Morsans jordvärmepump börjar att larma pressostat låg och stänger av sig så fort det är runt nollan ute, jag har varit och kollat men inte hittat nåt fel.

Nu är jag ju inte så insatt i värmepumpar, men vad kan vara fel?
Det finns tillräckligt med brine och inga luftfickor.
Den är strax över 2år gammal.

Tacksam för svar!

Lågtryckspressosten löser vid gasbrist i kompressorkretsen eller för låg temperatur.
Kontrollera temperaturerna på brine in/ut.

brine var 7grader ut samt 7grader in, pumpen gick inte just när jag kollade...

Vad är pressostat? Känner den trycket på brinevätskan?

Pressostaten känner trycket i kompressorkretsen (gasen). Oftast har man två stycken, högtryck och lågtryck.
Kontrollera även så att cirkulationspumpen på brinen fungerar, utan cirkulation blir det för kallt i maskinen.

Även möjligt att expansionsventilen kärvar eller blivit igensatt, då kan pressostat låg lösa ut. Om köldmedia läckt ut blir det oftast larm direkt när man slår på strömmen till värmepumpen, men om det är fel i expansionsventilen eller för lite köldbärarflöde (eller motsvarande luftflöde) kan den gå en stund innan larmet kommer.

Kolla så smutsfiltret i köldbärarkretsen är rent.

Jag har kollat smutsfiltret och det är rent.

Och brinepumpen fungerar för det blir ju skillnad i brine in/ut när pumpen går.

Expansionsventilen? Vart sitter den?

Expansionsventilen i kylmediakretsen alldeles innan förångaren/värmeväxlaren till köldbäraren. Där sitter också torkmedelsbehållaren innan expansionsventilen. Om exp.ventil är delvis igensatt kan det bli väldigt kallt på röret/rören alldeles efter densamma och mycket isbildning. Påverkar också effekten så elpatronerna måste gå mer istället. Borde även synas genom att den vid stabil drift inte orkar sänka temperaturen på köldbärarvätskan lika mycket som tidigare med samma inställning på köldbärarpumpen. Fast det borde inte hända efter bara 2 år...

Hej

CTC kör med samma exp ventiler som nibe dvs Flica, dessa kan tyvärr hänga sig men lite motionering kan hjälpa.

Lossa mässingslocket för förinställningsskruven , öppna dysan genom att skruva ut förinställningen ett varv,stäng sedan dysan det varvet du öppnat och montera tillbaka locket.

Har du tur så fungerar den ett par år till.

/Cerwin

• Gilla
kaffe_med_dopp
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.