B
bengan24: Jag har en IVT 633 (samma som 495) men med fjärrvärme som spets. Har mycket låg förbrukning med den, tycker jag iallafall. Men det kanske är fjärrvärmen som gör så den blir låg. Mitt hus är bara 136kvm och 1-plan. Har mellan 21-22 grader varmt inne också. [bild]
14 svar · 5,5k läst
C
CarMan: Det finns några olika, med snarlika system. Går även att få den med en intern elpatron om man vill värma när annan värme är avstängd
53 svar · 15,5k läst
·
B
b_hasse: Gäller det specifikt luft/luft, så är nog förklaringen att det är omöjligt att värma ett helt hus med bara en sådan. All värme alstras ju på ett enda ställe. Du måste ha en annan värmekälla, och räknar du med den så sjunker årsvärmefaktorn. Om man skaffar fleraa utspridda luft/luft-pumpar så att hela huset kan värmas, så borde det gå att komma i närheten av testresultaten.
3 svar · 3,1k läst
T
tupas: Jag misstänker att väggen bakom min frånluftsvärmepump (Nibe 301p) inte är isolerad, eftersom den hörs mycket genom väggen. Och om den inte skulle vara isolerad ska det då räknas som byggfel och kan man begära att husleverantören fixar felet? (två år gammalt hus)
0 svar · 1,0k läst
G
gräsmattan: Nja.. Skit i filtret? det larmade redan när vi flyttade in och det fortsatte larma när dom varit o justerat in, så det tror jag inte.Termostaterna där är jag och justerar lite grann. Har det legat på över -20 ute i en v sjunker inomhustemperaturen, och det är kallt när det kommer ner i 17 så där då behöver man ändra lite på termostaterna. Värderna ser ut så här: Värmebärare ut
2 svar · 8,7k läst
tompas11
tompas11: Jovisst är jag säker. Pumpen kan ju aldrig dra mer elenergi än vad den avger. Visserligen förlorar man en smula på avfrostningen men den förlusten tas igen vid avslutad afrostning och pumpen avger värme igen. Har kört mina pumpar ner till minus 26-27 grader där de faktiskt också avger värme. Avfrostning sker ungefär en gång i halvtimmen.
5 svar · 3,4k läst
E
exerg: Beroende på verksamhet kräver arbetslokaler generellt en betydligt högre luftomsättning än ett bostadshus.Är tex en takfläkt som suger ut 1200 kubikmeter luft/tim (vilket inte är ovanligt för en vanlig finmekanikverkstad)i drift då det är -20 ute tar detta en effekt av värmesystemet på 17 kw. Skulle verksamheten innehålla svetsarbeten blir ventilationsförlusterna betydligt större.
18 svar · 2,4k läst
G
GustavW: Den är toppansluten, kör ner en slang och tappa ur. Har av misstag en gång glömt att tömma beredaren. Det var jävligt tungt att släpa ut pumpen innan vi kom på felet...
3 svar · 3,7k läst
G
GustavW: Med 14MWh värmebehov så är nog fjärrvärme billigare de första 10 åren pga lägre installationskostnad.
12 svar · 12,8k läst
C
CarMan: en normalt dimensionerad bergvärmeanläggning kan bahöva lite stöd el. Det inebäär i praktiken att det är nån enstaka natt det behövs. Det vil säga att 3kW elpatronen startar kanske vid 02 på natten & går i 20 minuter. sen startar den i gen vid 04 & går i 20 minuter, Om det är riktigt kallt kanske 3kW elpatronen går hela 6 timmar i sträck på natten. (3kW X 6 timmar = 18kWh x 1,5:-
2 svar · 1,5k läst
mexitegel
mexitegel: Eftersom ni har både golvvärme och radiatorer så reglerar värmepumpen bara temperaturen till radiatorerna. Golvvärmen har sedan sin egen reglering (shunt) som reglerar ner temperaturen till rätt värde för golvvärmen. Det är riktigt att justera kurvan och låta bli börvärdena. Om ni sätter 40 grader som max börvärde så kommer ni få det kallt i de rum som har radiatorer eftersom
4 svar · 1,5k läst
A
Arlamannen: [quote="Suhagg, post: 1261946"] Inget fel på skit från Blocket men det ska ju vara tillräckligt billigt för att det ska vara motiverat. .... [QUOTE] Precis, eftersom jag varken har verktyg eller kunskap så bäddar det för en dålig affär. :blushing: Har kollat på Coolix på Jula nu och det borde kunna ge en ekonomisk och hyggligt hållbar lösning för mina behov. Lägger mina huvudbry
13 svar · 10,5k läst
F
Fredrik Å: Hej Vi håller som bäst på med att renovera pannrummet och frågan är vad vi ska göra med röret för övertrycken. Hur jag än gör kommer övertrycksventilen att bli lägsta punkten om vi vill avveckla hinken som står där nu, och som vi nu får tömma i tid och otid Frågan är om det gör något att det kommer att stå vatten i röret. Fredrik P.S "pannan" är en IVT Greenline
0 svar · 1,5k läst
S
satu: Ser nu att jag uppdaterade aldrig vad som hände med leverantören, gör det bara i fall någon nyfiken söker hjälp för sina problem. Det visade sig att förra ägaren (eller lite oklart om det var hon eller firman) installerat pumpen med ett program som gjorde att pumpen fungerade endast ner till 0 grader och slog på elpatroner direkt vid minusgrader. Det är inte bara det konstiga
17 svar · 10,7k läst
Herr hatt
Herr hatt: Hus i GBG om 140m2 + källare byggt 1923 CTC Eccoheat bergvärme 1,5pers i hushållet förbrukning i December 2326Kwh
120 svar · 16,7k läst
P
PST: Men åter till den verkliga frågan! Är det någon som vet vad som händer om man låter returen till värmepumpen kylas ned ordentligt !!! Hur påverkas elförbrukningen, respektive COP.Antaget framledningstemp konstant. (Min gissning, elförbrukning ökar, COP ökar.....)
23 svar · 4,4k läst
Suhagg
Suhagg: Intressant. Har ganska liknande förutsättningar för mitt bygge. Har inte kikat på vilken pump det blir än men följer denna tråd med spänning.
5 svar · 1,7k läst
B
BAS: Cerwin666 Berätta för eventuella spekulanter vad Kyl accrediteringen kostar (tas med i kalkylen).
6 svar · 1,4k läst
NetNut
NetNut: Bra ide det där med kallt skafferi. Synd att ytterdelen låter så mycket, annars kunde han ju satt den i grannens garage :D, skämt åsido - egentligen inte en dum ide om han står ut med ett kallt garage, finns det bara luftväxling så den kommer åt ytterluft så kan det funka. Fördelen är ju att han kan utnyttja bilens överskottsvärme om han ställer in bilen när han kommer från
3 svar · 1,3k läst
K
knauer: Tack för tipset! Det verkar dock inte vara ngn konkurrens på nedplöjning av kollektorslang kring Göteborgsregionen, jag går i alla fall bet på att finna andra entreprenörer. Får man fråga vad det kostade att plöja ner 500m slang?
2 svar · 2,8k läst
C
CarMan: Denna produkt var hel vid leverans & har fungerat i 1,5 år.
9 svar · 1,7k läst
G
gaia: [citat] m2 uppvärmt yta så alla plan räknas ihop dvs 2000m2. Du kommer närmare sanningen om du utgår i från din värmeförbrukning idag. Det ska ersättas med värme som slangen ska leverera. Nästa viktig parameter är hur varm vatten kräver radiatorer för att värma huset en normal vinterdag. Känns som om du behöver en stoooor yta för din slang .... gaia
7 svar · 1,5k läst
T
timia77: Nu har det testas olika saker i några månader och nu äntligen är det inga knäppningar. Svaret: det sattes in några slags stanser mellan väggen och innerdelen. Tror att det var stanser av något mjukt material. Det provades först lite försiktigt med lite material men då knäppandet inte försvann så kom "de" och testade att sätta ännu mer spänn på det, alltså satt dit ännu mer
24 svar · 18,7k läst
prototypen
prototypen: 150 m hål betyder 300 m slang........ Protte
2 svar · 1,6k läst
N
Nephew: Tack NetNut för dina konstruktiva förslag! Skall ta mig en funderare, det först förslaget verkar rimligast även om det andra är genuint innovativt! Det finns kanske redan finns de som har både jord/bergvärme och kommunal fjärrvärme, kopplat antingen till samma värmeväxlare eller separat som kan kommentera ytterligare?
2 svar · 3,5k läst
Ö
ölk: hmmm, detta problem har inte uppstått igen, väldigt glad över detta;) Installatören menade på att det ev kunde ha varit värmeväxlaren, kan det ligga något i det?
8 svar · 10,7k läst
O
o svensson: Har instalerat en CTC ecoAir107.Det visar sig att vid eldning cirkulerar vattnet igenom pumpen men imotsatt riktning som när pumpen arbetar.Har temp skillnad på ca:5grader på in o ut.Verkar som ett element på :utsidan:Obs! det är inga frysgrader.Någon som vet?:(
0 svar · 1,7k läst
P
Plutus: Vid vilken temperatur går kompressorn hela tiden? Värmepump på 1,5 kW ? är det eleffekten du menar? En normal dimensionerar av effektuttag ur ett borrhål är ca, 40 W/meter eller 2,8 kW i ditt fall, plus elenergin, ca 4 kW i värme. Med sämre verkningsgrad kan man klämma ur 60 W /m, vilket ger 50% mer värme ur samma hål. Frågan om det räcker?
6 svar · 2,1k läst
F
fernetojackjack: Tack för svar! Tryckluft på burk låter ju otroligt bra :) Har nämligen ingen sådan "maskin" Tack igen!
4 svar · 9,9k läst
mexitegel
mexitegel: Plus: Billig installation Hög COP på anläggningen eftersom du får bra temp på inkommande köldbärare Minus: Har du otur så kan folk fastna med draggen i slangen om den inte hunnit sjunka ner i dyn på botten ännu Att lägga slangen själv är inte särskilt svårt, det finns några bra trådar med arbetsbeskrivningar här och på varempumpsforum.com. Priset är inte många kronor mer än
3 svar · 5,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.