Hej, till sommarn funderar vi på att byta ut värmesystemet. Vi har elpanna och vattenburet idag. Vi kommer nog köra lvvp mot acktank och senare koppla in solpaneler. Vi har ingen jätteförbrukning idag, så bergvärme är för stor investering. Huset är 84+84 kvm och förbrukningen ca 18.000 kWh/år med nästan ouppvärmd källare.
Nu till frågan: jag har inte tid att byta ut vvb och elpanna just nu, men installera vp på returen med en plattvärmeväxlare är ju ett mindre projekt. Fast kondensering på 55grader med termostater på elementen, och blir det under -15 så kan pannan få stötta. Vid -15 vill pannan ge 55grader enligt kurvan. Just nu vid 3 plusgrader har vi 38 grader framledning och 28 i retur. Volymen på vår elpanna är hela 30 liter :wow:, men våra gamla radiatorer rymmer säkert 20 liter vatten var. Systemet lär nog rymma 150-200 liter minst. Om jag får tag i en pump med inverterstyrning och fast kondensering (läs kinapump) borde väl detta kunna fungera under några månader tills jag kan byta resten av systemet i lugn och ro? Om man ändå skall investera vill man ju börja sänka förbrukningen så fort som möjligt. :)

Tips och idéer på alternativ mottages tacksamt, tänk dock på att enda anledningen till byte är att spara pengar, dvs återbetalningstiden måste vara kort! Bergvärme tex går bort pga kostnaden. Så småningom kommer det bli golvvärme i alla rum utan vardagsrummet, men just nu är det radiatorer som gäller.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.