Värmepumpar
pbengtsson: Borrningen kan i princip göras väldigt nära huset, det går inte att komma ned under plattorna, själva hålet kan sedan fyllas över om man vill lägga tillbaka plattorna.
CarMan: Givaren är trådbutan (vanlig 4-trådig telefon kabel) Genom att man ställer känsligheten på givaren så kan den ju sitta långt ifrån en värmekälle (då gör man den mycket känslig) eller om den hamner för nära värmekällan så gör man den okänslig
pjoffen: Vilken värmekurva som är rätt för ditt hus får du prova dig fram till, alla hus är olika. Har du för kallt inne får du höja värmekurvan. Kolla även så du inte har några termostater som ligger och begränsar temperaturen, ställ upp dom på max i så fall.
BAS: Kolla in Borös sortiment, de har många bilder och olika typer av tankar, satsa på 500 liter om du behöver mycket vatten.
BAS: Om du kan hålla handen 15 sekunder är den inte speciellt varm, det är helt normalt. Den blir dessutom varmare än rören eftersom effekt tillförs i elmotorn.
Niklas W: Nu när det är kallt får jag felmeddelandet på min IVT Greenliner att det är för hög arbetstemp på kompressorn, jag har fått det 2 gånger i år. Är det någon som har någon erfarenhet av detta?/nw
gjerman: Hallå Carman! Så här ser de ut nu.. -22 grader ute. Framledningen 61,5 Retur 54,5 Beräknad fram 60 (Max). Inne nu 19,5grader. men om ja höjer så får ja ändå inge varmare.Så nu får luft/luften gå ngn timme om dan;-(. Starter 3621 Drifttimmar 2018 vv 252 Elpatron 53,3 H enstaka gång 4kw annars bara 2kw. Prata med rörmokaren om nya element, men han ville inte byta mina mot nya för ja
Kjell_G: Jo, en sak till, det kanske är bättre att flytta frågan till just Ventilation, där får du säkert redigare svar :) Moderatorn brukar kunna fixa det? Kjell G
CarMan: Måste fråga om dessa temperaturer även om vi har olika system, är nämligen osäker på hur bra inställningar jag har? ute -15 kb in 5,4 och ut 5,9?! (jordvärme) framledning 32 o retur 37?! (golvvärme) inomhustemp 25 grader kurva 9 med -7 förskjutning Det är en Nibe 1225, men jag kanske läser siffrorna omvänt? Har även FLM dockad till pumpen, kan det förklara överskottet av värme
Thomas59: Det här med termostater och bergvärme/värmepump finns det en ganska omfattade teori (som funkar i praktiken) kring. Utan att gå in på detaljer är kontentan att det optimala är att köra med fast strypning och utan termostater. Resultatet blir bättre ekonomi, möjligen med viss kompromiss vad gäller komfort i speciella fall. I normalfallet funkar det dock perfekt. Att ha någon enstaka
CarMan: Du får göra några mätninger på hur bra tempratur du har på slingan med den pump du har idag. (men troligen lär den var för liten) Då kan du paralell koppla slingan med en bit slinga till eller ett borgål, om du har ont om plats.
Carpen: Hej gott folk. Har en IVT Optima 700 från 2003 som ett, (eller två), av dom nedersta rören på förångaren pajat på, frusit sönder misstänker jag för det ser ut som dom imploderat. Man kan ju alltid löda bort 2 krökar för att sen kunna dra ut det dubbelvikta röret och byta ut det, men jag fick en annan idé som jag vill bolla om. Förångaren på denna pump är ju uppbyggd av 6
CarMan: Om det sitter en värmepup där idag så borde instalationen vara väldigt enkel. kostar en värmepupm 55-60 000:- dag? sen måste man kanske byta några rör, då anslutningaran är på andra positioner, kan det ta 4 timmat totalt?
Suhagg: Ska leda bort mitt avrinningsvatten till dagvatten ledningen men vill även lägga denna värmekabel i botten på min 123 utedel. Hur har ni andra gjort och får den plats? Annars får den ligga utvändigt på undersidan av utdelen men det blir ju inte lika effektivt.
seliass: Hmm, kan vara värt att kolla men det var ju röris som drog in det och han kopplade även resten... Men jag ska kolla upp det ändå för även en hantverkare kan ju göra fel ;-)
Anna_H: Låter som läge för service. Kontakta även ditt försäkringsbolag, ibland går en del av kostnaden för att laga värmepumpar på försäkringen.
CarMan: är vekligen lufte så varm vid utblåset? höjning med 10 graer var ett exempel, kan lika gärna vara 20 grader, elle nåt annat. men hur varm luften ut är beror mycke på hur varm lufte in är.
BAS: I stort sett samltiga växelströms elmotorer är 3-fas motorer. För att få motorn att starta vid en-fas växelström behövs en fasförskjutning. Därför sitter det en kondensator mellan 2 av de tre faserna i motorns lindning. Kolla att kondensatorn har kontakt ordentligt. Kolla även att den är hel.
Ti_Tan: Jag tänker byta ut min tio år gamla luft/luft värmepump typ Nilan VPL 15 mot något modernare med bättre verkningsgrad och skulle vilja ha förslag på vad jag ska byta till. Huset är på 110 m2 i blåbetong och radonsanerat med utsug i tvätt och bad och inblås i övriga rum. Värmepumpen som står för ventilationen är monterad på vinden. Storleken på den är höjd 715 mm, bredd
dannebys: med återvinnging på frånluften borde det inte bli många meter aktivt hål, jag behövde 100 m enligt beräkningsprogrammet (har 145) på en greenline 7:a
CarMan: Tryck på blixt knappen tills blixt lampan blinkar. (fins 3 olika lägen på den skiftat imellan) Då har du aktiverat eltillskottet, vilket du behöver.
zippa80: hehe sant!.. Schysst. Men nu när det är kallt så känns 80-90Kwh mycket per dag... När jag får igång lite teknik så kommer vi nog ligga på 100kwh kalla dagar.. 9kw pumpen går nästa konstant när det är -10 grader, men den verka klara sig fint utan el patronen. Normalt?
abbe_: Är det som Maba säger så går det ju att lösa med en extern cirk pump? Eller om det ligger på gränsen enligt vad jag skrev ovan. Västerhaninge, håller med dig, 5kw räcker långt. Effektuttaget är samma om man ska behålla samma innetemperatur, antingen högre flöde och lägre framledningstemp (med lågt Delta T som resultat), eller lägre flöde och högre framledning som jag nämde.