vi bor i ett hus med fjärrvärme men vi ska flytta till ett annat som är vattenburet med en elpatron
men jag vet inte om jag vill dra in fjärrvärme där, känns som det måste finnas något bättre alternativ
har sneglat lite på jordvärme, och det verkar ju inte så illa, men jag hittar inga bra kalkyler där
man kan se skillnaden på olika uppvärmings alternativ ...huset är byggt 1959 med självdrag och
är ca 132kvm någon som vet av några bra kalkyler ....vi bor i västerbotten så vintrarna brukar vara ganska
kalla ...:)

P
Kolla energimyndigheten.se eller konsumentverket.se, där finns det kalkyler har jag för mig.

Om du har den nuvarande förbrukningen i huset så går det ju att räkna en del. Om det idag går åt 25000kWh för uppvärmning, så kommer det att gå åt 9000kWh om du sätter dit en värmepump med COP 2,5 som täcker 90% av värmebehovet. Sedan lägger du till 2500kWh för det som pumpen inte klarar av när det är som kallast. Dvs, du "sparar" 13500kWh/år med jord/bergvärme.

Det skall sedan jämföras mot installationskostnaden, men också mot att göra andra åtgärder som att isolera bättre, byta fönster till energiglas, installera en eldstad eller en Luft/luft värmepump. Det brukar bli ett rätt så komplicerat Excelark innan man är klar, men det är nästan bara en själv som kan räkna, och oftast är det svårt att räkna innan man har bott ett år i huset och känner till hur det beter sig vid olika temperaturer.

får kolla det då, det låter ju väldigt bra ....det sitter en insats kamin där oxå så hade tänkt stödelda när det är som kallast på vintern ..men med jordvärme så får man både uppvärmningen på huset och varmvattnet på samma eller ?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.