Bygger med trivselhus och skall installera bergvärme. Har nu fått in en offert från den firman som det är tänkt ska installera bergvärmen. Merkostnaden för 2 st fläktkonvektorer blir inkl. moms 33.000. Specifikationen är;

2 st 42 NM 33 Fläkt konvektor
2 st termostater
Shunt med framlednings givare
Rör med kondens isolering
Arbete och rördelar

Är detta ett rimligt pris? Har fått för mig att det ska kosta cirka 20.000 efter vad jag läst här på forumet, men man kan ju ha fel...

Tycker det låter dyrt men absolut inte förvånande. 20.000:- borde räcka om det inte vore för kylan. Isoleringen är dyr och tidsödande.
Shunten är helt onödig. Jag har en termostat som sköter till och frånslag av fläktarna, det räcker gott och väl.
Givetvis har jag möjlighet att strypa flödet, men det kostar någon hundring.

Har själv frikyla eler naturkyla vilket man kallar det.
Fläktkonvektorn kostar 7500kr inkl moms styck me termostatreglering i
Sen behöver du en cirk pump,backventil lite kranar å delar samt rör och rörinstallation.
Shunt och tempreglering behöver du inte utan när temperaturen är nere i rummen stänger termostaten i elementet av fläkten och dels den cirkpump som går via frikylan
Är det inte för långt att dra rören, själv hade jag 15 meter till min fläktkonvektor.
Tycker att om du behöver en 15-20 meter rör så ligger nog priset kring 25000kr enligt mig

vad är det för agrigat du sk montera? beroende på storlek o typ, så kan do kosta 5-10 000:- styck
ska dom sitta i taket så är ju allt mer komliserat & tidskrävande

schunt ser jag ingen anledninga alls till att ha, termostat fins i de flästa fläcktkonvektorer, möjligtvis inte i takmonterade?
be att få offerten specifiserad. Då ser du vad det är som kostar

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.