I flera veckor har nu temperaturen legat mellan -6 och -12 och utedelen till min Mitsubishi MSZ-GE25VA ser ut som en isklimp. Luftintagen på sidorna, baksidan samt även på framsidan av "gallret" bakom fläkten är helt täckt av snö/is. Är detta normalt? Ännu snurrar fläkten, fast maskinen verkar jobba mycket mer och ljudligare än tidigare. Lönar det sig att försöka tina upp utedelen nu och då? det är ju ganska arbetsdrygt att få bort den isen.

Nej, det låter som om avfrostningen inte fungerar som den ska. Har din maskin automatisk avfrostning, eller är det något du måste starta manuellt? (Jag kan inget om modellen).
En modern L/L-värmepump frostar av sig själv med jämna mellanrum, så att det rinner vatten från den och bildar is UNDER maskinen istället, om man man inte leder bort det.

Den skall nog frosta av sig själv, och skall klara temp ner till -26. Jag har också en stor isklimp under maskinen, av det vatten den lyckats avfrosta.

Skeppars5 skrev:
det är ju ganska arbetsdrygt att få bort den isen.
Du kan täcka för luftintagen på utedelen (t.ex. med gamla tidningar) och köra den i kylläget ett tag för att avfrosta manuellt. Blåser den ändå värme från innedelen har ventilen fastnat. Testa i sådana fall att växla mellan värme och kyla några gånger för att se om den kommer igång.

Avfrostningen på vår Elektolux pump fungerade också utmärkt tills
pumpen fick "markkontakt" via två gigantiska istappar från pumpen.

Det viktiga är nog att allt smältvatten verkligen kommer bort från pumpen.

Jag fick ta bort lite is på marken och tina pumpen med varmvatten sedan
dess har den fungerat utmärkt.

Jag fick också problem med min pump som sitter i källaren, en Panasonic NE9GKE, förra veckan. Den isade igen så att halva utedelen var täckt av is. Höll på och plaskade med varmt vatten för ta bort isen men kom då på en bättre metod. Påminde mig om att jag hade en tapetborttagare som jag köpt för några år sedan när jag tapetserade om. Tog bort den rektangulära plattan som sitter i änden på slangen. Fyllde behållaren på tapetborttagaren med vatten och stoppade stickkontakten i ett eluttag och strax kokade vattnet och het ånga strömmade ut ur slangen. Sedan var det bara att ånga bort all is. Det fungerade väldigt bra att ta bort isen med hjälp av ånga, kan verkligen rekommenderas. Efter detta ångbad så har värmepumpen fungerat oklanderligt. När gav du din värmepump ett ångbad sist?

http://www.jula.se/tapetborttagare-med-anga-129336

• Gilla
sebbea
  • Laddar…
Jag har liknande problem på en Panasonic E9EKEB, som saknar trågvärmare (ska inte behövas på modellen enligt... men).
Var ut med en hink varmvatten och sportdrycksflaska som jag sprutade på varmvattnet med. Nu är pumpen helt isfri, ska se hur den går framledes, isar den igen så lär nog en servicekille hit och kolla på den.
Pumpen är över 2år gammal så ingen garanti... :(

Fick en Panasonic NE9-JKE monterad i garaget i början av december, den har trågvärmare och har inte isat igen under samma tid som hus-pumpen isat ner sig 3-4ggr.
Dock har jag inte haft problem tidigare vintrar, men så här länge har det väl iofs inte varit kallgrader sammanhängande heller.

Jag har tagit bort is tapparna på min nya electrolux luft luft det är lite is nertill på ena sidan jag vet inte om det är någon fara. är det bra att hälla vatten på den för att få bort isen eller kan man använda en varmlufts pistol kanske?? det blir en iskaka under som man får hacka lite på men det är väll normalt??
MVH Texastaz

nu var det fixat. Jag ställde igår på eftermiddagen om innnerdelen på kylning (17C) åp minsta fläkt-läge och lade en kupévärmare att värma baksidan av utomhusdelen. efter ca 10-15v minuter var den isfri, jag fick inte bort isen som låg mellan lamellerna och fläkten, men den isen var borta dagen efter. Nu får vi se hur länge den håller. installatören skall kolla att jag har tillräkligt kylmedel. Han sade också att utomhusdelen inte alltid hinner avfrosta tillräkligt snabbt om det t.ex. yr in snö i maskinen samtidigt, efter det kan den behöva manuell hjälp för att komma tillbaka på banan.

Varmvatten i en sportdrycksflaska för att dusha av utedelen funkar fint.

FredrikR skrev:
Varmvatten i en sportdrycksflaska för att dusha av utedelen funkar fint.
Jadu det kan jag säga att det hade definitvt inte fungerat på min pump. Halva utedelen var täck av ett tjockt islager på både ut- och insida, även den delen där kompressorn sitter var täckt av is. Vet inte hur många liter kokhett vatten jag släpade till den när jag avisade den första gången, säkert 40-50 liter i alla fall. Men det finns alltid en bättre metod, det gäller bara att finna den och att tillämpa den och i mitt fall så blev det ånga. Het ånga har en fantastisk effekt på is kan jag intyga.

konklusion: i slutet av förra vinter fyllde installatören på mer kylmedel ("lite mer än standard"), och denna vinter har utedelen inte alls varit igen-isad. Denna vinter har vi inte haft lika länge konstant rekordlåg temperatur, vilket inte gör resultatet riktigt jämförbart, men någon hjälp lär påfyllningen givit.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.