15 327 läst ·
20 svar
15k läst
20 svar
Jordvärme - inkoppling av flera slingor
oavsett om dina siffror eller mina siffror stämmer, så har de snarlik förbrukning, så jag förstår mycke väl funderingen kring om man verkligen behöver 17kW
Leffe_k har ju som sagt bara 14kW o trots detta går det bara åt 6 timmaars el på ett år! = ingen ting.
men som jag skrev så ska pumpstorleken dimesnioneras efter effekt behovet, inte energibehovet.
kan man inte lägga några kronor på isolering istället? (det är ju inga små mängder energi ni bränner på ett år!)
Leffe_k har ju som sagt bara 14kW o trots detta går det bara åt 6 timmaars el på ett år! = ingen ting.
men som jag skrev så ska pumpstorleken dimesnioneras efter effekt behovet, inte energibehovet.
kan man inte lägga några kronor på isolering istället? (det är ju inga små mängder energi ni bränner på ett år!)
Det är alltid att föredra om man kan lägga pengarna på isolering.CarMan skrev:oavsett om dina siffror eller mina siffror stämmer, så har de snarlik förbrukning, så jag förstår mycke väl funderingen kring om man verkligen behöver 17kW
Men min poäng är att siffrorna inte nödvändigtvis är snarlika när man räknar dem rätt. Beroende på typen av ved och beroende på om hushållselen ingår kan det vara 66000 kwh som skall jämföras med 50000 kwh. Det är mer än 30% mer än Leffe_k. Att då ta en 20 procent större pump kan vara hur rätt som helst.
Diskussionen om pumpen skall vara större eller ej måste utgår från vad mycke_nus förbrukning faktiskt är.
--- Mats ---
Jösses! Då är osäkerhetsfaktorn btrf veden mycket större. Vad det är för ved, fukthalt etc har nog större betydelse än oljepannans verkningsgrad. Antalet kW/m slang varierar också beroende på materialet i marken och hur mycket vatten den innehåller - på vintern! Sand är inte optimalt men om det finns mycket vatten att frysa så OK. Vi värmer ca 140m2 med en 10kW-pump och 600m slang i vattenrik lera. Har under de senaste fem åren knappt gått ner under +1 grad och då tar vi ut ca 35.000kWh ur marken. Precis som mycke_nu mycket riktigt påpekar så behöver man kunna dra på när det blåser här på ön, och det blåser... Jag skulle inte ha något emot att ha en minst ett steg större pump.
Håller med, och har försökt skriva så också. Veden som jag indikerade innan kan skilja gott och väl 10000 kwh beroende på vad det är för ved och för mått. Elen rör sig rimligen om ytterligare 5000 i osäkerhet beroende på om det är inklusive hushållsel eller inte. Totalt är alltså mycke_nus behov med givna uppgifter inom ett intervall på runt 66000 kwh till 50000 kwh,det vill säga 30 procent, vilket är en hel del. Är förbrukningen i det övre intervallet är det långt över Leffe_ks förbrukning, och en jämförelse med Leffe_k ger ingen anledning att tvivla på utgångspunkten med 17 kwh i värmepump. Men det skulle kunna vara i det understa intervallet med.pefo skrev:Jösses! Då är osäkerhetsfaktorn btrf veden mycket större. Vad det är för ved, fukthalt etc har nog större betydelse än oljepannans verkningsgrad. Antalet kW/m slang varierar också beroende på materialet i marken och hur mycket vatten den innehåller - på vintern! Sand är inte optimalt men om det finns mycket vatten att frysa så OK. Vi värmer ca 140m2 med en 10kW-pump och 600m slang i vattenrik lera. Har under de senaste fem åren knappt gått ner under +1 grad och då tar vi ut ca 35.000kWh ur marken. Precis som mycke_nu mycket riktigt påpekar så behöver man kunna dra på när det blåser här på ön, och det blåser... Jag skulle inte ha något emot att ha en minst ett steg större pump.
Inte lönt att jämföra med Leffe_k, eller diksutera 3kwh upp eller ner på värmepumpen innan det är klart hur mycket mycke_nu faktiskt använder.
--- Mats ---
Vet faktiskt inte själv var förbrukningen kommer att bli eftersom huset byggs till och rum som tidigare stått kalla i framtiden kommer att värmas upp.
Vi har som sagt ett väldigt högt effektbehov pga det blåsiga läget, så att bara titta på energiförbrukningen över ett år eller att gå efter klimatkartorna fungerar inte. För att vara på den säkra sidan tycker jag det är bättre att eventuellt överdimensionera en smula.
Ringde faktiskt Nibe och frågade om dom möjligen hade en vindgivare istf yttertempgivare, men tyvärr blir det att kompensera manuellt när det blåser.
I alla händelser tog jag färjan till fastlandet förra veckan och hämtade upp en pall med 3x400 m slang (1.7 m brett och 2.1 m högt på släpet!)
Efter midsommar skall det grävas!
Vi har som sagt ett väldigt högt effektbehov pga det blåsiga läget, så att bara titta på energiförbrukningen över ett år eller att gå efter klimatkartorna fungerar inte. För att vara på den säkra sidan tycker jag det är bättre att eventuellt överdimensionera en smula.
Ringde faktiskt Nibe och frågade om dom möjligen hade en vindgivare istf yttertempgivare, men tyvärr blir det att kompensera manuellt när det blåser.
I alla händelser tog jag färjan till fastlandet förra veckan och hämtade upp en pall med 3x400 m slang (1.7 m brett och 2.1 m högt på släpet!)
Efter midsommar skall det grävas!
Redigerat:
Klicka här för att svara