4 041 läst ·
4 svar
4k läst
4 svar
Värmepump service problem
:|Hej! Min säljare (Propeak) är ordentligt seg med garantisevice, värmepumpen har krånglat i flera veckor. Service lovas och lovas men ingenting händer. Har därför börjat reda ut vad som gäller. Läste på något forum att om säljaren inte sköter sig är man tvungen att köpa servicen från annat håll. Inget vidare uppmuntrande när det skulle ingå i garantin. Kollade hos konsumetrådgivaren och tillverkaren, och de säger lite annorlunda. Jag kan kontakta en annan firma och låta säljaren betala säger konsumentrådgivaren (men om säljaren inte vill betala??). Tillverkaren (Daikin) säger att jag kan kontakta en annan av deras godkända leverantörer och få det åtgärdat i garantin. Låter nästan för bra, måste finnas en hake någonstans. Någon som har erfarenhet av motsvarande?
Redigerat:
Service är förebyggande underhåll, det tror jag inte du har rätt att låta annat företag göra.
Men om du har problem med pumpen o ska reklamera att fel, o pumpen är innom garanti tiden. då ska du i första hand kontakta den du köpt grejornna av.
Går inte det ska du kontakta återförsäljaren för o se om annat företag kan gör garanti reprationen (den var ju inom garantin)
Är den utanför garantin, men inom reklamationsrätten (3 år) så är det bar det företag so du köppt den av du kan reklamera imot, MEN!!! du som konsument har rätt att låta anat företag göra det om ditt företag vägrar!
Du måste då för egendel dokumentera så noga som möjligt att du flera gånger har försökt få ut det rätta företagat, men att dom "valt" att vägra. då har du rätt att låta annat föetag göra det o sen debitera det mot det företag du köppt av.
Hur själva indrivningen går till känner jag inte till, kan ju bli svårt att driva in. alternativt att det i slutändan görs upp i rätten.
Går "ditt" företag i konkurs eller försvinner på annat sätt, så har du ingenstans su kan reklamera, trots att samma kille kanske har ett nytt företag i samma branch.
Men om du har problem med pumpen o ska reklamera att fel, o pumpen är innom garanti tiden. då ska du i första hand kontakta den du köpt grejornna av.
Går inte det ska du kontakta återförsäljaren för o se om annat företag kan gör garanti reprationen (den var ju inom garantin)
Är den utanför garantin, men inom reklamationsrätten (3 år) så är det bar det företag so du köppt den av du kan reklamera imot, MEN!!! du som konsument har rätt att låta anat företag göra det om ditt företag vägrar!
Du måste då för egendel dokumentera så noga som möjligt att du flera gånger har försökt få ut det rätta företagat, men att dom "valt" att vägra. då har du rätt att låta annat föetag göra det o sen debitera det mot det företag du köppt av.
Hur själva indrivningen går till känner jag inte till, kan ju bli svårt att driva in. alternativt att det i slutändan görs upp i rätten.
Går "ditt" företag i konkurs eller försvinner på annat sätt, så har du ingenstans su kan reklamera, trots att samma kille kanske har ett nytt företag i samma branch.
Jag hade ringt till Propeak och sagt att om de inte gör servicen inom en vecka så kommer det en annan firma och fixar det och de får betala, tror de tar sitt förnuft tillfånga relativt snabbt. Flika gärna in att du pratat med Daikin och konsumentverket.sepnur skrev::|Hej! Min säljare (Propeak) är ordentligt seg med garantisevice, värmepumpen har krånglat i flera veckor. Service lovas och lovas men ingenting händer. Har därför börjat reda ut vad som gäller. Läste på något forum att om säljaren inte sköter sig är man tvungen att köpa servicen från annat håll. Inget vidare uppmuntrande när det skulle ingå i garantin. Kollade hos konsumetrådgivaren och tillverkaren, och de säger lite annorlunda. Jag kan kontakta en annan firma och låta säljaren betala säger konsumentrådgivaren (men om säljaren inte vill betala??). Tillverkaren (Daikin) säger att jag kan kontakta en annan av deras godkända leverantörer och få det åtgärdat i garantin. Låter nästan för bra, måste finnas en hake någonstans. Någon som har erfarenhet av motsvarande?
Jag har gjort det som du föreslog rogge_ws, men det hade ingen större effekt. De vet att jag som en privatkund har svårt att få tag på någon annan nu när det är högsäsong. Det tog en månad innan en montör dök upp. Sedan har den fungerat en månad men nu krånglar den igen, läckan verkar inte ha blivit täppt. De använder bara en viss montör, fast jag vet att det finns andra närmare till. Jag har till och med talat med en som bor rätt nära, och han var lika förundrat som jag. Jag kanske kan anlita honom om leverantören inte skärper sig. På Daikin ska ingen skugga falla, de har hjälpt mig mycket med råd och de har också tryckt på denna leverantör.
Firman i fråga har anställt en egen montör, det var på tiden. Han bytte utomhusdelen och nu fungerar den. Värmeffekten är nu som man kan önska sig, vilket den aldrig var med den gamla enheten. Jag kan summera det så att det gick mer än ett halvår från installation innan den började fungera som den ska. Nu väntar jag med spänning hur länge den håller den här gången.
Klicka här för att svara