Så för att sammanfatta så tycks åsikten här vara att jag betalar merkostnaden för att dra upp vattenburen värme idag, tar smällen av att köra ett i stort sett eluppvärmt hus i 10-15 år och sedan gräver upp trädgården och skaffar en markvärmepump istället, alternativt bergvärme? Har dessa pumpar även värmeåtervinning, eller måste man lösa det separat?

Någon som har koll på energibehovet för övervåningen i ett modernt hus i sig? Pratade med kommunens så kallade energirådgivare och hon ansåg att vårt hus, med den isolering vi har etc, egentligen bara behöver värme på övervåningen om temperaturen faller under -10 grader, vilket inträffar kanske 10 dagar per år. Låter lite för bra, men det är ju en indikation på att hon åtminstone anser att det går åt mycket liten uppvärmning uppe.

Med en rejäl markvärmeinstallation så brukar man ofta skippa återvinningen eftersom det blir billigast så - man hamnar ändå runt 30kwh/kvm per år för värme och varmvatten så det är inget att bråka om.
Vad har du för isolering då?
Lita inte för mycket på energirådgivaren - jag kunde mindre om värmesystem efter jag besökt vår lokale rådgivare än innan.
Jag tycker du ska sälja 490:an och skaffa jordvärme om trädgården ännu inte är anlagd samt dra vattenburet till övervåningen.
Kan inte riktigt förstå att du inte kan tänka dig ett par meter radiatorrör synliga men samtidigt funderar på att installera luftvärmepump nära sovrummen.

Redigerat:
det fins ett till läggs arigat att köpa till markvärmepumparna för att den ska sköta ventiletionen åt dig.

ren teoretiskt i en öppen lokal utan väggar eller golv melan våningarna klarar du dig säkert utan värme så som energirådgivaren säger. men inte i verkligheten.

kalras gör att luften rörsig, luft som inte står still uppfattas som kallare. du måste ha radiatorer vid fönstrena för att motverka kallras (mota olle i grind) då får du behaglig komfort inne

Jag tror din energirådgivare faktiskt har rätt. I vanliga fall brukar de rekommendera fjärrvärme alldeles oavsett förutsättningar.
Vårt hus uppvärms av luftvärmepump på nedervåningen, på ovanvåningen har endast barnrummet påslaget element och temperaturen är alldeles lagom. Ta reda på vad vattenburet på övervåningen faktiskt kostar innan du fattar beslut.

jonand skrev:
...
Vårt hus uppvärms av luftvärmepump på nedervåningen, på ovanvåningen har endast barnrummet påslaget element och temperaturen är alldeles lagom. Ta reda på vad vattenburet på övervåningen faktiskt kostar innan du fattar beslut.
Har du tilluftsventiler i rummen på övervåningen samt byter du ut all luft i huset varannan timme?
Vad är lagom temperatur för dig?

Nej, mekanisk frånluft. Jag vet inte hur ofta vi byter luft, men jag byter kalsonger dagligen.:rolleyes:
22 grader på nedervåningen och 20 på övervåningen.

Det är klart att har man ingen tilluft i sovrummen så är det säkrast att byta kallingar varje dag för luftkvaliténs skull. :D
Har man däremot tilluft så är det skönt att ha en radiator på om man har dörren stängd till rummet.

Det stämmer säkert. Vi sover med öppen dörr och avstängt element. Det funkar fint.

Om man planerar framåt med ev utökning av familjen så kan det vara skönt att kunna stänga om sig.

ett hus ska vara byggt föratt klara uppvärmning med stängda dörrar & huset ska hålla sig varmt trots at man är bort rest.

"off topick" jag blir förvånad över hur många sombygger hus som tycker det är ok att ha en under målig uppvärmning o komplitera med en kamin i en ende av huset. då vår man ju ngen värme om inge är hemma, dsutom så får man varmt i ena änden o kalt i andra.

FTX är Frånluft Tilluft med värmeväXling och ett vindsplacerat aggregat brukar kosta ca: 20.000:- rör och genomföringar ca: 10-20.000:- ett kylbatteri ca: 6.000:- som kan eftermonteras bara man har en rak bit på ca: 1m innan rören går in till sovrummen. Ett värmebatteri är lite dyrare men det beror lite på temp och storlek på hus. Vi tänkte pröva utan värmebatteri och sedan lägga till det efteråt om det behövs.

Huset är ju redan byggt! ;)

Vill man ha det absolut bästa vad gäller löpande kostnader och komfort kan man ju slänga ut den nästan nya FLVP:n och installera en Comfortzone, L/V-pump eller markvärmepump, men det kostar en bra slant. Gör man detta kan man ju också kosta på sig att konvertera övervåningen till vattenburet.

Men det finns ju redan en fungerande FLVP, om än lite klen för att försörja ett stort hus. Varför inte installera en L/L-pump för 15000kr som betalar sig på några år och dessutom hjälper till att kyla övervåningen på sommaren? Då har man ju köpt sig tid att fundera och har under tiden en mycket energieffektiv lösning, om än med en aning sämre värmespridning och ett visst ljud från pumpen.

/Pontus

P
CarMan skrev:
ett hus ska vara byggt föratt klara uppvärmning med stängda dörrar & huset ska hålla sig varmt trots at man är bort rest.

"off topick" jag blir förvånad över hur många sombygger hus som tycker det är ok att ha en under målig uppvärmning o komplitera med en kamin i en ende av huset. då vår man ju ngen värme om inge är hemma, dsutom så får man varmt i ena änden o kalt i andra.
Mera off-topic. Jag håller med CarMan fullständigt i detta. Bygger man hus ska man självklart se till att man klarar husets uppvärming helt och hållet och säkert trots att man inte är hemma. Min åsikt är också att uppvärmingen helst ska klaras av med ett och samma värmesystem för hela huset (garage/förråd m.m. möjligen undantaget) för att lättare kunna justera in systemet och få det bra. Att blanda pannor, elradiatorer, värmepumpar, komfortvärmepumpar, kaminer m.m. ställer mest till det och gör att man iofs ibland får billigare totalkostnad för uppvärmingen men på bekostnad av komfort.

Ej nybyggen däremot är lite svårare att få till i då det ofta t.ex. existerar en oljepanna, elpanna eller frånluftsvärmepump som iofs klarar hela husets uppvärming men som inte används för att man tycker det kostar för mycket. Istället har det under åren kompletterats med kaminer, luft/luftpumpar och annat som gör att existerande lösning är billig i drift men kanske inte är den komfortabelt bästa. Då kan det vara svårt att hitta argument för att byta ut hela systemet, då man i grunden har ett system som klarar hela husets behov när man är bortrest och då det faktiskt inte finns några pengar att hämta på ett byte, utan det enbart handlar om komfort.

Har man ett fungerande hop-plock som är billigt i drift tror jag också att många inte ser några problem i att ta in en korg med ved då och då och ha det lite kallare på gästtoan för att slippa investera över hundratusen i ett nytt uppvärmingssystem som inte kommer att betala sig under sin livstid.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.