årej,

Jag har under sommaren flytat in i ett nybyggt hus med en Danfoss DHP-L 8 Bergvärmepump som ska vara inställd för huset men nu när hösten kom så tycke jag det är kyligt inne = knappt 20 grader och vi vill ha lite varmare. När jag tittar på displayen står det 20 grader och Auto, ingen värme behövs eller något liknande.

När jag går in i menyerna se det ut som nedan och jag undrar dels om det ser rätt ut samt också vilka värden jag ska ställa in för att få ca 21-22 grader innomhus.

Värmekurva.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Temperatur.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Generellt säger man att 1 grad inne motsvarar 3 grader i framledning. Så du kan prova höja kurvan från 40 till 43. Sen har du max framledning satt till 45 gr, låter lågt då kurva 40 används. Innebär ju att vid 0 ute ska framledning vara 40 gr, så vid många minusgrader bör det behövas mer än 45 grader. Men du kommer ju märka om det är ett problem. Grundinställningen är 55 grader. Lycka till!
/Anders

Tack för svaret jostsweden. Då har jag ökat kurvan till 43 (i morse var det bara 19 grader inne).
Vad menar du med att grundinställningen är 55 grader? Är det värdet för returledningen du menar eller är det ett standardvärde för kurvan som jag inte ska överskrida?

Kom även på ett par andra frågor:

Finns det några standardvärden/normalvärden som jag kan ställa in och utgå från? Då kanske det går fortare att hamna rätt.

Finns det några värden jag inte bör överskrida? Jag har värmeslingor i betongplattan på bottenvåningen och i bjälklaget på övervåningen. Golven består till största delen av ekparkett men har även klinkers i vissa utrymen.

Redigerat:
Hej,
55 gr är grundinställningen i pumpen för max framledningstemp och bygger nog på system med radiatorer. Har du golvvärme skall du vara försiktig och ha lägre inställning, även 45 gr kan vara för mycket beroende på golv. Googla lite på framledning+golvvärme så hittar du nog mkt om vad andra har för inställning på max temp.

En annan sak du kan justera är värmestopp som är 17 gr, det är grundinställningen. Det betyder att vid 17 gr på utegivaren så slutar pumpen värma huset (men forsätter värma varmvatten), sen startar den inte uppvärmning igen förrän utetempen har sjunkit 3 gradet d.v.s till 14 gr. Så om du har en utetemperatur som pendlar upp/ner runt 15-18 så kan det bli lite kyligt inne, då kan du sänka en grad eller två. Finns mer grejer att justera men börja med detta ett tag tills du är nöjd med värmen, sen kan man börja titta på hur ofta pumpen startar och optimera lite för att, om det behövs, minska antal starter något.

Är ni dom första som bor i huset? För du skriver att pumpen är injusterad för huset, isåfall av vem? Och under vilka månader har den testats, denna sommaren? D.v.s har den använts tillräckligt under kalla förhållanden för att ha hunnit bli injusterad?

/Anders

Har du förresten alternativet Värmekurva 2 i din meny? Det alternativet finns bara om man har en separat shuntgrupp till t.ex golvvärme som skall styras med en egen kurva samt max/min.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.