Värmepumpar
defrost: Hej hej ! Var kan man köpa en billig innomhusgivare till min värmepump ? har läst det någonstans men hittar det inte nu :)
spikers_corner: Dra upp det bredvid pumpen. Hur du skall dra det genom plattan vet jag inte, men du bör ha slangarna väl isolerad. Tidigare har det pratats om att dra via 110s rör .
CarMan: arbetstanken ökar bara mängden vatten i systemet. en värmepump kan tyver inte gå på halv fart, utan den ger fll effekt helatiden, detta gör att man med liten vatten mängd snabbt når höga tampraturer. en värmepump har bättre cop, om den arbetar med låga tampraturer. en arbetstank gör också så att det blir färe start o stopp, då det tar längre tid att värma en störe mängd
Daydreamer: Har upptäckt att det funkar varannan dag ett par dagar nu, men idag har jag fått min nya givare o den verkar stadigare. Hörde att Nibe haft problem med dem o har fått byta en del. DD
spikers_corner: Jag är ju ingen expert heller, men att det skulle gå 32 A pga kortslutning känns inte troligt. Så då skulle jag gissa att det är fel på strömtransformatorn eller mätningen på den (det sista kanske är troligare?) Mer har inte jag att komma med...
spikers_corner: Vad är det för blaj! Det är väl klart att den skall installeras så snart som möjligt. Även om det är en luftvärmepump vill man väl att den skall ha chansen att göra sitt, i sämsta fall kör den med eltillskott (eller helt på el) men annars så kommer den ju köra med kompressordrift. Det är ju det du skall spara pengar på! Som IVT skriver "Fungerar effektivt ned till ca minus 10
CarMan: NEj Nej Nej... bergvärmeärinte effektivare,du tjänar inteen enda extrakrona på bergvärme, jämfört med markvärme. Mitt bergvärme hål på totala 180m (1,5m till berg & 10m till grundvatten) kostade 51 000:- (2004 nån gång togs hålet) i detta ingick borrning & dom foder rör som gick åt, samt bortforsling av borr kax. det ingick också grävning till huset, håltagning i huset & slang,
Toppalua: Coolt. Det här måste jag definitivt lägga till projekt listan. Tack för tipset
CarMan: du har absolut ingen högre medeleffekt i jordvärmen, så du ska absolt inte borra om du har plats för jordvärme. bergvärme lägger man om man inte kan lägga jordvärme (om man har en uppväxt tomt, eller för liten tomt) den skilnad som finns är att med bergvärme så kan man bygga frikyla.
marre493: Vi har ett 11/2 plans hus på 170 kvm, vi ligger på kurva 3,0 och + 10 i finjustering. Vi kompleterar med en kakelugn som vi eldar varje dag. Det ger oss 21-22 grader på nedervåningen & ca 20 på övervåningen. Den totala elförbrukningen med hushållsel är ca 13-15 tusen kWh.
perstr: Vilken är den optimala avluftstemperaturen resp frånluftstemperaturen på en FLVP? Antar att om man kör ner luften till minusgrader så kommer den att tvingas frosta av oftare med driftstopp som följd och många kompressorstarter. Genom att öka varvtalet på fläkten så stiger temperaturen på avluften och avfrostningen behövs inte lika mycket, men å andra sidan så kommer mer kall luft
perstr: Detta är tydligen beroende på modell. När jag ställde fråganm till Nibe fö rmin panna (tillv. år 2004) så var svaret att tidfaktorn motsvarar förbrukning. De kunde dock inte svar på varför det var ett negativt värde.
ampz: Men jordvärme/bergvärme pumparna har väl möjlighet till veckoprogram, och dom ska ju till och med vara snäppet effektivare än luft/luft. Egentligen borde det inte vara så komplicerat att själv bygga en liten mojäng som "manuellt" kör pumpen via IR-porten enligt ett veckoprogram.
Jonas786: Jag har trådlösa rumsgivare till wirsbo golvvärme. I Centralen som mottar signalerna (för öppning/stägning av ventielrna ) finns det en funktion som om alla ventilerna är stängda skall kunna om man vill stänga av cirkulationspumpen (jag använder inte detta). Kanske funkar detta för dig?
swecul: Ok, huset är inte byggt än kan väl tänka mig att det blir ganska varmt om man har en kupévärmare på i flera timmar...
EoJ: [citat] Tack den sidan hade jag missat helt! Fallet löst...
2an: Om du ska ha kvar vedanläggningen bör/måste du byta kärl men om du bara ska ha VP så klarar du dej nog då det inte blir lika stora temperatur ändringar..
ptr: Intressant resonemang om resonans och akustikproblem. Jag har en Atria Luft/vatten. Utedelen står under en balkong. Ena kortsidan mot vägg av puts 90 graders vinkel. Baksida mot en spaljé. Framsida mot garageinfart. Blir som en resonanslåda och maskinenbuller upplevs. Står på ett bra stativ med stadiga fötter ovanpå betongplatta. Står ett stycke från husliv. I taket ovanför (balkong)
Fran: Javisst är idén bra?! Det känns onödigt att värma varmvatten med el om man kan använda sig av solvärme....Synd bara att priserna är så höga. Om man kikar ute i Europa har fleratalet hus solfångare för varmvattnet...Tror även att vi i Sverige har nytta av den tekniken även om vi inte har lika många soltimmar osv.
hyweu: Jag som snurrat till det för mig, var så inne på att den tvunget måste sitta uppe på väggen... varför det?? Gjuter en plattform och får svetsat två stativ som jag ställer pumpen på, då får jag den både på den plats jag tänkt, samt med rätt höjdläge och allting. Tack för mig! :)
Alpha: Installerar man en pump själv så kan det bli strul, låt oss gissa att gasen läckt ut genom ett skruvförband, då kommer du behöva mer gas, en kyltekniker måste komma och börja om ifrån "början" dvs läcksöka, täta läckage, täthetsprova med kvävgas, vakumkörning, påfyllning av gas samt kolla drift/värden. Kan bara tipsa återigen om att anlita en kyltekniker vid en installation,
torleifH: Jeg har brukt IVT sin kalkulator for å sammenligne høg og lavtemeratur radiatorer. Ved høgtemperatur radiatorer gir IVT PremiumLine X15 litt dårligere besparelse enn IVT Greenline. MEN: Hvis jeg bytter til lavtemperatur radiatorer så gir PremiumLine X15 ca 6% større besparelse enn IVT Greenline. Hvis jeg velger PremiumLine X15 med lavtemperatur radiatorer istedenfor med høgtemperatur
StaffanH: Hej Jag är verkligen rokie på värmepumpar. Vi flyttade in i vårat hus för ca 1 år sen men förra vintern ägnades åt renovering så allt vad värmesystem heter fick vänta tills nu. Huset är en suteräng villa i Stockholm. Entreplan är 134 kvm och Suterängplanet 120 kvm. Totalt alltså 254kvm. Det är en CTC Ecoair 7,9 kopplad till gammal oljepanna (Norrahammar 2100 från 1970) samt en
2an: [citat] Kanske vore nått för oss här i norr om man desutom la ner ett rör i marken för förvärmning av tilluften, Såg att tilluften efter röret istortsätt alltid är + grader fast det är -25° in i röret.. Kommer inte ihåg men det skulle väl motsvara en effekt på 3 kW om tilluften värmdes upp 20° till ett hus på 300 m2 eller nått sånt.. Då skulle det ge en effekt från cz 65
holmertz: Jordvärme är bästa alternativet om det finns mark att gräva ned en slinga. Lite dyrare blir det men bara slingan är tillräckligt lång så klarar man vintern med klart bättre uppvärmningsekonomi.
mikael_an: Jo, vi förstår inte riktigt heller varför de inte installerade en luft-vatten då det är vattenburen värme (+ el) Enligt förra ägaren ligger förbrukningen runt 20 - 22 000 kwh och det tycker jag verkar lite mycket med tanke på att en luft-luft är installerad. elementen har radiatorer, så vi kan börja den vägen. tack för tipsen...
Lillaivy: Hej! Tack för tipsen! Eftersom huset skall fungera som sommarboende några år så kanske det blir en eller två luftluftvärmepumpar. Är också intresserad av deras luftfilter. Har letat efter Mitsubishi Electrics nya FD35 på nätet men hittar inga prisuppgifter. Har du några? Vi har också funderingar på att komplettera med solvärme. Blir det åretruntboende så blir det nog bergvärme -
drarmi: Ja jag skulle gärna också vilja höra vad folk ställer in sina pannor på. Jag har idag gjort en våldsam ändring på min panna. Vi bor i ett 1,5 plans hus med golvärme i plattan på nedanvåningen och vattenburen värme i radiatorer på andra våningen. Pannan stod tidigare inställd på en värmekurva på 10 samt en förskjutning av kurvan med -2. När dessa inställningar var aktuella