Värmepumpar
Comfort Thomas: Ingen bra ide att låta luckan gå upp i taket. Lite kan du knapra men troligen inte tillräckligt gissar jag. Kanske 12LECAN är ett alternativ för dig om du tänkt dig Fujitsu Kan du inte be din tilltänkta leverantör komma och kolla på plats då det kanske finns bra alternativa placeringar som du inte tänkt på.
AndersS: Spindelnät eller liknande från spindel/insekter kan göra att det blir fuktigt och resistansen ändrar sig i anslutningen för NTC-motståndet som är monterat där. Har varit ute för det och lite rengöring så blir det bra. Det blir en överledning mellan benen på motståndet pga av fukten som samlas i materialet.
zzelma: Ja, nu har den kommit och blivit installerad! En Panasonic E12GFE (för golvplacering). :) Installatören valde samma ställe som jag; i hallen nära trappan och med fritt luftflöde mot kök och vardagsrum. Det visade sig att man skulle kunna klämt in en väggplacerad uppe vid taket på samma ställe (dvs ovanför fönstret). Jag har väldigt lågt i tak på flertalet ställen. Nu är det ju
mexitegel: @Extra allt: Det går inte att generalisera borrdjupen på det sättet. För en 6kW är 110 meter aktivt helt ok i normal berggrund. Nu kan det ju hänt saker under årens lopp avseende pumpens prestanda. TS gör klokt i att låta se över sin pump. Ett enkelt sätt att kolla inkommande temp på borrhålet är att fästa en digital utomhustermometer med min/max funktion på inkommande rör och
Jakam: Tack 4nders då återstår frågan passar den boschen att montera skall försöka ta reda på vad det står på rumsgivaren vad den har för givarelelement. Hoppas att det kommer fungera. Lite skoj att kunna halvera kostnaden ibland i jakten på ett harmoniskt klimat inomhus. Lordi vilken info är du ute efter så kan jag återkomma med den. Jag var ner o stängde av igår för pannan startade
jävla_hus: Med en julapump (inget vatten ut) så kan du koppla hur som, jag haed kört rakt in i tanken med varmvattensinga.
bonnier: Ungefär vad jag fick betala för min atec, fast en storlek mindre tror jag.
spekerök: Borrarn brukar ordna med kollektorn och sänk vikt. >>http://www.rorprodukter.se/kollektor/kollektorslang mvh
Jugend: Är planlösningen öppen eller hur är huset uppbyggt?
Plexus: [citat] 10,3 kW värme och 0,5 kW varmvatten d.v.s. totalt 10,8 kW toppeffektbehov.
spekerök: Egen erfarenhet av pannbyten så brukar kund låta allt gå genom oss borrning, vvs, el, saneringsfirma för asbest osv.Sen finns det vissa som river ut sin gamla panna själv och forslar bort den själv till skroten, brukar bli glad då:thumbup: gräver rörgraven från borrhållet till källarvägg eller har en egen favoritelektriker för eljobbet osv. för att kapa timkostnader. I det stora
mexitegel: Det stämmer, normen är att täcka ungefär 80% av effektbehovet. jag tycker det är vansinne eftersom jag hellre betalar några tusenlappar mer i installation och slipper bekymra mig om att pumpen börjar gå på el. Borrdjupet är dock för litet, medeltemp på brine in på -0,5 är inte bra. Det bör inte understiga noll. Om du bor i Norge kanske elpriserna är annorlunda men här i Sverige
Seglarvännen: Det finns en hel del info här om beredare med uppvärmning av VV med värmepump http://www.byggahus.se/forum/varme-allmant/188868-vettig-varmvattenberedare.html
KnockOnWood: Det är ju alltid bra att ha koll på storleken på de ingående parametrarna. När jag/vi byggde vårt nya lilla hus avstod vi från golvvärme, för det kändes som en olönsam investering. 110 m2 enplans byggdes utan något värmesystem, men med ventilation i form av en effektiv FTX, som kanske har 90 % verkningsgrad http://www.fresh.se/sv/aggregat/fresh-renovent-m300v-r.php Nu kör vi
Lisamatilda: Vi bygger en ny sommarstuga i år på 100m2. Det kommer i bottenplan att vara stengolv så vi vill gärna ha golvvärme. På vintern tänker vi ha ungefär 12-14 grader och vi tänker vara där kanske 5 helger under vinterhalvåret. Kan bli mer eller mindre. Frågan är om frånluftvärme är rätt? Vi tänkte att det är smidigt för det löser både golven, varmvatten och värme på en gång.
Nerre: Vi har som sagt var en "FTX" som har kompressor. Den fungerar alltså som en frånluftvärmepump men istället för att värma vatten så värmen den tilluften. Men det verkar vara en väldigt ovanlig grej. I vårt fall så kom den inte till för att sköta uppvärmningen utan för att ventilera bort radon (tidigare ägare som gjorde radonåtgärder), men den värmer huset bre ner till
Pippirull: Ok, jag får göra ett försök nån dag. Tack så mycket, återkommer om jag får problem :) Hoppas snart slippa hitta flera tokig lösningar. Långsamt städas dåliga lösningar bort!
frav: [citat] Ja nu var det några år sedan jag var med & monterade någon luft/luft, snart 10år sedan. Så konstruktionerna har säkert utvecklats till det bättre. Men då monterades innedelen med ett par mm lutning mot avrinningen, så det var inte mycket. Syntes oftast inte. Men det är ju gott om det går att hålla allt i våg.
Comfort Thomas: Hej Nu tog jag inte billigaste möjliga så kallade märkespump utan en som ger skapligt med effekt även när det är kallt ute som är driftsäker och då med 5 års garanti. Det går att komma ner under 10000:- inkl installation med en så kallad märkespump om man antingen nöjer sig med 2 års garanti eller väljer en "klenare" modell. Kan vara en betydande skillnad i effekt/effektivitet och
Comfort Thomas: Risken är att man slår in en spik när man glömt bort var rören går !! Är man tvungen av någon anledning att byta rör (rördimension) så blir det bökigare, man kan i och för sig kapa rören och låta dom gamla ligga kvar bakom panelen och dra dom nya i en kanal på utsidan.
smurfen72: Varför ska du ha shunt ? Det borde räcka med att justera in flödena och köra samma temp överallt om hela systemet har golvvärme blir det för varmt uppe kan man ju ev ha termostater där.
smurfen72: Hellre byta till nyare än att lägga lika mycket på att laga men kanske dags att titta på annat.
Amatörbyggaren: Tack för svaren, de var precis vad jag hoppades på. På sydsidan har vi en uteplats, mot norr "ingenting". Jag skall beakta problemen med is och smältvatten
rinzler: när jag tog loss växelventilen och blåste i ena röret medans jag rörde armen så fungerade den. Hur kan man mer testa den?
jensaro: Kanske det.. Vad kostar en ny flvp som håller 6 nya år...?
Crank: Som jag skrev i en annan tråd så har jag en Mitsubisi FH35 luftvärmepump, och när det var som varmast i Juli så körde jag igång den på kyla och den kylde bra mycket men tyckte först att den kylde mest i vardagsrummet där den sitter, men lät den gå på näst snabbaste fläkt över natten och vaknade på natten av att jag frös i sovrummet på övervåningen. Så det tar nog minst 8
smurfen72: Frikyla bör höja tempen några grader min återvinning höjer ju kb 4-5 grader frikylan bör höja lika mycket fast det beror ju på hur mycket den körs.
bultis: Tack för era vänliga och hjälpsamma svar! Case closed.