Hej,
Jag har en värmepump Thermia 12 KW, det är bara en "enkel" pump som är dockad till en elpanna där varmvattenberedare shunt m.m. sitter, normalt så är det bara pumpen som står för allt, varmvatten och värme.
Elpannan är från 1986 och pumpen från 1997, huset byggt 174, 200 kvm.
Nu är det något hänt, även fast det kan vara 30 grader inne (solen lyser) så är elementen varma, varför?
Jag har sänkt allt som går i pannan för att radiator tempen ska vara så låg som möjligt.
Jag har skruvat in alla termostater på elementen, men inget hjälper, vad kan problemet vara?
Kan det vara utegivaren som lagt av?
Kan det vara elpannans elektronik som pajat?
Är alla termostater trasiga, alla är från 1974, behövs dom överhuvudtaget, dyrt att byta ut alla, kanske bättre att helt enkelt montera bort dom (har hört att en del gör så)
Om nu elpannan visar sig vara trasig, vad är bäst att göra, köpa helt ny pump med allt inbyggt, eller behålla pumpen och köpa en ny varmvattenberedare som ersätter den elpanna jag har idag, och vad finns på markanden i så fall, den ska ju ha shunt m.m. och ska kunna skicka ut rätt temp till radiator systemet, givare m.m.

Tack på förhand.

Dina termostater verkar ha kärvat ihop, men det kan inte vara därför som det blir för varmt.
De ska ju helst stå helt öppna.
Det måste vara shunten som skickar ut för varmt vatten.
Saker som sitter utomhus har en tendens att gå sönder, så jag skulle kolla utegivaren först.

/Hasse

Förmodligen någon givare som pajat, ta dit reperatör, ring till Thermia vilken de rekomenderar i ditt närområde

hur arbetar pumpen? vad står det att pumpen gör. hur är pumpen ihoppkopplad med varmvatten beredaren?
om det sitter en växelventil så brukar den kärva, då kan pumpan stå o göra varmvatten, men vatten läcker över till radiatorslingan. varmvattenberedaren blir inte tilräckligt varm, så värmepumpen gersig inte, den ska göra mer varmvatten (bara en gissning)

Hej,
Jag provade att manuellt stänga shunten, fortfarande varma element, kom på att shunten kärvade för några år sedan, tog bort shuntmotorn och vred på axeln, orkade inte för hand, tog en polygrip, det som förvånar mig är att det verkar inte finnas några ändlägen, verkar gå att vrida hur många varv som helst, kanske ska vara så? Hur som helst satte tillbaka motorn, satte på auto och allt normalt igen, men vet förstås inte om shunten verlkigen funkar nu, får väl se när det blir kallare!!!!

/Tack för alla svar

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.