8 180 läst ·
35 svar
8k läst
35 svar
Ersättning för vår gaspanna - vad???
Sida 1 av 3
Fick brev på posten idag att vårt område skall "knoppas av" från gasnätet. Dvs där vi bor, lägger Fortum helt enkelt ner gasdistributionen! Dvs köpa ny panna. Bor i gammalt hus fr -32 med "charmigt självdrag", inredd källare med vattenburen golvvärme, vattenburna radiatorer i övrigt. Gasspis (här byter vi ut dysorna och får väl bära gasol...) och en tre år gammal Vaillant gaspanna som funkat helt utmärkt de få år vi haft den. Fortum har inte en aaaaning om några ersättningsnivåer. Någon som har goda råd? Både vad man kan kräva i ersättning för vår "nästan nya men snart stendöda" panna, värmekälla att ersätta med. Fjärrvärme finns snart iofs i området men inget bra alternativ - vill inte hamna i klorna hos Fortum ännu en gång. Bergvärme, luftvärmepump, frånluft ??? Någon?
Du har troligen högtemp radiatorer, brukar du kunna hålla handen på dem på vintern?
Om det är så varmt att du bränner dig så är det högtempradiatorer och funkar dåligt med värmepump.
Kolla priserna på fjärrvärmen, det behöver inte bli hutlöst dyrt. Tänk på att du får ganska bra utrymme över med fjärrvärme, pannan slipper du ju.
Om det är så varmt att du bränner dig så är det högtempradiatorer och funkar dåligt med värmepump.
Kolla priserna på fjärrvärmen, det behöver inte bli hutlöst dyrt. Tänk på att du får ganska bra utrymme över med fjärrvärme, pannan slipper du ju.
Innan man bestämmer sig för fjärrv. el. egen anläggning, måste man nog veta hur stort huset är och vilken förbrukning du har på ett år? Så man kan se vilken investering som lönar sig bäst. För att dra in fjärrvärme kan bli nästan lika dyrt som att installera luft/vatten pump.
en volym förstorare kan aldrig göra så tempraturen blir lägre i radiatorerna.
om tempraturen då det är som kallast, måste överskriva 50 grader. Då har man för klena radiatorer & du får dåligt COP, det fnns helt enkelt ingen anledning till att ha värmepump som vämekälla, kan då lika gärna värma med en betdligt billigare el panna (ja nästan)
om tempraturen då det är som kallast, måste överskriva 50 grader. Då har man för klena radiatorer & du får dåligt COP, det fnns helt enkelt ingen anledning till att ha värmepump som vämekälla, kan då lika gärna värma med en betdligt billigare el panna (ja nästan)
Det viktiga är att läsa "ja nästan" och inse den kraftiga överdriften i meningen ovanför.CarMan skrev:en volym förstorare kan aldrig göra så tempraturen blir lägre i radiatorerna.
COP 2.5 kan du räkna med vid 50 grader framledning och minusgrader utomhus. Det är betydligt bättre än elpanna, och resten av året blir COPen bättre.
Man skall komma ihåg att det lönar sig att värma varmvatten med en värmepump. Så även om det kan diskuteras om man skall värma det till 50 grader, 55 grader, 60 grader, skall man veta att alla de varianterna finns och anses lönsamma (de högre temperaturerna passar dock inte alla värmepumpar).
För att veta om det lönar sig måste du ha en bild av hur mycket värme det hade gått åt utan värmepump, och sedan räkna på investerinen kontra vinsten.
--- Mats ---
HALÅ !!!
vidgåller kraftigt att man INTE ska ha värmepump om tempraturen ÖVERSKRIDER 50 grader när det är som kallast.
upp till 50 grader har ett normalt låg temp system. ett hög tempsystem har upp till 80 grader !
dom flästa värmepumpar stängs helt av o går över på ren el drift, om retur tempen överskrider 50 grader, vissa klarar 60 grader (om den löser ut för förhög retur temp, så växlar den inte över till värmepump drift igen, du måste manuelt återställa pumpen.)
vidgåller kraftigt att man INTE ska ha värmepump om tempraturen ÖVERSKRIDER 50 grader när det är som kallast.
upp till 50 grader har ett normalt låg temp system. ett hög tempsystem har upp till 80 grader !
dom flästa värmepumpar stängs helt av o går över på ren el drift, om retur tempen överskrider 50 grader, vissa klarar 60 grader (om den löser ut för förhög retur temp, så växlar den inte över till värmepump drift igen, du måste manuelt återställa pumpen.)
Precis som mellan 20-50 finns det ett antal temperaturer mellan 50 och 80. 50 är inte en magisk plötslig gräns, vare sig för värmepumpen eller för husets värmesystem. Exempel på värmepumpar som för värmedelen hanterar mer än 50 grader framledning:CarMan skrev:HALÅ !!!
Nibe 2020 , 58 grader
IVT, 65 grader
CTC, 55 grader,
Ecozon, 60 grader
Thermia,
Bosch, 65 grader
Sanyo, 65 grader
Säkert finns det värmepumpar som inte klarar mer än 50 och som enligt beskrivningen ovan har ett reglersystem som gör att den löser ut och inte längre kan börja jobba igen om den har levererat för varm framledning, och inte kan kombineras med elpatron utan ersätts av elpatron.
Om huset behöver mer än 50 grader i framledning, eller man vill använda pumpen även för att tillverka varmvatten, eller när det är kallt ute, eller för flytande kondensering på en on/off pump, fundera då på att undvika de pumparna. Titta gärna istället på en pump som passar till behoven och som går att komplettera med el när det behövs.
--- Mats ---
det är givet vis ingen magisk gräns det där med 50 grader, men det är att bra rikt värde för om det är värt den höge invsteringen !
går du över 50 grader så ska du inte köpa en pump som enligt papprena kan leverera 65 grader. Du ska avstrå !!! allt annat gör dig besvien & i många fall ställer det till problem!
(blanda inte ihopp framledningstempratur med retur tempratur)(balnda heller inte ihopp pumpens teoretsika högsta tempratur, med vilken tempratur pumpen orkar tillverka i just ditt radiatorsystem)
ska man tjäna bra på värmepumpen så ska man har ännu lägre tempraturer än i vanliga lågtempratur system
går du över 50 grader så ska du inte köpa en pump som enligt papprena kan leverera 65 grader. Du ska avstrå !!! allt annat gör dig besvien & i många fall ställer det till problem!
(blanda inte ihopp framledningstempratur med retur tempratur)(balnda heller inte ihopp pumpens teoretsika högsta tempratur, med vilken tempratur pumpen orkar tillverka i just ditt radiatorsystem)
ska man tjäna bra på värmepumpen så ska man har ännu lägre tempraturer än i vanliga lågtempratur system
Alla framledningstemperaturer över 21 grader försämrar COP och därmed lönsamhet på värmepumpen, samtidigt som alla framledningstemperaturer som hanteras av värmepump, även om det är med stöd av eltillskott, är lönsammare än att gå med bara eltillskott. Det ekonomiska målet bör inte vara att få ut bästa möjliga COP ur värmepumpen, utan att få ut bästa möjliga ekonomi ur investeringen.CarMan skrev:det är givet vis ingen magisk gräns det där med 50 grader, men det är att bra rikt värde för om det är värt den höge invsteringen !
Att diskutera att välja bort en hel värmepump med dess möjliga vinst baserad på ett "riktvärde" vid 50 grader framledning när det är som kallast är meningslöst så länge man inte vet vad förbrukningen är och hur ofta man når taket på värmepumpens temperaturförmåga.
Precis som leffe_k skrev nedan måste man veta hur stor förbrukningen är innan man kan komma fram till vad som lönar sig och inte lönar sig. Man måste ha en bild av hur yttertemperaturen ser ut (och därmed hur ofta man behöver de höga temperaturerna) och vad man vill åstadkomma (till exempel varmvatten) och hur lång tid man kan acceptera att se investeringen på. När man vet vad man har för behov gäller det att välja rätt pump, exempelvis genom att be om offerter som man sedan kan få hjälp att värdera.
Det intressanta är att välja en pump som passar behoven, inte att i förhand definiera lösningen genom förbestämda riktvärden som är satta för långt ifrån leverantörernas förmågor och de egna behoven.
--- Mats ---
vist ska man tita på varje anläggning / förbrukning, innan man uttalar sig. men jag kan säga att om man når 50 grader så är 99,9% av alla anläggningar olönsamma, alternativt går inte att driva utan driftstörningar.
alla anläggningar med lägre tempraturer, kan man diskutera om deom är lönsamma eller ej.
en värmepump som kan göra 55 gradit vatten (som min tillexempel) kan givet vis inte göra 55 gradit vatten när rdiatorerna kyler ner vatnet hela tiden, när den går för fula muggar tan eltillskott, en kall vinterdag så kanske den bara orka upp till 40 grader. tempra tuder där över komer den upp i med hjälp av sin elpatron (det är alltså inte bara det lägre cop fårn kompresorn som gör att anläggningen ger totalt sett lågt COP, utan den går ju med elpatrom också.
om nu systemet kräver 50 grader som högst, så kommer den at andvända elpatronen i stor utsträckning (alltså inte bara när det är svinkallt) (vist de ger bätter cop en ren el, men du har ju en investeringskostnad som ska "betalasig" innom rimlig tid)
alla anläggningar med lägre tempraturer, kan man diskutera om deom är lönsamma eller ej.
en värmepump som kan göra 55 gradit vatten (som min tillexempel) kan givet vis inte göra 55 gradit vatten när rdiatorerna kyler ner vatnet hela tiden, när den går för fula muggar tan eltillskott, en kall vinterdag så kanske den bara orka upp till 40 grader. tempra tuder där över komer den upp i med hjälp av sin elpatron (det är alltså inte bara det lägre cop fårn kompresorn som gör att anläggningen ger totalt sett lågt COP, utan den går ju med elpatrom också.
om nu systemet kräver 50 grader som högst, så kommer den at andvända elpatronen i stor utsträckning (alltså inte bara när det är svinkallt) (vist de ger bätter cop en ren el, men du har ju en investeringskostnad som ska "betalasig" innom rimlig tid)
Ditt "riktvärde" verkar vara ganska hugget i sten i dit huvud. 99.9% av alla anläggningar olönsamma om de när det är som kallast når 50 grader framledning. När du kommer fram till denna fantastiska slutsats, finns det någonting alls du kan peka på som gör den trovärdig mer än att du själv kommit fram till det? Hur förklarar du leverantörernas egna dimensioneringsprogram som får helt andra slutsatser? Och hur förklarar du att en av de vanliga framledningstemperaturerna som man redovisar input/output/COP för på pumpar är just 50 grader? Hur förklarar du att så många av de stora leverantörerna hävdar att de hanterar temperaturer långt över 50 grader?Borde inte konsumentverket ha samma insikt som du och göra alla medvetna om att dessa siffror till 99.9% är helt fel?CarMan skrev:vist ska man tita på varje anläggning / förbrukning, innan man uttalar sig. men jag kan säga att om man når 50 grader så är 99,9% av alla anläggningar olönsamma, alternativt går inte att driva utan driftstörningar.
Exemplet du beskriver med din egen anläggning är inte kopplat till värmepumpens maxtemperatur på något sätt (det gör du faktiskt rätt klart genom att beskriva att du har problemet vid 40 grader framledningstemperatur och en maxtemperatur på 55). Det intressanta med att du tar upp det är att det är lättare att förstå din inställning om du i själva verket blandar ihop frågan om max framledningstemperatur med frågan om hur man dimensionerar ett system så det har tillräcklig effekt i värmepumpen vid erforderlig framledningstemperatur för den yttertemperaturen.
Om värmepumpen är för liten för det värmebehov som finns vid den yttertemperatur som råder har den inte effekt nog för att kontinuerligt höja vattnet med så mycket som behövs för att huset skall kunna hållas varmt. I det läget sjunker framledningstemperaturen till den temperatur vid vilken värmepumpen orkar leverera lika mycket effekt som radiatorerna lyckas tömma ut ur framledningen vid den temperaturen. Ren jämvikt, inte relaterat till max frmaledningstemperatur utan relaterat till för lite effekt i värmepumpen vid den erforderliga framledningstemperaturen.
Det problem du tar upp med din anläggning är antingen just det, för lite effekt i din värmpeump, eller så beror det på användandet av flytande kondensering med ett för värmepumpen dåligt dimensionerat flöde genom systemet. Oberoende av vilket, det har ingenting med diskussionen om max framlendingstemperatur att göra.
--- Mats ---
här visar du tydligt hur lite du kan !
jag tar det baklänges o börjar med min värmeanläggning.
mitt radiatorsystem är dimensionerat till extrem låg temp, något som vi alla är övrens om at det gynar cop.
min värme pump är dimensionerad til att klara 130% av husets topp effekt, jag andvänder alltså aldrig elpatron. (jag bor i sörmland & har teoretiskt räknat ut att jag klarar mig ner till -30 grader utan elpatron)(enligt diagramet på den kurva jag kör på så behöver mitt system 45-47 grader vid -30 i utomhus tempratur)
jag har tvåns kört värmepumpen i några timmar för att se vilken framledningstemp jag kunde komma upp i, jag komm upp i 47 grader, men då det inte var -30 ute vid det tillfälet så är det troligare at jag kanske bara når 45 "om en sån sitriation skulle uppkomma")
det är alltså så att mtt radiatorsystem kan göra av med mer effekt än vad värmepumpen kan leverera. Det är viktigt att radiatorystemet ALLTID kan leverera mer effekt än värmepumpen, så man aldrig råkar ut för att värmepumpen levererar sin max temop & sen när elpatrnen hjälper till, så får man absolut inte nå så hög temp att värmepumpen stängs av på grund av överhetnign
Detta är nåt som är stor risk för att det inträffar om man har hög temp system (motsatsen tll mitt system) om du altså har ett system som har en temp över 50 grader så är risken för stor at deta inträffar (deta var ett av argumenten)
jag tar det baklänges o börjar med min värmeanläggning.
mitt radiatorsystem är dimensionerat till extrem låg temp, något som vi alla är övrens om at det gynar cop.
min värme pump är dimensionerad til att klara 130% av husets topp effekt, jag andvänder alltså aldrig elpatron. (jag bor i sörmland & har teoretiskt räknat ut att jag klarar mig ner till -30 grader utan elpatron)(enligt diagramet på den kurva jag kör på så behöver mitt system 45-47 grader vid -30 i utomhus tempratur)
jag har tvåns kört värmepumpen i några timmar för att se vilken framledningstemp jag kunde komma upp i, jag komm upp i 47 grader, men då det inte var -30 ute vid det tillfälet så är det troligare at jag kanske bara når 45 "om en sån sitriation skulle uppkomma")
det är alltså så att mtt radiatorsystem kan göra av med mer effekt än vad värmepumpen kan leverera. Det är viktigt att radiatorystemet ALLTID kan leverera mer effekt än värmepumpen, så man aldrig råkar ut för att värmepumpen levererar sin max temop & sen när elpatrnen hjälper till, så får man absolut inte nå så hög temp att värmepumpen stängs av på grund av överhetnign
Detta är nåt som är stor risk för att det inträffar om man har hög temp system (motsatsen tll mitt system) om du altså har ett system som har en temp över 50 grader så är risken för stor at deta inträffar (deta var ett av argumenten)
jag har inte sett en enda tillverkare på sått att deras pump ska andvändast i hög temp system, vad har du fått deta ifrån?
tilverkarna talar om att deras pmpar klarar att ge 65 grader (nåt som säljer pumpar, o pumpar vil dom ju sälja) dena temp har man nyta av när man värme varmvatten.
anledningen till att man redovisar 0/50 när man reovisar COP, beror på att det är en ISO standard för att redovisa COP. alla ska redovisa COP under samma förutsättningar.
det d alltså missar är att många får en anläggninga som ger -5/50 kalla vinterdagar & då har dom altså ännu sämre cop, än i papprena. Till deta ska du lägga på att dåm garanterat så har en hel del elpatron som går i o stöder, så kollar du på det verkliga TOTALA COP som du då har så är det ju lågt!
tilverkarna talar om att deras pmpar klarar att ge 65 grader (nåt som säljer pumpar, o pumpar vil dom ju sälja) dena temp har man nyta av när man värme varmvatten.
anledningen till att man redovisar 0/50 när man reovisar COP, beror på att det är en ISO standard för att redovisa COP. alla ska redovisa COP under samma förutsättningar.
det d alltså missar är att många får en anläggninga som ger -5/50 kalla vinterdagar & då har dom altså ännu sämre cop, än i papprena. Till deta ska du lägga på att dåm garanterat så har en hel del elpatron som går i o stöder, så kollar du på det verkliga TOTALA COP som du då har så är det ju lågt!