3 239 läst ·
3 svar
3k läst
3 svar
L/L vp+ L/V värmeväxlare = L/V vp?
Jag behöver en Luft/vatten värme pump. En kyltekniker anbefallte å installera en L/L värme pump ock ta ta ut inne delen av pumpan. I ställe for inne delen monterar man en Luft/vatten värmeväxlare. I ställe for å betala ca. 70 000 kr i Norge for en Luft/Vatten vp betalar man ca. 16 000 kr. for en L/L vp ock ca. 4 000 kr. for en luft/vatten värmeväxlare. Verkningsgraden blir kanske sämre, men priset blir också lågare..
Har expertena på forumet noen kommentarer?
Har expertena på forumet noen kommentarer?
Detta har diskuterats tidigare både här och på andra forum.
Enkel sammanfattning av svaren (som jag har tytt dom) det går men är mycket kladd.
För det går inte bara att ta en luft/vattenväxlare och köra in köldmediet(freonet) i den.
Finns säkert dom som kan ge mer tekniskt svar på det hela
Enkel sammanfattning av svaren (som jag har tytt dom) det går men är mycket kladd.
För det går inte bara att ta en luft/vattenväxlare och köra in köldmediet(freonet) i den.
Finns säkert dom som kan ge mer tekniskt svar på det hela
Det blir lite vårt med styren av vp.
Det enklaste är nog att ha ett sk öppet system alltså en acc.tank som är avkapad på hälften alltså en tunna denna fylld med vatten samt kopplad till radiatorsystemet i huset.
Sen till det svåra som många tycker hur ansluta vp men ta ur fläktmotor och häng innerdelen ner i tunnan då den blir som en luft-vatten, samt att man från tv-soffan kan styra värmen via fjärrkontroll det är inte många som klarar.
Enda problemet är att tunnan måste vara på högsta pukten eller vinden, men allt går ju att lösa.
Det enklaste är nog att ha ett sk öppet system alltså en acc.tank som är avkapad på hälften alltså en tunna denna fylld med vatten samt kopplad till radiatorsystemet i huset.
Sen till det svåra som många tycker hur ansluta vp men ta ur fläktmotor och häng innerdelen ner i tunnan då den blir som en luft-vatten, samt att man från tv-soffan kan styra värmen via fjärrkontroll det är inte många som klarar.
Enda problemet är att tunnan måste vara på högsta pukten eller vinden, men allt går ju att lösa.
en luft/vatten värmepump. brukar ha en effekt på 7-12 kW & kan styras så den går på flytande kondensering, samt att den själv kopplar in el patroner & kan värma varmvatten när det behövs (vilket inebär att den kan göra an av vägning för när & hur den ska prioritera mellan varmvatten & hus värme, för att inte hus värmen eller varmvatnet ska bli lidande)
en luft/luft värmepump brukar vara på 4-5kW o jag har ingen aning om vad det går att få den at göra överhuvudtaget...
tippar på att det är en dumsnål lsning som inte blir bra...
en luft/luft värmepump brukar vara på 4-5kW o jag har ingen aning om vad det går att få den at göra överhuvudtaget...
tippar på att det är en dumsnål lsning som inte blir bra...
Klicka här för att svara