1 507 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Hur stor besparing av sänkt temp?
Hej. Har en nibe bergvärmepump, och ger mej in på första vintern med den då jag flyttade in i påsk. Har två kaminer inne så jag eldar mkt i dom! Jag undrar lite på hur stor besparingen kan tänkas bli av att sänka innetempen från det redan låga 19-20 grader till 17-19 grader. Detta går bra då jag som sagt kan elda mycket. Men frågan är om det är värt det, blir lite kallare i badrum/tvättstuga då golvvärmen där blir drabbad. Hoppas ni fattar va ja menar!
Ja det finns mer avancerade uträkningar.
Det är gradtimmar som är intressant. En snabb förklaring är att om du sänker till 16grader slipper du värma upp alla timmar det är varmare än 16 ute. Sänker du till 23 slipper du bara värma de timmar det är varmare än 23. Alltså tjänar man mer att sänka en grad vid låga temp då det är fler timmar om året som är tex 17grader än 24.
Det finns tabeller på gradtimmar beroende på ort och innetemp. Man brukar även räkna med 3grader instrålningsvärme men det beror ju helt på huset.
Blev lite snurigt...
Det är gradtimmar som är intressant. En snabb förklaring är att om du sänker till 16grader slipper du värma upp alla timmar det är varmare än 16 ute. Sänker du till 23 slipper du bara värma de timmar det är varmare än 23. Alltså tjänar man mer att sänka en grad vid låga temp då det är fler timmar om året som är tex 17grader än 24.
Det finns tabeller på gradtimmar beroende på ort och innetemp. Man brukar även räkna med 3grader instrålningsvärme men det beror ju helt på huset.
Blev lite snurigt...
Tänk att man blir så snål när det gäller värmen... Snusar bort 1500kr i månaden tx. Tänk va varmt å skönt man skulle kunna ha det för dom pengarna på fortumfakturan istället 
Klicka här för att svara