Värmepumpar
Alko: Tack så jättemycket för svar, ska kolla båda möjliga orsakerna, börjar med att lufta samtliga element, det var ett tag sen (även om det brukar låta vid elementen då). Mvh/ A
Josth: Skulle nog hellre läsa följande tråd om efterfrågad modell: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=31678.0
gaia: Har någon lyckats att få tillstånd för en borrhål eller jordslang inom vattenskyddsområde? Vilka argument användes för att få tillstånd att installera VP? gaia
Stefan Bengtsson: [citat] Om det är 60 000 som fattas för honom, så kan du ju köpa lite skog av honom så han får in kontanterna. Sen säljer du skogen (kanske med lite vinst?). Alla nöjda.
CarMan: Ja presis. fins ju blandventil vid varmattenberedaren som kan stå fel eller vara trasig. Samt blandaren i dushen. hur långtid det tar att få varmvatten beror på hur långa rören är från varmvaten beredaren till dushen. Vattnet i rören svalnar, så du måste spola till det nya vattnet i beredaren nåt tappstället.
Göran.W: Samma gamla kolv kompressorer och kapilär rör inget nytt under solen där inte. Det ända nya är väl lite elektronik som igentligen inte behövs.
CarMan: Här är effekt diagramet jag har. Kom på att det inte bara är bilder man kan bifoga, utan även dokument. Tänt på om ni tillexempel har en 1225-8kW så ska ni titta på 7kW pumpen på mitt tiagram. men om ni har en 1215-8,5 eller 1210-8,5 så stämmer diagramet, o du ska tiita på 8,5 kW i diagrammet.
Josth: Beror delvis på var man bor. Temperaturen på vintern är avgörande för hur effektivt en LLVP fungerar.
FrittDrag_II: Både sprit och glykol påverkar en del hur värmeavgivningen från "vattnet" blir, men antar att du inte skall köra jätteinblandning. Tänk på om du skall ha sprit att innan du blandar med vatten är det väldigt brandfarligt, Se gärna till att ha något kärl att förblanda allt i innan du pumpar in det i systemet.
pa.albinsson: Uppföljning: Efter att ha bytt ut de sista gamla rören till tvårörs med grövre dimension OCH efter att ha bytt trevägsventilen i bergvärmesystemet så är det ett jäkla flöde i systemet. Lite klurigt när det är mer än ett fel som ger liknande symptom.
pa.albinsson: Tänkte följa upp mitt problem även om det är lite sent påtänkt: Det var ventilen som var kass. Tack för tipsen.
tompas11: Nja... om avisningen är bristfällig så påverkar det pumpens effektivitet negativt. Då kan man om man har otur hamna i en nedåtgående loop, som innebär att avisningen fungerar sämre och sämre och pumpen ger mindre och mindre värme. Detta i sin tur innebär att inomhustemperaturen sjunker och sjunker...
andersronn: TA 450 hade ett frostskydd men det har dom förra ägarna satt fast med ett klipps så att det inte kan stängas och satt en kartongbit där istället, så det och att cirkulationspumpen har gått till en rumstermostat har gjort att det har fryst och gått sönder. Pratade med mitt försäkringsbolag imorse och de stod för 50% av reparationen/nyköp. Efter att firman har gått igenom TA så
Mich: [citat] Det är därför som man bör ha volymförstorare/arbetstank.
Suhagg: Sen ska man ta allt med en nypa salt. Det är ofta samma person som har en Volvo V70 2.5T som drar 0.5l/m som har en värmepump som går till -25 och värmer hela 150kvm villan. Sen att det är +5 inne i ett hörn i vissa rum och i andra är det +25 det lämnar gärna denna person utanför disskutionen :)
MöIIer: Är nog helt enkelt så att din Luft/vatten pump inte kan leverera så mycket effekt då det är kallare än -10. Samma problem som alla luft-vp har.
MöIIer: [citat] Slingan som finns i tanken används inte idag. Så han har inte vatten ifrån sin VP som förvarmts. Visst, går det åt mer energi så får ju elpatronen gå in. Men om den går in i pumpen eller i vvb kostar ju lika mycket...
ladspin: Söker efter Stockholmsområdets bästa (och billigaste, men priset är inte alltid det viktigaste) "bergvärmeleverantör". Tips?
MöIIer: Säger samma sak, väldigt grunt hål. Har 186m aktivt till 9kw. Dock lite överdimensionerat. Var inga stora pengar att borra 10-20 meter extra när det ändå skulle göras. Har fortfarande +grader ut till kollektorn vid -15 ute och ingen elpatron. Så du bör definitivt borra djupare.
cheetah1: Fråga: Exakt hur ser anläggningen ut? Du pratar först om att den är kopplad till acktank, sen pratar du om börvärden och kurvor. Har du tank och shunt, eller har du flytande kondensering och varmvattenberedare? Eller är det nån omöjlig kombination du har försökt göra som orsakar felet kanske?
Ventilations Bosse: Hm, de billiga luftVP har efter min erfarenhet fungerat bra. Jag har monterat ett antal, vad avser innedelen, så sla de monteras lågt, ner mot golvet,för att värma bättre, vid montage vid tak fungar de ju bra i kylfallet,vilket inte är så ofta i Sveriges klimat.
tompas11: Jo det är ju klart att effekten på pumpen blir avsevärt lägre om kondensorn är igenisad, har själv erfarenhet av detta. Bra i alla fall att det löste sig för dig och att pumpen nu tycks fungera som den ska.:)
iLEZ: Tack så mycket för snabbt svar GK100!
blackadder: upp till 12 bar tror jag dom klarar. Har iaf sett tryckluftsystem med 10 bar som har haft presskopplingar. Det betyder ju iofs inte att det är klassat för det..... Gas-svets hyrde jag på lokala smidesverkstan, kostade en gräddtårta :)
FrittDrag_II: Bra dimensionerat system om tillsatsen inte går in förrän vid -17 Jag skulle inte stänga av tillsatsen, fungerar även som skydd om det skulle hända något med värmepumpen.
mamalokoboboday: Har tänkt att installera en luftvärmepump. Huset är idag 92m2, snart 122. Hyfsat öppen planlösning i ett plan. Kriterierna är att den ska vara effektiv (givetvis) och tyst. Är helt borta i denna del, så snälla kom med bra förslag...
CarMan: LP-larm betyder att köldbäraren blivit för kall. Den kan bli för kall av olika orsaker. En orsak är att smutsfiltret på köldbäraren är igensatt, enklat at åtgärda. enannan är att köldbärar vätskan är för låg. då kan det också ha blivit luftfickor. eller så funkar inte cirkulationspumpen som den ska är det fel blandat kylvätska så ka den frysa. Kola så du har 3 graders
Kalarne: Kolla med "expertisen" på Där finns gott om aktiva med erfarenhet av F2025. Både goda och dåliga erfarenheter.