Hej
Vi har just bytt från vedeldning till bergvärme och dessutom har vi en kulvert in i huset så nu med den lägre cirkulationstemperaturen har jag börjat undersöka var värmen tar vägen.
Obs vi har ännu inga problem med att värmen inte räcker till i huset, tvärtom är det lite för varmt men det har ju inte varit minusgrader ännu.
Ett exempel:

1. Från VP går det ut 38 grader
2. Ut från pannrummet 30 grader
3. In i huset 28-29 grader

Det betyder att den största värmeförlusten sker i pannrummet.

Så min fråga är om det är vanligt att man isolerar rören i ett pannrum, det är ju mycket rör och kopplingar så det kan ju bli lite pyssligt. (Vi har möjlighet att koppla tillbaks vedpannan om det skulle behövas, med 3 vred).

• Gilla
bettet och 1 till
  • Laddar…
Varför inte, behöver ju inte välja den tjockaste rörisoleringen. Med självhäftande armaflex och tillhörande tejp är det inte så svårt att göra. Med lite lagom läckage har man ju "radiatorn" till det rummet avklarad.

Vi har redan ett element i pannrummet eftersom vi installerade bergvärmen.

Jag tänkte nog isolera rören, men jag undrar om det är vanligt att man gör det eller om man är överdrivet noggrann.

Jag har inte isolerat, men har golvvärmeframledningstemperaturer. Blir inte för varmt i rummet där VP:n står för min del.

Du har antagligen väldigt låg hastighet på cirkulationen för du kan inte tappa 8 grader i pannrummet. 8 grader är normalt vad man tappar när värmen snurrat ett varv i huset låter osannoligt att tappa så mycket enbart genom rören. Hur är vp inkopplad direkt mot radiatorerna eller via arbetstank med separat cp mot rad systemet ? Vad ligger returen på när du kör ut 38 grader ?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.