Värmepumpar
fsn: 1235 har inbyggd energivakt och inbyggd shunt automatik för två olika temperaturer, om jag fattat rätt så kan det vara praktiskt om man har golvvärme / radiatorer blandat eller om man tex vill ha ett kallare gararage med 15 grader eller nåt sånt.
hakaninorr: Vad tycker ni kan vara ett rimligt pris för 10 kompaktkollektorer, negrävning av dessa på lättgrävd tomt, kopplingar, slangar vätska, inkoppling och justering av systemet?
Johan&Ana: Har Nibe 1235-8 med FLM30 i ett nybygge. Funkar bra än så länge, men det har ju inte varit någon vinter än.
holmertz: En dragbegränsare är en sån här grej. http://www.transtemper.se/newlook/index.php?page=group&group=1 Har man inte dragbegränsare så varierar lufttillförseln till brännaren med draget i skorstenen och det kan vara oekonomiskt. Blev brännaren inställd för tre år sedan vet du inte vilken pelletssort den ställdes in med. Bränner den för fett så får du en mörk rök, bränner den med
jenso: Nix, inte växelventilen, då hade inte trycket sjunkit så. Varierar endast ett par tiondels bar när det växlar mellan tillv av tappvarmv och värme.
Janih: Känns som om att alt. 2 är det enda rätta, sörj för god dränering, det blir mkt vatten stundtals. Se även upp så att vatten inte leds via gångar/plattor till/från huset, då dessa kan bli som skridskobanor vid köldgrader. alt. 1 för krångligt alt. 3 för bullrigt hos närmaste granne, (max 40dB vid fasad nattetid gäller), ett avstånd på ca. 8-10m till närmaste granne (fasad) är
krabban1974: Hej, Har en Aques 480, ElektroStandard. Dags att köpa en anod. köpte en ny från haga el rör för ett tag sedan. gav då 180kr, ringde dem igår, nu 480kr!!! Om man ber en service kille komma hit å installerat åklart 600kr. ingen idee att handla själv då. Vet någon vart man kan köpa anoder till ett vettigt pris? Tack på förhand! MVH Patrik:)
Kajola: Jag har en Nibe 410p installerad sedan försommaren. Den är placerad i tvättstugan mellan bostad och garage. Den är helt tyst i bostaden frånsett endast ett svagt sus hörs i utsugen på toaletterna. Nibe 410p ger en mycke fin och behaglig luft/ventilation i huset, utan något drag. Vi är mycke nöjda med denna. Driftkostnaden över året vet vi inte ännu, men huset har totalt dragit 680 kw
BAS: En bergvärmepump väger från ca 80 kg så det är inte så stor belastning. De med inbyggd tank väger givetvis mer. Det du ska göra är att förhindra att vibrationerna går vidare i huset. Det skulle ju vara kalas (du som har krypgrund) att gjuta upp en platta direkt från grunden och ha den isolerad från resten av grunden (typ gammal uppgjutning för kakelugn). I de flesta fall är det bra
Larsa: Hittade annat inlägg om pris luft-vatten, och ca 80-100 tusen verkar det ju handla om. Finns det någon som kan tipsa om bra firma för installation av luft-luft eller luft-vatten i stockholm?
Vispen74: [citat] Nä, vi betalar 70´ för exakt samma av vår husleverantör.
pefo: Det har ju hänt en del btrf effektiviteten under de 10 senaste åren så ett byte till nyare teknik går kanske att räkna hem beroende på hur lång tid man kan räkna med att den gamla håller efter ett kompressorbyte.
VCE: Lånar tråden lite.... Har precis installerat en Fujitsu Nocria i vårat hus, ett 70 tals hus med direktverkande el och en braskamin. Ser fram emot vintern nu för att se hur den funkar....:) Har haft en årsförbrukning på runt 25.000 kwh, hoppas den siffran ska sjunka en del.... Det jag funderar på är hur pass avancerat det är att fixa nytt styrsystem till radiatorerna och ta bort de gamla
Linus_E: då de är ny anlägning kan jag vällja de där själv. men stort tack för hjälpen :)
Farzan: Daikin är den enda jag har erfa av. Har skrivit om utfallet för vårt första år med deras Altherma i den här tråden: http://www.byggahus.se/forum/vaermepumpar/91232-daikin-altherma-l-v-pump.html Kan tillägga som direkt svar på dina delfrågor: Jag hade aldrig direktkontakt med Daikin - köpte genom en liten ÅF, Sparenergi AB, som skötte allt - så företaget kan jag inte uttala mig om.
gadu^: Vintern börjar närma sig och man har spanat runt efter en LVP ett bra tag nu och fastnat för tre olika modeller. 1) Panasonic E12HKE 2) Mitsubishi Heavys Inverter SRK25ZGX-S 3) Toshiba Super Daiseikai RAS-B10SKVP-E Det är ett radhus på 115kvm, direkt-el och placeringen blir, enligt rekommendation, ovanför ytterdörr (till vänster om texten Nedre Hall) Hjälp mig, vad skall man välja!! Är
tompas11: Pumpen blåser inte in någon ny luft utan cirkulerar bara den luft som finns i bostaden vilket innebär att det inte uppstår något övertryck i huset. Huruvida Fomas pumpar har den funktionen känner jag inte till men det finns ett antal olika pumpfabrikat som har den funktionen att man kan köra bara på fläktläget.
2an: [citat] Du har då en riktigt bra brännare iaf o den ska du inte byta bort.. :) Det är en 20 kW panna du ska ha till den brännaren, Tja att dra ut en låda o tömma den är inte nått som ska va jobbigt att göra särskillt då du inte har högre förbrukning...
Anonymiserad 48587: Bara av nyfikenhet, vad får du för strängar, vad skiljer från andra ir-källor?
2an: Det är ett nybygge som du söker värmekälla till?? Om så är ska tillverkaren kunna svara på vilket effektbehov huset har o då kan du välja storlek på pumpen sen, Låter iaf bisart att sätta in en 1250 till ett så välisolerat hus.. Om det är ett nybygge skulle du fundera på att välja till FTX ventilation o frikyla oxå.. :)
salajimmy: Köpte en Sanyo 123EHN med markstativ, hamna på 19000kr.... Hoppas den funkar bra nu då!
robertdigital: Helt klart lång återbetalningstid. Tror vi betalar 1,30 totalt per kwh nu.
Linjemontoren: finns detta som alternativ också.. http://www.energicentra.nu/ Ingen som testat? eller hört nått?
prototypen: [citat] Det är väl så enkelt att då går den över till direktverkande el, visst var det det vi försökte bygga bort. Alla med värmepumpar som har elpatron som spets effekt borde betala en avgift för att bygga ut effektreserven i landet för de betalar inte fullt ut via energiavgifterna. VP med elpatron ger inte en linjär elbelastning mot temperatur skillnaden utan mera åt det
jenfor: Rör det sig om nyanläggning och tomtytan tillåter det är jordvärme ett prisvärt alternativ. Med tanke på att ytan inte är så stor och du bor i södra delen av landet skulle en kombinerad frånluft-/jordvärmepump sannolikt vara tillräcklig för ändamålet, t ex IVT 695. På så sätt löser du ventilation och uppvärmning i ett. Köper du ett nyckelfärdigt hus ingår ofta en vanlig