Hej

Jag undrar om min Nibe 360 är märklig eller om ingenjören som utvecklade denna hade en dålig dag.
När pannan larmar för filter-larm, dvs dags att göra rent filtret händer det märkliga saker. Varmvattnet är varmt samt fläkt och cirkulationspump går. MEN någon ventil stänger av värmen ut till golvslingorna (cirk.pumpen). Detta får till följd att huset inte längre värms upp. En omstart av pannan och allt är igång igen som vanligt.

Idag när jag kom hem hade huset 10 grader inne, burr. Detta verkar vansinningt bara för att den tycker jag skall göra rent filtret,

Fungerar alla Nibes pannor på detta viset?
\K

Kan vara en ren bugg eller så är det gjort på det sättet för att uppmärksamma dig på att filtret måste rengöras. Det är inte alltid pumpen installeras i ett utrymme där man passerar varje dag och då ser man inte att pumpen larmar.
Det finns ju människor som kan köra bil fastän oljelampan lyser - när sedan verkstaden skall reparera den skurna motorn och frågar kunden om saken så säger han "jo, den där röda lilla smörjburken lyste redan igår, men jag hade inte tid att kolla upp det då jag hade bråttom till jobb och hade tänkt kolla det under lunchen."

Samma person skulle säkert lyssna hur bra värmepumpen var och alla finesser men helt glömma informationen om filterrengöring som i sig är ganska viktig. Blir förångaren igensatt eller får för lite flöde så har den ingen värme att jobba med och COP sjunker sakta men säkert.

Har sett äldre luft/luft värmepumpar där hela ytterdelen varit täckt av 1-1.5 cm tjock beläggning av kompakt "skräp" som gjort att värmepumpen inte haft någon luft att arbeta med med resultat att pumpen inte gett mer värme än vad den drar i el. Många som har Luft/luft idag vet hur viktigt det är att rengöra ytterdelen för att få så bra effekt som möjligt, men det finns säkert massor av folk som aldrig ens tänkt tanken på att rengöra ytterdelen då den "sköter sig själv".

Edit; kollade lite i manualen till Nibe360 via nätet och enligt denna skall filterlarm inte påverka funktionen alls:

"Ett lågprioriterat larm kan fås vid följande tillfällen: Filtervakt, luftfiltret skall rengöras tre gånger om året. Detta indikeras som ett lågprioriterat larm och driften av FIGHTER 360P störs för övrigt inte av detta.

Givarlarm, fel på lågprioriterade givare ger lågprioriterat larm samt driftläget ändras till vinter och eventuell autodrift kopplas ur. Lågprioriterade givare är följande. Utegivare-Förångningsgivare-Returledningsgivare-Avluftsgivare-Frånluftsgivare."

Frågan är om den indikerar något av ovanstående fel också ?
Du borde kanske ringa serviceavdelningen och höra samt kolla av om fler larm finns lagrade...

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.