CarMan skrev:
huset har altså FTX, vilket bekräftar att huset drar mer energi o nu går ekvationen ihopp i mit huve.
e FTX är mer efektiv än vad en frånluftsvärmepump är.
en frånluftsvärmepump är mer efektiv än vad en elåanna är, men en frnluftsvärmepump är inte mycke at hänga i julgranen till uppvärmning
Och ett FTX-agg duger ju inte alls att hänga någonstans eftersom det inte tillför någon uppvärmning alls. Att FTX + elpanna skulle vara en effektivare lösning än en FLVP är bara bullsh.t. Hur många gånger du än upprepar det. Finns flera undersökningar som talar emot dig. Inga som talar för dig. Hittade f.ö. en till utöver de jag redan länkat till.

http://www.sabo.se/Teknik_Filer/energiforbr_rapport.pdf

Bygger på faktiska mätningar så husen är ju inte direkt jämförbara. Men är ändå intressant läsning. Skillnaden mellan FTX och FLVP är såpass stor att man ändå kan dra hyffsat säkra slutsatser.

Redigerat:
CarMan skrev:
(men sen gissar jag att du inte har 21 gradr varmt ala mornar heller...
Det stämmer ju, att det inte alltid är full komfortvärme. Som sagt så är det dåligt ställt med spontanvärme från pumpen vid mild väderlek, vilket ju är en termostatfråga. Byta panna är nog dock mer aktuellt än att meka termostat och hoppas på ett par års drifttid till. Och då är det naturligtvis så att man får bedöma merkostnaden mellan ny elpanna och värmepump.

Tack för alla svar, jag tolkar det som att det i min situation helt klart är värt att byta till L/V-pump snarare än att "bara" byta elpanna.

Klart slut!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.