man blir riktigt fundersam på hur han kan säga att ett 6 kw pump räcker med 120 m hål och ni säger 10 kw med 166 m hål det är ganska stor skillnad.
finns det någon som kan förklara hur en montör kan ta en mindre pump och grundare hål. i min branch använder vi helst hängslen och livrem för att inte kunden ska bli besviken.
finns det någon som kan förklara hur en montör kan ta en mindre pump och grundare hål. i min branch använder vi helst hängslen och livrem för att inte kunden ska bli besviken.
Om du instalerar en 6kw pump så tar man inte ut lika mycke energi, o då räcker 120m hål. (men kunden får ju betala en hel del el då elpatronen går mycke.
De flästa kunder blir nöjda ändå, då det blir lägre kostnad mot den uppvärmning dom hadde innan
instalatören blir nöjd, så han lätt kan räkna fram den billigaste offerten om han tar en klenare pump som inte behöver så djup borra.
ett annat fel är att kunden ofta uppger sin nuvarande elförbrukning när man ska räkna ut hur stor pump som behövs, sen när man har bergvärme så är det ju billigt, så då har kunden varmare inne & kanske värmer nått rumm i källaren han inte värmde förut. detta gör ju att huset drar mer energi än vad man räknade på.
Så det är viktigt at tänka till hur dagens sitruation ser ut, komme jag ha samma låga tempratur? har jag stöd eldat (räkna bort stöd eldningen, då husets verkliga förbrukning är det man måste räkna på)
De flästa kunder blir nöjda ändå, då det blir lägre kostnad mot den uppvärmning dom hadde innan
instalatören blir nöjd, så han lätt kan räkna fram den billigaste offerten om han tar en klenare pump som inte behöver så djup borra.
ett annat fel är att kunden ofta uppger sin nuvarande elförbrukning när man ska räkna ut hur stor pump som behövs, sen när man har bergvärme så är det ju billigt, så då har kunden varmare inne & kanske värmer nått rumm i källaren han inte värmde förut. detta gör ju att huset drar mer energi än vad man räknade på.
Så det är viktigt at tänka till hur dagens sitruation ser ut, komme jag ha samma låga tempratur? har jag stöd eldat (räkna bort stöd eldningen, då husets verkliga förbrukning är det man måste räkna på)
Registrera dig på varmepumpsforum.com om du inte redan gjort det och uppge dina förbrukningssiffror och annan fakta om huset så får du oberoende hjälp att beräkna vilken pumpstorlek, borrhålsdjup mm. du behöver.
Av de fyra installationsfirmor som jag hade hemma när jag "skulle till" var det endast en som bemödade sig med att räkna på pumpstorleken, övriga verkade skjuta från höften. Jag har stor respekt för erfarenhet men att inte använda de verktyg som finns tyder, enligt mig, på ointresse.
Av de fyra installationsfirmor som jag hade hemma när jag "skulle till" var det endast en som bemödade sig med att räkna på pumpstorleken, övriga verkade skjuta från höften. Jag har stor respekt för erfarenhet men att inte använda de verktyg som finns tyder, enligt mig, på ointresse.
jag måste bara säga det! jag skickad ut offert förfrågningar till fem stycken företag som finns med på Nibes hemsida förra helgen. en svarade på måndagen resterande har jag inte hört av. är man så ointressant för dom.
Nibe själva skriver att jag ska ta kontakt med återförsäljarna som rekommenderar storlek på pumpen och offert på denna.
Är det så att ni vet någon annan bergvärmepumps leverantör som är jätte bra!!!och mer intresserade av att sälja :wow: Om dom inte hör av sig när man vill köpa hur ska det då gå när grejerna är trasiga.
Nibe själva skriver att jag ska ta kontakt med återförsäljarna som rekommenderar storlek på pumpen och offert på denna.
Är det så att ni vet någon annan bergvärmepumps leverantör som är jätte bra!!!och mer intresserade av att sälja :wow: Om dom inte hör av sig när man vill köpa hur ska det då gå när grejerna är trasiga.
Nu har jag inte läst igenom alla spekulationer och svar du fått här.
Utan tänkte bara ge dig de råd och tips du kan se lite mer på.
Du gör helt rätt i att fokusera på bergvärme.
Släpp FLM/FTX det räcker om du sätter en kanalfläkt som kan omsätta luften i huset.
Dimensioneringen då!!
normalvilla i dag ligger omkring 70 w/kvm
Dimensionera för det.
Borrdjupet...
30 - 40w/meter * 2 lite olika beroende på vart i Sverige..
effekttäckningen bör ligga omkring 90%.
Lycka till!
Utan tänkte bara ge dig de råd och tips du kan se lite mer på.
Du gör helt rätt i att fokusera på bergvärme.
Släpp FLM/FTX det räcker om du sätter en kanalfläkt som kan omsätta luften i huset.
Dimensioneringen då!!
normalvilla i dag ligger omkring 70 w/kvm
Dimensionera för det.
Borrdjupet...
30 - 40w/meter * 2 lite olika beroende på vart i Sverige..
effekttäckningen bör ligga omkring 90%.
Lycka till!
Kanliteskit: Blir inte det övereffekt la grande? Om du inte menar för radiatorerna enbart?
70W/kvm->14 kw, 90% eff. täckningsgrad -> 12,6 kw. Det krävs en 14kw pump för att ge det vid DUT.
Tänk på att det är sutteräng, i källarplan räknar man ofta 50% effektbehov av det normala.
TS nuvarande elförbrukning på 26MWh/år inkl. HH lär iofs öka lite när han får fart på ventilationen men jag tippar på en 10kw pump eller möjligen 8kw.
70W/kvm->14 kw, 90% eff. täckningsgrad -> 12,6 kw. Det krävs en 14kw pump för att ge det vid DUT.
Tänk på att det är sutteräng, i källarplan räknar man ofta 50% effektbehov av det normala.
TS nuvarande elförbrukning på 26MWh/år inkl. HH lär iofs öka lite när han får fart på ventilationen men jag tippar på en 10kw pump eller möjligen 8kw.
Generellt så skulle jag rekommendera en viss grad av överdimensionering.mexitegel skrev:Kanliteskit: Blir inte det övereffekt la grande? Om du inte menar för radiatorerna enbart?
Setr vi till dom vintrarna som vi har haft nu så är det många bergvärmeägare som
fått se tillskottslampan lysa flitigt under November till nu i Januari.
Men ett överslag med den ytan som jag räknade fram till ca: 200 kvm uppvärmt. ( Stämmer det )
och den förbrukningen du nämner..
Så kan du nog ha helt rätt i att en 8 - 10kw Anläggning räcker..
Såg också att regionen skiljde sig så det höjer ju medeltemperaturen en del också..
vilket minskar husets totala energibehov..
Ja, dessutom var det är det 260 kvm och inte 200 som jag felaktigt skrev så dår blir det ännu mer effekt. Det stämmer att det är många VP pumpägare som kört på tillskottsel och det är med dagens elpris klokt att dimensionera för 100% effekttäckningsgrad eller i vart fall nästan 100%. Men en överdimensionering kan få motsatt effekt, om det inte är en varvtalsstyrd kompressor.
En scrollkompressor är bara en annan konstruktion än en kolvkompressor. Det är med varvtalsreglerade, eller inverters som de även kallas ibland, som man kan slippa undan en volymtank eller arbetstank.storkarp skrev:
Du har blandat ihop begreppen...
Tack för svaren !! om jag förstår rätt en 6 kw pump är helt fel. man blir lite mörkrädd när funderar.
Jag kontaktar en bergvärme installatör för att om konvertera våra villa från direktverkande el då offerera han så att jag ändå får en kraftig el kostnad när det är riktigt kallt ute.En kostnad på ca 200-250 000 kr så fungerar det inte.
Jag kontaktar en bergvärme installatör för att om konvertera våra villa från direktverkande el då offerera han så att jag ändå får en kraftig el kostnad när det är riktigt kallt ute.En kostnad på ca 200-250 000 kr så fungerar det inte.
nu vet jag i alla fall varför de rekommenderar FLM 30 huset blir ett miljömässigt bättre alternativ med från-lufts återvinning och har ingenting med att räkna hem en investering att göra.
Om man vill vara miljömedveten och har 50 000 till övers
Om man vill vara miljömedveten och har 50 000 till övers
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden