund jstering)
själv behövde jag variarande väder för att hamna helt rätt, vilket krävde en hel vinter.
justering av pumpen kan ju bara du göra som bor i huset & kan vara på plats under alla husets förhålanden.
Menar du att en bergvärmepump är en så känslig maskin att om den inte är till 100% helt perfekt inställd (vilket tar en hel vinter) så medför det sådan påfrestning på pumpen att man inte kan räkna med att den håller längre än 7 år?CarMan skrev:Så an teckniker från niba har åkt ut till dig för att grund inställa pumpen (varför, har det varit nått problem? Detta är ju nått vvs firman kan, eler du själv)
Jag har svårt att tro att 2-3 besök från en teckniker från nibe, kan vara tillräckligt för att ställa i pumpen till 100% (du får säkert en bra grund jstering)
själv behövde jag variarande väder för att hamna helt rätt, vilket krävde en hel vinter.
justering av pumpen kan ju bara du göra som bor i huset & kan vara på plats under alla husets förhålanden.
nä, det jag menar är att man måste ställa in den själv, annars kan den gå på Nöd parametrar & om den går på öd parametrar så tar den skada.
sen så kan den vara såligt inställd o inte gå på nödparametrar, det tar den då inte skada av (bara lite komfort som får lida, samt att du kanske tappar de sista driftsåren på den)
Det jag reagera på var att Nibe hade varit ut o justera pumpen varför skulle dom ta sig tid att göra det (gissar att det kanske är en annan kile från VVS firman bara)
sen så kan den vara såligt inställd o inte gå på nödparametrar, det tar den då inte skada av (bara lite komfort som får lida, samt att du kanske tappar de sista driftsåren på den)
Det jag reagera på var att Nibe hade varit ut o justera pumpen varför skulle dom ta sig tid att göra det (gissar att det kanske är en annan kile från VVS firman bara)
skulla vara kul o se lite fakta från der havirerade pumpen.
Låt säga at den är kraftigt underdimensionerad. då har den kanske gått dubbelt så många driftstimmar / år mot vad den borde, detta gör ju att den håller halva tiden, o kanske ännu kortare om den aldrig vilar.
eller så kanske den jobbar mot för lite vaten eller fel delta-t, eller bara har en knasig inställning så den startar fler gånger än vad den bör göra, vilket förkortar livsängden drastiskt
jn ju också vara så att radiatorsystmet inte är anpassat för värmepump & gör att värmepumpen ständigt arbetar med köga tempraturer, vilket ger högt tryck i systemet & det tar den skada av
Låt säga at den är kraftigt underdimensionerad. då har den kanske gått dubbelt så många driftstimmar / år mot vad den borde, detta gör ju att den håller halva tiden, o kanske ännu kortare om den aldrig vilar.
eller så kanske den jobbar mot för lite vaten eller fel delta-t, eller bara har en knasig inställning så den startar fler gånger än vad den bör göra, vilket förkortar livsängden drastiskt
jn ju också vara så att radiatorsystmet inte är anpassat för värmepump & gör att värmepumpen ständigt arbetar med köga tempraturer, vilket ger högt tryck i systemet & det tar den skada av
Mitt fina rostfria kylskåp gick sönder efter 3 år, kompressorhaveri.brabyggare skrev:
Allt kan gå sönder, det är väl inget konstigt med det.
Det konstiga är när man reparerar 7 år gamla prylar för mer än vad nypriset är.
Klart att en mindre optimalt justerad pump går hårdare och får kortare livslängd än en som är optimalt justerad.
Men att det skulle skilja dubbla livslängden är nog en ordentlig överdrift. Jag tror inte att en ev taskig justering orsakade ett haveri vid 7 år, möjligen påskyndade något som ändå var på G om nåt år.
Mvh
I stora drag stämmer detta med min uppfattning om historien.CarMan skrev:nu får ni gärna rätta mig, då jag kanske saknar en del info (har dålig kol på första varianterna)
en Nibe 1110, kom som modell för jätte många år sedan.
modelen 1115 är samma pump men med belyst dispaly (andra skilnader?)
1115 kom sedan med grå diaplay, då fick den inbygt mjukstarts relä.
& nu senast så heter den 1125 & skilnaden är att man har effekt benämningen efter 0/30 istället för 0/50
Haft en 1110 och därefter en 1115 fast inte i samma hus.
I nybygget blir det en 1125.
Mvh
Klicka här för att svara