I huset vi köper sägs det finnas bergvärme.

Jo då, det finns en energibrunn och något slags pump utan manual.
Dessutom finns det en separat varmvattenberedare med egen elpatron.
AV det följer att elräkningen är saftig trots bergvärme.

Borrhålet har året om (!) frost på toppen. Det är inte anmält till kommunen eller SGU att det är borrat, ingen info om djup finns.

Ett VVS-besiktningsprotokoll från 1996 säger:

"Inkopplingen av kondesorvärmen är felaktig och ger dålig värmefaktor/../ ingen värmetillskott vid kall väderlek.
/.../
Tillopp till VP ... på en gammal anslutning för dragregulator placerad på halva pannans höjd. Returen måste passera förbi det varmaste vattnet i pannans topp ...../.../
Inkopplingen är fel då värmepumpen aldrig får svalt returvatten att arbeta med.

Tillskottsvärme m elpatron i pannans botten under anslutninge till VP medför att när elpatronen är i drift kommer VP få för varmt vatten. .....

Beroende på inställd kurva och belastning kan detta ske redan vid 0°C"

Ingen vet om något är gjort sedan dess, pga flera ägarbyten.
VVS-firmor jag prata med vill inte se över detta utan bara sälja nya anläggningar.

Kan någon föreslå handlingsplan?
Kan det vara idé att tjata till sig en reglerkunnig VVS-snubbe?
Kan man koppla om ett sådant här system eller är det pengar i sjön? Skulle ju gärna koppla på varmvattenberadare till VP på något vis, men om borran är underdimensionerad kanske det skadar mer? Är det pga det här det finns en separat VV-beredare, kanske?

Kan man försöka kontrollera systemet själv? Vad ska man då titta efter? Borrhålets in- och utvattentemperatur, liksom värmesystemets in- och utvärmetemp, antar jag. Sedan, då?

Vem kan kontrollera ett sådant här system, förslag?

Kommentarer?

Vill ju inte gärna betala 180000-200000 som en helt ny anläggning skulle kosta. :S

Om det är frost på borrhålet året om så måste det vara ett kort hål där man har gasen gående ner i ett koppar rör i håler.

Du ska betrakta anläggnignen som en el panna & ränka med att presis allt, inklusive borr hål måste bytas, ingen del alls systmet går att återandvända.

C
Ny anläggning är nog tyvärr det enda rätta, det där låter som ett gammalt, felkopplat och kraftigt underdimensionerat system, som aldrig kommer gå att få nån rätt på, dessutom kanske pumpen i sig använder köldmedium som är olagliga idag, och då kan du glömma att fylla på osv utan konvertering som sannolikt kostar som en ny pump.

• Gilla
_jojo_
  • Laddar…
Tack för värdefull input.

För en stund sedan ringde en av alla experter jag försökt få tag på de senaste dagarna. Det visar sig att han dels är behörig värmepumpsinspektör/-besiktningsman för kommersiella fastigheter OCH kommer vara 1 km från vårt hus på jobb i veckan. Han erbjöd sig (mot faktura :D) att titta på vårt problembarn en liten stund för att räta ut de största frågetecknen om funktionen, dvs om det är skrotläge eller inte.
Känns som om det var lite flyt för en gångs skull.

Dessutom blev vi påminda om att det huset ligger i ett område med fjärrvärme. Det gör ju att vi har fler möjligheter till prisvärd uppvärmning.
Ny bergvärmepump är ju rätt kostsam.
Ännu mer flyt - möjligheter är bra. :)

En kunnig person kom och tittade på anläggningen. Efter lite detektivarbete kom han fram till att det i alla fall inte är R22 som köldmedium utan R404A, i o m ålder och att kompressorn innehåller esterolja.
Det är i dagens mått mätt en underdimensionerad direktförångande värmepump, med gissad COP/värmeutbytestal på runt 2. Inte bra för en berg-VP, men bättre än ren elpatron.
Varmvattnet som jag trodde bara värmdes av egen elpatron förvärms faktiskt av bergvärmeslingan. Kopplingen var ett virrvarr, det var svårt att se för en lekman som jag. :D

I systemet finns dessutom en äldre olja/ved/kokspanna. Så länge den inte används för att producera värme fungerar bergvvävrmepumpen. Om bränslepannan värms upp blir VPns returvatten för högt. Antingen eller med andra ord.:(

Summasumarum: Ett omedelbart, akut byte behövs inte så länge denna anläggning fungerar. Kanske kan fläktar på radiatorerna och ett styrsystem (det fanns inget, styr mot fixtemperatur) vara en bättre lösning för de närmaste åren.

Gör ingen ting i vinter är mitt råd. sen byter du hla anläggnignen nästa år, eller om du vågar vänta nått år till (men om du ska byta til ny bergvärme så blir ju besparinen större ju fortare du gör det)

Om det är som jag tror så har du troligen en Markus med ca 30 meter borrhål. Kollektorn är av koppar och innehåller köldmediet direkt. Du kan alltså inte nyttja borrhålet till bergvärme eftersom det är för kort.

Hann skriva svar i din andra tråd om pumpen innan jag tittade på denna. Oavsett hur gammal pumpen är så borde du kunna fixa till den tillfälligt - är den felkopplad borde man kunna lista ut hur man kopplar den "rätt" genom att följa rör och kopplingar och åtgärda de fel som finns på köldbärarsidan åtminstone. Har du ingen nära släkting som är lite tekniskt lagd och kanske är en mångsysslare som har lätt för att hitta fel ? Oftast är sådana personer guld värda då de kanske hittar en genialt enkel lösning på ett problem genom att se det från en annan synvinkel. Är du själv lite praktiskt lagt och hyfsat teknisk borde du själv kunna rita upp hur rör och slangar är kopplat till värmepumpen och därigenom få en bra bild hur systemet är uppbyggt och hur det fungerar samt lättare hitta eventuella fel eller justeringar som måste göras.

Tack Netnut!

Tillsammans ska nog min partner och jag klura ut det hela, efter experterns tips.
Tack och lov är vi båda hyfsat kluriga inom olika och övelappande områden.
(Därför köper vi hus "billigt" som andra ratar. ;) )

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.