NetNut
NetNut: Kan vara en ren bugg eller så är det gjort på det sättet för att uppmärksamma dig på att filtret måste rengöras. Det är inte alltid pumpen installeras i ett utrymme där man passerar varje dag och då ser man inte att pumpen larmar. Det finns ju människor som kan köra bil fastän oljelampan lyser - när sedan verkstaden skall reparera den skurna motorn och frågar kunden om saken så
1 svar · 3,6k läst
B
BigGitt: Johan Gör du jobbet själv, blir det ok. Annars blir det för dyrrt!
37 svar · 8,6k läst
B
BorgP: Tack Netnut! Tillsammans ska nog min partner och jag klura ut det hela, efter experterns tips. Tack och lov är vi båda hyfsat kluriga inom olika och övelappande områden. (Därför köper vi hus "billigt" som andra ratar. ;) )
8 svar · 6,3k läst
M
MöIIer: Sätter du inte dit isolering så bildas kondens på de kalla rören som kommer in till värmepumpen. Är främst därför som de isoleras...
3 svar · 2,1k läst
M
John J: [citat] Många gånger på massa olika byggen. Mycket trevliga att ha att göra med.
5 svar · 1,5k läst
M
MöIIer: Börja med att läsa på tex värmepumpsforum som lob skriver. Bilda dig en egen uppfattning om hur du vill att din anläggning skall se ut, Bla Storlek på vp, knäpptank, storlek på VVB, borrdjup mm. Sen kan du ta in offerter och ställa frågor till leverantörerna om varför dom gör si eller så.
2 svar · 995 läst
M
mulpac: Ja, det kan man.
3 svar · 1,6k läst
C
CarMan: Nu lästa jag detta, antar att det är försrn nu? ett forum är kanske fel ställe at göra reklam för Aftonbladet? Vad har detta med värmepumpar att göra (jag känner mig tämligen okänslig just för att jag har värmepump, el är man ju ingen storförrukare av) Kanke hadde passat bättre i nån ekonomi avdelning, om nu inte Maud vill ha hjälp med sin värmepump förståss.
1 svar · 841 läst
H
hempularen: Njaa. troligen måste bygget gå in under friggebodsreglerna. I så fall är det i normalfallet 4,5m från tomtgräns som gäller. Ytterst beror det på vad som står i detaljplanen för ditt område. Det är vanligt att planen tillåter komplementbyggnader närmare tomtgränsen.
1 svar · 1,0k läst
S
Skeppars5: konklusion: i slutet av förra vinter fyllde installatören på mer kylmedel ("lite mer än standard"), och denna vinter har utedelen inte alls varit igen-isad. Denna vinter har vi inte haft lika länge konstant rekordlåg temperatur, vilket inte gör resultatet riktigt jämförbart, men någon hjälp lär påfyllningen givit.
11 svar · 12,9k läst
Enk Projektet
Enk Projektet: [quote="nilton, post: 1234478"] Är verkligen besparingen i ett garage så stor som 50%? Vill minnas att jag hört mer 20-40 %. [QUOTE] 50% är kanske ett önsketänkande :) det beror på hur bra pump du har eftersom dom flesta billiga pumpar inte fungerar så bra när det bli kallt, dom som funkar bäst vid -15 kostar mer och då blir det svårare att räkna hem det.
10 svar · 7,7k läst
P
Plutus: Trådskaparen frågade ju om besparingstips på värmepumpsdrift, och då "måste" man låta termostaterna vara öppna. för att termostaternas reglering krockar med värmepumpens.
8 svar · 2,0k läst
Z
Zätas: Hur får man tag på en sprängskiss till en gammal Eryl kombipanna med dubbellucka från -91?
0 svar · 1,6k läst
J
JockeL76: Är i farten med att kolla offerter på bergvärmeanläggning. Kan någon rekomendera en billig och bra leverantör av komplett paket (installation+borrning) i Norrtälje/Rimbo eller norr om Stockholm. ///J
0 svar · 1,0k läst
N
Noseone: Det är väl elpatronen som då värmer så det blir ju dyrt....
7 svar · 9,1k läst
F
f91jsw: En luft/vattenvärmepump har en motoreffekt på typiskt 1,5 - 2 kW. Lägg till en elpatron på 4,5 kW så klarar man sig inom 6,5 kW. Men om det är OK att räkna så vet jag inte.
11 svar · 2,8k läst
M
mabraham: Jag undrar om det är någon annan som uppmärksammat konstiga värden från rumsgivaren BT50 kopplad till en F750. Enligt rumsgivaren har jag 23 grader i huset men en termometer visar på 20 grader. Termometern ligger ovanpå rumsgivaren (iofs en billig kinesisk variant). Jag styrde tidigare pumpen med rumsgivaren men har nu gått över till enbart värmekurva eftersom jag tyckte att min värme
0 svar · 3,7k läst
J
Josth: Tror chanserna för fler svar är större på www.varmepumpsforum.com under rubriken "Luft-/luftvärmepumpar" och "Märkesspecifikt".
1 svar · 3,5k läst
C
cerwin666: Hej CTC kör med samma exp ventiler som nibe dvs Flica, dessa kan tyvärr hänga sig men lite motionering kan hjälpa. Lossa mässingslocket för förinställningsskruven , öppna dysan genom att skruva ut förinställningen ett varv,stäng sedan dysan det varvet du öppnat och montera tillbaka locket. Har du tur så fungerar den ett par år till. /Cerwin
7 svar · 21,2k läst
S
sepnur: Firman i fråga har anställt en egen montör, det var på tiden. Han bytte utomhusdelen och nu fungerar den. Värmeffekten är nu som man kan önska sig, vilket den aldrig var med den gamla enheten. Jag kan summera det så att det gick mer än ett halvår från installation innan den började fungera som den ska. Nu väntar jag med spänning hur länge den håller den här gången.
4 svar · 4,0k läst
B
BAS: Den pumpen fungerar utmärkt. Lättast är det om du har kvar en brinebehållare som du kan suga vätskan ur direkt. Då du spolar igenom systemet drar du en slang från utloppet som mynner UNDER vätskeytan. Detta är viktigt annars får du in luft i vätskan Om det bara är någon liter som ska in kan du ansluta en vanlig vattenslang och fylla på, men se upp så att det inte kommer in luft.
2 svar · 3,4k läst
B
byggankan: Jag var rädd för det. Jag höll på att kolla på olika lösningar på ventiler i väggarna när jag förstod att vi redan hade luftspaltar i fönstrena och då tänkte jag "jaha, då får vi väl ta det då". Och nu så är ju väggarna igensatta så nu känns det som ett väldigt mycket större jobb (man vill ju inte bara ta ett hål rätt igenom och ha sönder plasten som finns där) än om
46 svar · 30,9k läst
pa.albinsson
pa.albinsson: Glömde en detalj: Det är VVC på systemet också. Då borde väl en avstängd beredare bara bli som om VP hade en större inbyggd volym?
3 svar · 2,3k läst
G
glasis: nu vet jag i alla fall varför de rekommenderar FLM 30 huset blir ett miljömässigt bättre alternativ med från-lufts återvinning och har ingenting med att räkna hem en investering att göra. Om man vill vara miljömedveten och har 50 000 till övers
27 svar · 4,1k läst
K
kimmo_thn: Hur stort är ytan som ska värmas?.. Källare kräver en stor pump.. Så ett tips! undvik och köpa nån billig/dålig pump..
1 svar · 853 läst
M
Magnus_Andersson: Hej, till sommarn funderar vi på att byta ut värmesystemet. Vi har elpanna och vattenburet idag. Vi kommer nog köra lvvp mot acktank och senare koppla in solpaneler. Vi har ingen jätteförbrukning idag, så bergvärme är för stor investering. Huset är 84+84 kvm och förbrukningen ca 18.000 kWh/år med nästan ouppvärmd källare. Nu till frågan: jag har inte tid att byta ut vvb och
0 svar · 1,0k läst
G
gaia: [citat] Ja, jag börjar inse det :). Men det är faktiskt inte helt omöjligt att projektera en jordvärmepump som går på rent vatten i slangen. Fick några bra tips på värmepumpsforum. Bra att veta att man har fler alternativ den dagen man ska byta vedpannan. gaia
23 svar · 4,2k läst
V
Ventilations Bosse: i vilket fall du aldrig mer än ca 50 grC,men den ger en avsevärd besparing
4 svar · 1,2k läst
K
kan_lite_skit: Hur mycket effekt beräknar du att plocka ur golvvärmen?? Vilka deltan har du på pumpen? Vilket delta har du på golvvärmen. Deltat på tillopp och retur till VP bör ligga mellan 4 - 5 grader. Likaså på golvvärmen. Sen skall du inte glömma att den här vintern med så långvarig kyla suger enormt mycket energi ur husen. Att jämföra energiförbrukning år till år är ett stort misstag..
5 svar · 1,9k läst
J
joda71: MOTORSÅG Jag har LVVP, utedelen står på ca 20 cm höga ben. När jag kom tillbaka efter julhelgen så hade det bildats en kompakt iskaka som gick ända upp i botten på LVVP:en. Efter misslyckade försök med hammare/stämjärn, brytjärn och varmluftspistol, så tog jag fram motorsågen och ett spett. Då gick det snabbt, men jag var orolig att det skulle hänga ner någon sladd etc. under
25 svar · 3,9k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.