4 133 läst ·
27 svar
4k läst
27 svar
val av värmepump
Sida 1 av 2
Nu måste jag få lite ny energi från er i detta virrvarr av olika värmepumps modeller.
jag har en tre plans suteräng villa med direkt verkande el byggd 1977 vi gjorde av med 26000 kgwatt förra året ink hushållsel.ventilationen är helkass som alla andra 70 tals hus.
efter att surfat runt en heldel så tycker jag att en Nibe f750 frånlufts värmepump eller typ comfortzone skulle vara ett bra alternativ. men räcker en sådan? med tanke på hus storlek. samtidigt har jag uppdaterat ventilations problemet. jag får samma saker som i ett nybyggt hus.
nästa alternativ är vatten/luft värmepump bra eller dåligt billigare eller dyrare kan inte få någon uppfattning om.
alternativ 3 Bergvärme väljer jag hälst bort på grund av den höga kostnaden. Är jag bara dumsnål men det känns som jag måste lägga så mycket pengar på vatten element dragning så jag är glad om jag spar in borrningen.
alternativ 4 jag går och köper mej 2 st luft/luft värmepumpar. ja varför inte det kan jag inte svara på själv längre för nu känns allt bar för mycket!!!
så nu måste jag få hjälp att komma vidare.
jag har en tre plans suteräng villa med direkt verkande el byggd 1977 vi gjorde av med 26000 kgwatt förra året ink hushållsel.ventilationen är helkass som alla andra 70 tals hus.
efter att surfat runt en heldel så tycker jag att en Nibe f750 frånlufts värmepump eller typ comfortzone skulle vara ett bra alternativ. men räcker en sådan? med tanke på hus storlek. samtidigt har jag uppdaterat ventilations problemet. jag får samma saker som i ett nybyggt hus.
nästa alternativ är vatten/luft värmepump bra eller dåligt billigare eller dyrare kan inte få någon uppfattning om.
alternativ 3 Bergvärme väljer jag hälst bort på grund av den höga kostnaden. Är jag bara dumsnål men det känns som jag måste lägga så mycket pengar på vatten element dragning så jag är glad om jag spar in borrningen.
alternativ 4 jag går och köper mej 2 st luft/luft värmepumpar. ja varför inte det kan jag inte svara på själv längre för nu känns allt bar för mycket!!!
så nu måste jag få hjälp att komma vidare.
Frånluft soa du hbara ha i nya hus. Kostanden för ventilatons sytemet som måste byggas med alt runt i kring som blir enormt krångligt att byta i efterhand i ett hus kommer bli mycke mycke högre än vad det blir att instalera bergvärme + att du får sämre COP
Luft vaten eller bergvärme är inte så stor skillnad i pris, då luft/vatten måste dockas mot en elpanna, så du får köpa en sån också. sen hur bra det funkar beror ju på vad du har för utomhustempratur där du bor. En luft vaten tappar ju mycke i COP när utomhus tempraturen sjunker. Sen ska det ju stå en stor sak som bildar is nånstans utanför huset.
Om du ska konvertera huset till vatten buret så är det MYCET viktigt att dmensionera upp radiatorerna regält gärna lite större än rekomenderar, då du tjänar mycke COP på det!
& i det stora hela så käns merkostnaden för berkvärme inte så stor i mina ögon, kan det bli 20 000:- dyrare? mot att du får bätre COP
Jag menar 200 000:- eller 220 000:- i lån, vad blir sklnade i månadskostnad?
Luft vaten eller bergvärme är inte så stor skillnad i pris, då luft/vatten måste dockas mot en elpanna, så du får köpa en sån också. sen hur bra det funkar beror ju på vad du har för utomhustempratur där du bor. En luft vaten tappar ju mycke i COP när utomhus tempraturen sjunker. Sen ska det ju stå en stor sak som bildar is nånstans utanför huset.
Om du ska konvertera huset till vatten buret så är det MYCET viktigt att dmensionera upp radiatorerna regält gärna lite större än rekomenderar, då du tjänar mycke COP på det!
& i det stora hela så käns merkostnaden för berkvärme inte så stor i mina ögon, kan det bli 20 000:- dyrare? mot att du får bätre COP
Jag menar 200 000:- eller 220 000:- i lån, vad blir sklnade i månadskostnad?
vårat hus är byggt 1977 så det finns rör från alla våtutrumen till köks fläkten som sitter i skorsten och jag räknar med att dessa bör fungera lika bra till frånlufts värmepumpen.
ok! varför borde jag satsa på ett system som kostar 200 000 kr när jag kan köpa 2 st luft/luft värmepumpar för 40 000 kr. Är det andra systemet så mycket bättre.
komentar på det??
ok! varför borde jag satsa på ett system som kostar 200 000 kr när jag kan köpa 2 st luft/luft värmepumpar för 40 000 kr. Är det andra systemet så mycket bättre.
komentar på det??
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Därför att du inte vill sitta i luftdraget från luftvärmepumparna och lyssna på oljudet som dom avger. Det blir aldrig riktigt samma komfort med en luftvärmepump.glasis skrev:
ska det vara billigt i investering så är luft/luft en lösning för dej. Tänk bara på att du kan spara el enbart under vår och höst. Om du bor i den kallare ändan av landet så blir dina elräkningar lika höga som nu eftersom pumpar klarar inte att spara ström vid låga temp. Det blir dock en besparing men kanske inte så stor som du förväntar dej?
gaia
gaia
Om du kopplar en frånluftsvärmepump till den befintliga ventilationen så kan du nog bara räkna med att frånluftsvärmepumpen ge 1 eller kaske max 1,5 kW, resterade 7-8kW får elpatronen stå för (mer ett cop på 2 på dom där 1 till 1,5 kW så blir det ästan som att köra direkt el.)
Vist kan du köpa 2 sta luft/luft värmepumpar, men då har du bara värme på dom 2 platserna = du kör för hög värme i dessa rum för att få någa värma alls i de andra rumena, men fler rumm kommer ändå behöva direkt el för att håla bra värmekomfort (så komforten blir lidande både ljudmässigt & värme mässigt, men det blir låg investerings kostnad.
Livslängden blir inte heller lika lång som vid vatten buret & huset har inte ökat i värde.
Du kommer om "några" år stå in för samma jobbiga val igen.
Livslängden blir inte heller lika lång som vid vatten buret & huset har inte ökat i värde.
CarMan skrev:Vist kan du köpa 2 sta luft/luft värmepumpar, men då har du bara värme på dom 2 platserna = du kör för hög värme i dessa rum för att få någa värma alls i de andra rumena, men fler rumm kommer ändå behöva direkt el för att håla bra värmekomfort (så komforten blir lidande både ljudmässigt & värme mässigt, men det blir låg investerings kostnad.
Bra då skippar vi luft/luft värmepumparna och går vidare till vatten/frånlufts värmepumpen modell Nibe F 750 som klarar av energi kravet enligt BBR 16 .
En sån pump kostar rekomenderar pris 83 000 kr
altså ungefär lika mycket som en Bergvärmepump om jag inte är fel informerad.
i båda fallen så blir jag tvungen att dra ledningar för vattenburen värme skilnaden blir alltså borrhålet för bergvärme.
Ok vi säger att det kostar 100 000 mer för bergvärme, ja det lutar åt bergvärme!!
MEN!!!!!!!
då säger de som arbetar i branchen att gör du inte av med 30 000-35 000 kwt så är det inte lönt att att investera i bergvärme.
Är det någon som har en annan uppfattning om det?
vad skulle ni sattsa på?
För at få hög effekt ur en frånluftsvärmepump så krävs att den får ta mycke luft ur din ventilation.
Om du bara ska ta luft från ettbadrum & en liten toalett, så kommer det blåsa stan där inne & man fryser när man är där, specielt om man är blöt. Desutom komer du ha ett enormt ljud om du ska höja luft flödet så mycke så du klarar rätt mängd ur bara 2 ut sug.
Ska du ha frånluft ska du bygga om hela ventilations systemet & även då passar det bäst i nya väl issolerada hus (knapt ens i dom)
Jag konvertera mitt hus från direkt el till bergvärme för 6 år sedan, det är den bästa investering jag någonsin gjort!
Jag spar ca 15000kWh/ år. Med det stigande elpriset v har haft & troligen kommer att ha i all framtid så är ju instalationspengarna ingen ting i samanhanget.
Jag kommer desutom i framtiden ha lättare att sälja mitt hus nu när jag har vattenburet system mot om det var direkt el. (lättare att ta ut ett högre pris för huset)
Om du bara ska ta luft från ettbadrum & en liten toalett, så kommer det blåsa stan där inne & man fryser när man är där, specielt om man är blöt. Desutom komer du ha ett enormt ljud om du ska höja luft flödet så mycke så du klarar rätt mängd ur bara 2 ut sug.
Ska du ha frånluft ska du bygga om hela ventilations systemet & även då passar det bäst i nya väl issolerada hus (knapt ens i dom)
Jag konvertera mitt hus från direkt el till bergvärme för 6 år sedan, det är den bästa investering jag någonsin gjort!
Jag spar ca 15000kWh/ år. Med det stigande elpriset v har haft & troligen kommer att ha i all framtid så är ju instalationspengarna ingen ting i samanhanget.
Jag kommer desutom i framtiden ha lättare att sälja mitt hus nu när jag har vattenburet system mot om det var direkt el. (lättare att ta ut ett högre pris för huset)
Hoppa över FLM:en och lägg de pengarna på några extra meter borrhål istället, det lönar sig mer, Den som kan visa en beräkning för mig i en nyinstallation att FLM betalar tillbaka sig får gärna posta den uträkningen här.
Låt installera en vanlig kanalfläkt till din ventilation, kostar en tusenlapp och du slipper filterbyten.
Låt installera en vanlig kanalfläkt till din ventilation, kostar en tusenlapp och du slipper filterbyten.
Produkter som diskuteras: "kanalfläkt"
Kanalfläktar
Med hjälp av en kanalfläkt kan du på ett smidigt sätt öka flödet av frånluft i våtrum och därigenom förbättra ditt inomhusklimat.
Läs mer
Anledningen till att jag tog med en FLM 30 är att jag pratade med en av firmorna som skall skicka offert. och han mumlade något om att man måste ha en ??? något. Nu när jag fått offerten är den med så jag antar att den måste vara med.
Han tyckte att en nibe 1245 6 kw med en FML 30 skall räcka till mitt hus som är 260 kvm
pris 145 000 ink borrhål med rot avdrag.
bra eller ?
Han tyckte att en nibe 1245 6 kw med en FML 30 skall räcka till mitt hus som är 260 kvm
pris 145 000 ink borrhål med rot avdrag.
bra eller ?
Låter underdimensionerat med 6kW, fast jag är inte värmeexpert. Skulle gissa minst 10kW behövs i ett så stort hus från 70-talet som förhoppningsvis också har god plats för en extra ack-tank. Alltså 1145 plus extern tank med varmvatten och ev acktank. (Stort hus = ev stort behov av varmvatten?). FLM gör att något kortare borrhål krävs (alt att marginalen till permafrost i hålet ökar) och är en fördel vid varmvattenproduktion under sommarhalvåret.
en 6kW pump ger inte ens 6kW när det är riktigt kallt. den klarar bara av att ge 6kW när det är varmt !!!
Du måste upp på en mycke större för att få ner elräkningen.
FLM, kan du halt strunta i den fördyrar din instalation regält, då alla ventilationsrör måste drasom så dom går till den o sen ut. (den motsvaras CA 20 30m borra, vilket du med fördel bör välja istället.
efterom du ska köpa nya radiatorer så kan du ju överdimensionera dom (70W/m2) då är det inge problem att instalera en 10kW pump mot 180m aktiv brra annars är nog en normal instalation att man tar en 8kW pump)
6 låer ialla fall väldigt liten (den ger ungefär 5kW)
Du måste upp på en mycke större för att få ner elräkningen.
FLM, kan du halt strunta i den fördyrar din instalation regält, då alla ventilationsrör måste drasom så dom går till den o sen ut. (den motsvaras CA 20 30m borra, vilket du med fördel bör välja istället.
efterom du ska köpa nya radiatorer så kan du ju överdimensionera dom (70W/m2) då är det inge problem att instalera en 10kW pump mot 180m aktiv brra annars är nog en normal instalation att man tar en 8kW pump)
6 låer ialla fall väldigt liten (den ger ungefär 5kW)
Installatörer mumlar ofta en hel del
. Köp inte VP från den installatören är mitt råd.
Sök på FLM på varmepumpsforum.com så får du många argument mot en FLM, ett exempel jag hittade lite snabbt: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=16488.0
Enda anledningen till en FLM är att rädda ett borrhål som är för grunt. Argument som att återladda borrhålen är bara fånigt. Har du lite tur när du borrar har du vattenflöde i hålet och då rinner ev. värme bort som du försöker stoppa ner. Den lilla energi som du i annat fall kan återladda hålet med är inte ens mätbar i relation till det som solen åstadkommer på marken!
Vet inte hur många kvm du har i kåken, men vårt hus är byggt -75 i sutteräng på bohuskusten med, tot 270 kvm, orginal 2-glasfönster. En 10kW 1145 räcker då ner till -16 utan tillskott. 166 meter aktivt borrhål + lite slanglängd. Byter jag fönster klarar den sig till -20.
Se till att dimensionera systemet att klara sig utan tillsats el, så slipper du bekymra dig framöver, det kostar inte särskilt många tusenlappar när du ändå är igång.
Sök på FLM på varmepumpsforum.com så får du många argument mot en FLM, ett exempel jag hittade lite snabbt: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=16488.0
Enda anledningen till en FLM är att rädda ett borrhål som är för grunt. Argument som att återladda borrhålen är bara fånigt. Har du lite tur när du borrar har du vattenflöde i hålet och då rinner ev. värme bort som du försöker stoppa ner. Den lilla energi som du i annat fall kan återladda hålet med är inte ens mätbar i relation till det som solen åstadkommer på marken!
Vet inte hur många kvm du har i kåken, men vårt hus är byggt -75 i sutteräng på bohuskusten med, tot 270 kvm, orginal 2-glasfönster. En 10kW 1145 räcker då ner till -16 utan tillskott. 166 meter aktivt borrhål + lite slanglängd. Byter jag fönster klarar den sig till -20.
Se till att dimensionera systemet att klara sig utan tillsats el, så slipper du bekymra dig framöver, det kostar inte särskilt många tusenlappar när du ändå är igång.