3 714 läst ·
8 svar
4k läst
8 svar
Val av luft/luftvärmepump, 210 kvm
Jag behöver hjälp att välja luft/luftvärmepump, valet står mellan Panasonic VE12NKE, VE9NKE och HE12PKE. Huset är i 1, 1/2 plan med källare, ungefär 60+80+80 kvm. Det finns inga inga dörrar som "stänger inne" våningsplanen. Har funderat på att välja VE12NKE eftersom att den "täcker mest yta". Vad rekommenderar ni, vilken ska jag välja? Finns det någon annan som passar bättre?
/too
/too
Redigerat:
Medlem
· Nykvarn
· 2 594 inlägg
Att nå större delan av ytan i er fastighet som har 3 plan är inte lätt med en innerdel, VE modellerna är lite väl dyra dessutom så HE12 är väl den av dom 3 som du kanske ska kika på.
Ta hem en återförsäljare som på plats kan ge dig några förslag på värmepump/värmepumpar.
Tex en NE9 längst ner och en NE9 på mellanplan eller högst upp blir troligen nästan samma totalsumma som VE12 men med betydligt bättre täckningsgrad.
Ta hem en återförsäljare som på plats kan ge dig några förslag på värmepump/värmepumpar.
Tex en NE9 längst ner och en NE9 på mellanplan eller högst upp blir troligen nästan samma totalsumma som VE12 men med betydligt bättre täckningsgrad.
Jag skulle välja 2 standard pumpar....
Medlem
· Nykvarn
· 2 594 inlägg
Visst finns det multimodeller med upp till 6 innerdelar men dessa är mer en kompromiss och välj i första hand singelmodeller som är mer anpassade för vårat klimat, kommer nog bättre och bättre multimodeller med tiden men då den markanden är betydligt mindre för värmedrift så satsas det nog inte lika mycket slantar på dessa modeller som man som regel ser oftast för kylfunktion på hotell och kontor.
Högre felfrekvens på multimodeller är vår erfarenhet och det är inget som varken kunden eller återförsäljaren gillar.
Kan bli en hel del långa rördragningar beroende på vart inne respketive utedelen är placerad.
Har man bara plats för en utedel så har man däremot inget val !
Högre felfrekvens på multimodeller är vår erfarenhet och det är inget som varken kunden eller återförsäljaren gillar.
Kan bli en hel del långa rördragningar beroende på vart inne respketive utedelen är placerad.
Har man bara plats för en utedel så har man däremot inget val !
Medlem
· Nykvarn
· 2 594 inlägg
Kan tänka mig att 1 Mitsubishi Q Heat 665 per plan gör dig mycket nöjd med värmeeffekten.
4,3kW i värmeeffekt vid -15 grader per aggregat gör att du klarar dig bra även långa och kalla vintrar
4,3kW i värmeeffekt vid -15 grader per aggregat gör att du klarar dig bra även långa och kalla vintrar
Ja å det är jävligt svårslaget, både investerings kostnad, samt el förbrukning, den första köpte jag förra året när dom va nya på marknaden, kostade 21 495:- den andra iår för 18 495:- båda med inst och 5års tot garanti via canvac. Blir ju 39 990:- tot, å de får man inget annat som går billigare/effektivare för samma peng.
edit. Glömde skriva att ja inte behöver köra med nått stöd el element trotts -26 ute.
edit. Glömde skriva att ja inte behöver köra med nått stöd el element trotts -26 ute.
Redigerat:
Klicka här för att svara