Jag rekomenderar inte Atlas Värmepumpar av följande anledningar.
OBS: Detta är mina personliga åsikter!
Ett: Värmepumparna är köpta i bulk från någon asiatisk fabrik och re-brandade till Atlas. Inget fel i sig, men man skall nog inte förvänta sig "svensk kvalitet" eller hållbarhet.
Två: Det är ett jävla meck att få fram reservdelar, finns inte i sverige, alla reservdelslistor är på mystiska språk osv.
Tre: De personer jag har pratat med på Atlas har haft dålig pejl på vad en värmepump är, hur den fungerar, tid som krävs för reparation osv.
Fyra: Den snabbkopplingsteknik som används är inte miljövänlig för fem öre. Det släpps utalldeles för mycket gas i ihopkopplingsögonblicket för att vara bra. Många små pys blir mycket gas i atmosfären till slut.
Fem: Det har varit fall där gas-rören brustit vid snabbkopplingen pga. uttmattad koppar i lödskarvarna. Om det beror på konstruktionsfel eller bara att nån juckat runt för mycket med rören vid installation vet jag ej, men det är oroväckande ändå.
Sex: Jag personligen tycker att dom låter/vibrerar för mycket. Avhjälps lätt med gummifötter mellan pump och stativ, men vad jag vet följer det inte med några sådana.
Som sagt, högst personliga åsikter, men dom är grundade på egna erfarenheter.
OBS: Detta är mina personliga åsikter!
Ett: Värmepumparna är köpta i bulk från någon asiatisk fabrik och re-brandade till Atlas. Inget fel i sig, men man skall nog inte förvänta sig "svensk kvalitet" eller hållbarhet.
Två: Det är ett jävla meck att få fram reservdelar, finns inte i sverige, alla reservdelslistor är på mystiska språk osv.
Tre: De personer jag har pratat med på Atlas har haft dålig pejl på vad en värmepump är, hur den fungerar, tid som krävs för reparation osv.
Fyra: Den snabbkopplingsteknik som används är inte miljövänlig för fem öre. Det släpps utalldeles för mycket gas i ihopkopplingsögonblicket för att vara bra. Många små pys blir mycket gas i atmosfären till slut.
Fem: Det har varit fall där gas-rören brustit vid snabbkopplingen pga. uttmattad koppar i lödskarvarna. Om det beror på konstruktionsfel eller bara att nån juckat runt för mycket med rören vid installation vet jag ej, men det är oroväckande ändå.
Sex: Jag personligen tycker att dom låter/vibrerar för mycket. Avhjälps lätt med gummifötter mellan pump och stativ, men vad jag vet följer det inte med några sådana.
Som sagt, högst personliga åsikter, men dom är grundade på egna erfarenheter.
De allra flesta, om inte alla, värmepumpar tillverkas i Kina. Kineserna kan tillverka värmepumpar med dålig kvalitet och värmepumpar med bra kvalitet. Allt beror på vad beställaren är beredd att betala för. Vill man ha "svensk kvalitet" så får man det också, om man är beredd att betala för det. Så enkelt är det. Kvaliteten beror på vilka krav och specifikationer som beställaren vill ha.
Detta håller jag inte med om. Jag är övertygad om att det förekommer både konstruktionsmissar och fabrikationsfel även om beställaren betalar jämförelsevis bra.
Sedan vet jag att Kina är något av ett laglöst land inom kylteknik, te.x stängdes nyligen två fabriker av lokala myndigheter sedan dom tillverkat SUVA R410 utan tillstånd.
Artikel kan läsas här. :http://vocuspr.vocus.com/VocusPR30/...t_PRAssetID_EQ=106632&XSL=PressRelease&Cache=
Efter att ha sett dokumentärer om te.x jeans fabriker osv i kina, hur personal behandlas och personliga erfarnheter, inte bara inom L/L pumpar, så skulle jag inte köpa produkter från okända asiatiska tillverkare.
Darkling skrev:Detta håller jag inte med om. Jag är övertygad om att det förekommer både konstruktionsmissar och fabrikationsfel även om beställaren betalar jämförelsevis bra.
Det gör det väl och andra sidan överallt oavsett om grejerna tillverkas i Japan, Tyskland eller Sverige. Jag instämmer i att Kineserna tillverkar den kvalite man vill ha på sin borrmaskin, värmepump eller vad man nu kan tänkas beställa därifrån
De där dokumentärerna ska du nog ta med en nypa salt.Darkling skrev:
Jag jobbar med leverantörskvalitet och har tillbringat mycket av mina senaste 13 år hos tillverkare just i Asien/Kina. Visst, jag har stött på en del allvarliga brister genom åren, men jämför inte Kina år 2000 med Kina år 2007 - det har hänt fantastiskt mycket bara de tre-fyra senaste åren.
Jag har sett värre saker hos etablerade japanska tillverkare än jag har sett hos (för oss) helt okända kinesiska tillverkare. Men visst, håller man sig till de välkända märkena är det mer sannolikt (men långtifrån garanterat!) att man får en bra produkt.
Jag läste någonstans att år 2008 kommer kinesiska universitet att examinera fler civilingenjörer än samtliga OECD-länder tillsammans. Och det finns ingenting som tyder på att kinesiska ingenjörer är dummare eller mindre på hugget än andra. Snarare tvärtom.
Nu var det ett tag sedan det var nåt nytt i denna tråd. Ni som köpt och installerat, hurfunkar pumparna?
Hur installerar man utan snabbkopplingar ??( har tillgång till JULA´s vaccumpump).
Hälsningar
Johan
Hur installerar man utan snabbkopplingar ??( har tillgång till JULA´s vaccumpump).
Hälsningar
Johan
Självbyggare
· Stuga i Dalsland
· 358 inlägg
Jämrans Holmertz... Du hann före! 
Hur går pumparna? Nu är det ju verkligen bra(?) pris på dom. Vad säger ni som kan?
Take Care!
Hur går pumparna? Nu är det ju verkligen bra(?) pris på dom. Vad säger ni som kan?
Take Care!
Jag har beställt en sådan nu. Funderade redan innan för att skaffa något till garaget (inte alltför kraftfullt), vid förra "rabattsvängen".
Under 3.000:- för en inverterpump inklusive (jodå !) 5m rör och utrustad med trågvärmare o.s.v. borde betala sig snabbt. Även om jag får betala någon en tusenlapp för vacuumsugningen....
Eller hur har Ni andra gjort som köpt en pump utan installation ? Köpa/hyra en vacuumpump själv ?
Under 3.000:- för en inverterpump inklusive (jodå !) 5m rör och utrustad med trågvärmare o.s.v. borde betala sig snabbt. Även om jag får betala någon en tusenlapp för vacuumsugningen....
Eller hur har Ni andra gjort som köpt en pump utan installation ? Köpa/hyra en vacuumpump själv ?
Jag hittade en kylkille som fixade det på lunchen... 700kr...Ingper skrev:Jag har beställt en sådan nu. Funderade redan innan för att skaffa något till garaget (inte alltför kraftfullt), vid förra "rabattsvängen".
Under 3.000:- för en inverterpump inklusive (jodå !) 5m rör och utrustad med trågvärmare o.s.v. borde betala sig snabbt. Även om jag får betala någon en tusenlapp för vacuumsugningen....
Eller hur har Ni andra gjort som köpt en pump utan installation ? Köpa/hyra en vacuumpump själv ?
Ringde Rusta idag, eftersom de ännu inte hört av sig trots drygt en vecka efter att jag beställde och betalade pumpen. Slut, finns inte mer ! Och det måste varit något fel på deras datorsystem vid beställningen, eftersom den inte varnade för att den var slut som den borde.
Men jag beställde ju ett par dagar INNAN reklamutskicket kom ut (borde funnits kvar då), och nu efter lite efterforskningar har jag fått reda på att det gick ut ett mail i måndags 15:52 från centrallagret om att den då just tagit slut. Den fanns alltså uppenbarligen i lager när jag beställde och betalade den, och ytterligare ett par tre dagar till. Vad som egentligen hänt min beställning kan/vill dock ingen svara på.
En på mitt lokala Rusta-varuhus (som f.ö. inte går att ringa till, hemligt nummer) lovade direkt per telefon att jag skulle få köpa en likvärdig för samma pris när de kommer med nya i höst. Men vad det blir för modeller visste han inte, och inte så mycket om värmepumpar överhuvudtaget. Atlas kunde dock meddela att det troligen blev ett liknande sortiment men nog enbart med Quick-Connector.
Visst, detta är väl baksidan av lågpriskedjorna. Men får jag en i höst till detta priset så är det värt irritationen. Gäller bara att få det på papper av någon som har något att säga till om......
Men jag beställde ju ett par dagar INNAN reklamutskicket kom ut (borde funnits kvar då), och nu efter lite efterforskningar har jag fått reda på att det gick ut ett mail i måndags 15:52 från centrallagret om att den då just tagit slut. Den fanns alltså uppenbarligen i lager när jag beställde och betalade den, och ytterligare ett par tre dagar till. Vad som egentligen hänt min beställning kan/vill dock ingen svara på.
En på mitt lokala Rusta-varuhus (som f.ö. inte går att ringa till, hemligt nummer) lovade direkt per telefon att jag skulle få köpa en likvärdig för samma pris när de kommer med nya i höst. Men vad det blir för modeller visste han inte, och inte så mycket om värmepumpar överhuvudtaget. Atlas kunde dock meddela att det troligen blev ett liknande sortiment men nog enbart med Quick-Connector.
Visst, detta är väl baksidan av lågpriskedjorna. Men får jag en i höst till detta priset så är det värt irritationen. Gäller bara att få det på papper av någon som har något att säga till om......
Nu e jag mycket nyfiken,...
som kylmontör frågar jag,, har ni sparat någon elförbrukning på rustapumpen? kontra elvärmare/ konvektor för en ca 800kr
såg tidigare att nån konverterat från R407C till R410A .läste jag fel... utan ingrepp på maskin?
som kylmontör frågar jag,, har ni sparat någon elförbrukning på rustapumpen? kontra elvärmare/ konvektor för en ca 800kr
såg tidigare att nån konverterat från R407C till R410A .läste jag fel... utan ingrepp på maskin?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden