Jag har ett problem med vinande ljud från elementet i vårt sovrum. Jag testade med att ha pumpen på lägsta nivån, då försvann ljudet helt. Sätter jag pumpen på högsta läget låter det som vattenkranen är öppen för fullt. Men problemet är när jag sätter på mellan läget, då låter det hög frekvent vinande ljud.
Och det kommer från pumpen, för det låter mycket när man är i pannrummet. Någon som har tips som kan lösa mitt problem? För det gör mig vansinnigt att inte kunna sova p.g.a. detta.

Vad har du för värmesystem? Har det alltid varit så eller har det kommit plötsligt? Nyss köpt bostaden?
Oljudet kan bero på luft i systemet eller i cirkpumpen. Har du testat att lufta? En del cirkpumpar har ett litet lock man kan skruva av o lufta. Oljud även vara dåliga lager i pumpen.

Det är luftvatten, bostaden är nyköpt, sedan 4 månader, och det har hela tiden varit ljud men nu känns det som det har ökat. Jag har provat att öppna skruven som sitter på pumpen men då börjar det rinna ut vatten, så jag stängde direkt. Vågar inte öppna mer. Jag har luftat elementet men frågan är hur mycket ska jag låta det rinna av när jag luftar? Sen verkar ljudet Komma från pumpen och sedan leds ljudet upp till elementet.

Att den låter mer nu beror kanske på att den arbetar mer nu, när det blir kallare.

För lågt systemtryck? Kan ge kavitation i pumpen.
Men räcker det inte att köra pumpen på lägsta fart ?
Så fort det kommer "bara vatten" ur urluftningsskruv så är luften borta.

Om det är en luft/vatten vp som är direkt kopplad mot radiatorerna så bör hastigheten på cp ställas så man uppnår det rekomenderade deltat som vp ska jobba inom.

Jag är bybörjare och detta låter över mina kunskaper. Jag är som sagt ny inflyttad och har aldrig haft med ett sådant system att göra för jag har hela tiden bott i lägenhet där allt sköts av fastighetsägaren. Jag har köpt ett dödsbo så kag kan inte fråga förra ägaren och Jag kan inte heller ringa en VVS firma för att lära mig hur allt fungerar. Finns det någon hemsida där man kan läsa hur hela systemet fungerar? Jag har liksom 1000 nybörjarfrågor som jag behöver få svar på.

Ja, då har du kommit rätt! Här på forumet finns mycket kunskap. Är man inte händig och måste anlita hantverkare så fort det är något så blir det tyvärr dyrt att bo i hus.
Du har förmodligen en beteckning på värmepumpen så att du kan söka fram en manual till den.

Man kan även justera strypningen på radiatorn för att få bort vissa ljud, nu kanske det är onödigt hårt strypt. Men börja med beteckning och manual, kolla vilket delta T som du ska ha och vad du har. Delta T är alltså framledningstemp som skickas ut på radiator kretsen minus returtemp som kommer tillbaka.

Vilken vp har du ? Hur är den inkopplad direkt mot radiatorerna eller vi inne del typ elpanna.

Vad menas med vp? Ursäkta min dumma fråga men jag är nybörjare inom området, kan därför inte alla förkortningar

Jag sänkte pumpen till det lägsta och jag får rätt så bra temp till radiatorerna, så frågan är varför och när ska den ökas? Vad fyller den för funktion om den ökar i hastighet?

Det beror på hur systemet ser ut många luft/vatten vp har en innedel som vp (värmepump) är kopplad till då sköter ofta en separat cp (cirkpump) om cirkulationen mellan vp och inne del och det sitter en separat cp till radiatorerna i ett sånt system kan man ställa cp så man får bra värme på alla radiatorerna. I andra system är vp kopplad direkt mot radiatorerna då brukar man ställa cp så att vp får optimal diff mellan ingående vatten och utgående.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.