Om man borrar två olika hål på tomten, ett för bergvärme och ett för eget vatten...

1) hur stort BÖR det minsta avståndet mellan hålen vara, respektive hur litet KAN avståndet vara om man låter en skicklig borrfirma utföra arbetet (eftersom tomten ju inte är oändlig),

2) vilket av hålen, om man måste välja ett, bör ligga närmast huset (d v s, bör bergvärmen ligga närmast för att minimera energiförluster i transporten vid markytan annars, eller bör vattenhålet ligga närmast huset av någon annan anledning)?

Det bästa du kan göra är att ta vattnet från ditt energihål, då får du lite omsättning på vattnet där och får bättre COP-värden.

Helt klart optimalt så länge tillrinngen är ok.
Det finns väl inga regler som talar emot detta med tanke på brineläckage?

robertdigital skrev:
Helt klart optimalt så länge tillrinngen är ok.
Det finns väl inga regler som talar emot detta med tanke på brineläckage?
mmm fick just samma tanke, det var ju frågan om dricksvatten.......

du tar ju bara ut energi u ena hålet, så avstånder kan vara minimalt.

du vill alltid ha hög vatten pelare i det hål du tar värme ifrån, så att ta vatten från samma hål kan vara riskabelt

Tack för alla svar ovan - men vilket hål bör man i så fall taktiskt lägga närmast huset, spelar det någon roll?

Tror knappast vattenpumpen och kollektorn får plats i samma borra.
Om de får plats så skadas nog kollektorn av pumpen, då den knappast är helt still.

Lösningen på det heter ejektorpump

Ejektorpump, går det montera efteråt? Dvs med kollektorslang redan i hålet? Kostnad? Kunde vara bra med lite vatten till tomten, denna torra sommar, utan att kommunen tjänar massa pengar på mig...

elmont skrev:
Lösningen på det heter ejektorpump

Det funkar bara om grundvattennivån är hög d.v.s. i närheten av foderrörets topp.

Menar du att överhuvud taget ta vatten ur en borra? det kan jag hålla med om, om inte tillrinningen är hög nog. Men menar du att vattenninvån påverkar ejektorpumpen, så hämtar den lätt upp vatten från 100 meters djup.

Och ja jag tror att det ska gå bra att montera en ejektor i hålet, det tar ungefär samma plats som brinslangarna. Själva pumpen har man innonhus. Bättre sent än aldrig ;)

elmont skrev:
Menar du att överhuvud taget ta vatten ur en borra? det kan jag hålla med om, om inte tillrinningen är hög nog. Men menar du att vattenninvån påverkar ejektorpumpen, så hämtar den lätt upp vatten från 100 meters djup.

En teoretisk max. sughöjd är 10m, och varierar med lufttrycket.

Av tekniska skäl kan en sughöjd på max. 7-8 m uppnås, på grund av motståndsförluster i ledningar mm.

Plexus, jag tror att det är dags för dig att googla lite eller att besöka tex Grundfos hemsida och läsa på om ejektorpump.
En ejektorpump har en helt annan mekanism för att lyfta vattnet än dom pumpar som utnyttjar det omgivande lufttrycket.
Så till er som funderar på att ta vatten ur ett djupt borrhål det är inga bekymmer med en EJEKTORPUMP.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.