Värmepumpar
hempularen: Nej, så fort du öppnar en kran så börjar det transporteras varmvatten från varmvattenberedaren ut mot din öppna kran. Tiden du anger låter helt klart konstigt hög. Vet du vad det är för dimension på VV rören? Rent hypotetiskt skulle det kunna vara fel på en blandningsventil som finns vid (eller ibland i) Pannan/värmepumpen. Man har ofta en termostatstyrd ventil som skall förhindra
ChrisD: ...hur räknar man på va de kommer kosta i drift med el slinga lättast ?
mycke_nu: Stäng av inkommande vatten som vanligt och öppna kranarna i handfatet en stund så försvinner trycket. Det kommer att rinna ut en skvätt från blandaren trots detta, så det kan vara praktiskt att vara barfota. :)
Göran.W: Nu var väl mitt problem att isoleringen inte var den bästa till vinden så det strålade mängder med värme från taket med, Kom att tänka på att det fanns mobila ac i spit utförande som är många gången effektivare än dom med slang. http://www.home-economist.co.uk/photos%20on%20website/air%20conditioner/Copy%20of%20SPLIT%20AIR%20CON.JPG
smurfen72: Det ska inte behövas fylla på men om den är dåligt luftad vid installation så kan nivån minska men har vp gått några år verkar det osannolikt.
Joens: Det är ju skönt att höra att det gör lite nytta med den. Hoppas det ger lite på den totala förbrukningen.
mexitegel: 7 ton pellets i en gammal panna (räknat på 70% effektivitet) motsvarar en värmepump på 7kw. En sådan pump behöver ett borrhål på ungefär 120 meter. Om du har utrymme vore det mest kostnadseffektiva att komplettera med markvärme. Jag har inga riktigt bra uppgifter om merkostnaden för att använda två borrhål med det extra material och arbete som det innebär men jag skulle tro att det
smurfen72: Thermia har i dagarna kommit med en ny luft vp kanske ska kolla på den istället ?
smurfen72: Kolla muttrarna på klämkopplingarna i vp framförallt på utgående brine är inte så ovanligt att dom spricker pga av is i gängan.
smurfen72: Har man tillräcklig grovlek på rören kan det räcka med att byta nån radiator eller montera en fläktkonvektor om man kan ta ljudet från fläkten.
CarMan: Jämförelsen med kylskopet gjorde jag inte gör att det är en köpt fabriksbyggd pryl. utan för att kylsystemet i kylskopet är väldigt likt systemet i värmepumpen. på kylskopet har vi en slinga på baksidan som blir varm & en slinga i kylskopet som blir kall. 8alt drivs med en kompressor & gas på samma sätt som i värmepumpen, med enda skilnaden att man tar tillvara på värmen istället
tomas_mandorf: I vårt fall var det en trasig shuntmotor som orsakade problemet. Jag tror att detta kan inträffa då vattnetvärms upp men eftersom shuntmotorn var trasig så blev framlednings värmen inte varmare så pannan värmde vattnet ännu mer och ibland verkade det blir för mycket. tydlligen var det ett ganska vanlig fel. För att ta reda på om motorn är sönder håll koll på värdena för
CarMan: Rören ska vara isolerade, sen helst nån luft tät isolering. då ryser det inte. om du ryser i sängen, så tar du på dig täcket om du frysr om fötterna på vintern, så tar du på dig raggsockor Om du pumpar ut tatten från värmepumpen som håller minusgrader, o låter slangen som får samma tempratur röra vid fukten i marken så fryser fukten som vidrör slangen. därfor ska alltid
gbg: Hej Jag håller på att ta in offerter på en bergvärmepump för vårt hus och skulle gärna vilja veta vilka pris andra har fått i Göteborgsområdet, samt om det är någon som kan rekommendera någon firma? Vi har ett oisolerat hus på ca 160 m2 + 70 m2 källare.
smurfen72: Innegivaren kan man koppla in och välja rumsgivarfaktor till 0 så reglerar inte givaren men den visar innetempen i displayen på vp. Rätt kurva ska man naturligtvis välja först men det verkade redan klart.
smurfen72: Dom vp som har inbygd elmätare är bara en beräkning av hur mycket vp drar inte alls exakt vill man veta ska man ha en separat elmätare gärna en man kan se momentan förbrukning typ kamstrup. På 1245 kan man se hur många timmar vp gjort värme och hur många timmar den gjort vv samt antal starter man kan se hur många timmar spetsen har varit i gång fast det är lite lurigt för vp räknar
smurfen72: Det blir inte jämnare gång på vp med bypass men det kommer att gå mera ström i och med att det krävs en extra cirkpump som måste köras med högre hastighet än den interna. Jag tycker det är bättre att satsa på en knäpptank på ca 100 liter då kommer vp att jobba längre och stå längre vilket är bra samt att temp svängningarna i systemet blir mindre
BAS: Kontinuerlig drift används i kombination med återvinning av frånluft eller exempelvis frikyla. Vanligtvis behöver cirkpumpen på kalla sidan inte gå hela tiden.
Torparinnan: Vi ska bygga ut vårt 60 kvadrat stora (lilla ;)) hus från 1923 med ca 90 kvadrat till. Har direktverkande el men ska ha vattenburet i nya delen och förmodligen största delen av gamla också. Just nu lutar det åt bergvärme och solpanel. Hittade det här märket http://varmitek.se/wp-content/uploads/2011/01/Samlingsfolder.pdf på nätet men varmitek verkar inte vara så vanligt så bäst att
Blumbern: där det står värmekurva i menyn värmekurva aldrig läst skötselanvisningen?
Benny_o_Lina: Har också Nibe 310p och där ligger trycket nästan konstant på 1,3 kg Vill du bara höja temperaturen någon grad så vrid ratten under displayen till höger..
AndersS: [citat] Manualen har den fördelen att det kan finnas beskrivningar hur du demonterar olika delar för rengöring. ;)
Fredha: Råkade ut för samma sak fast med en separat vv-beredare. Vatten från beredaren trycktes ut i radiatorkretsen och säkerhetsventilen öppnade. Senare havererade även ventilen som styr mellan vv-beredaren och radiatorkretsen. Allt hände som tur var inom garantitiden. IVT verkar inte stå för särskilt hög kvalitet. Håller tummarna för att den ska hålla nu när garantin gått ut.
abrovink: Vad händer om den 10 år gamla VP:n går sönder? Är du beredd att köra pellets i en kombipanna som enda uppvärmning? Om inte så är det nog mest lönsamt att pytsa in pengar i en ny VP+extra borra. Misstänker att du räknar hem den investeringen relativt snabbt ändå i jämförelse mot en gammal med dagens mått mätt inefektiv VP som går på tillskott + en pelletslösning.
byggarn75: Hej, jag har inte prioriterat detta så högt, men tänkte kolla nu hur det blir med några få taksten liggande på marken i en lutning under värmepumpen för att leda vattnet ut från huset ca50cm-1m - och låta det därifrån rinna ner i en lutning i marken. Intill huset har jag en 50cm bred gröft med makadam ner till grunden av huset (platta på mark) som jag inte vill fylla med
Majgårdarna: Jag tycker det låter mycket.Man läser ju ofta att man får jordvärme under 100 000 här på forumet? Priserna kanske har gått upp?
Bulldog: Hej, är lite nyfiken på ert intryck av pumpen från Jula? Har ett 25 kvm's garage som idag värms med elradiatorer. Ser att Jula har kampanj på pump igen så jag är lite sugen...